If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Skulle vara intressant att få en produktrecension av denna skimmer till CB. Finns tydligen både plus och minus.
Någon som kan ta åt sig att skriva om den?
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
Tror att jag skippar denna skimmer helt (leksak) !
Vad menar du med leksak? Gör den inte sitt jobb med ytreningen? Att mindre fiskar kan åka med är klart en brist men det är inte något bekymmer om man har större fiskar / alternativt något som går att lösa om man har mindre fiskar?
Blev lite konfunderad när du först hyllade och nu totalsågar..
Här kommer en lite utförligare beskrivning av varför jag tycket det är en toppen produkt.
Problemet
Många foder ger en oljig yta som inte försvinner vid vattenbyte. Jag kör t.e.x. med mald NLS i ett yngelkar och där blir det oljigt på bara någon vecka. Den oljiga ytan går att få bort med ett hushållspapper men det är ganska bökigt. Har inget bevis för att fiskarna mår dåligt av oljefillmen men inbillar mig att syresättningen kan påverkas negativt. Under alla förhållande så ser det inte trevligt ut.
Lösningen
Att suga upp den oljiga ytan med hushållspapper är en lösning, men Eheims lilla skimmer är enligt mig smartare. Enkel att koppla in och jag kör den i 5-10 minuter innan vattenbyte. I mitt yngelkar på 105 liter kör jag ca 5 minuter varje byte och i mitt Tanganyika kar på 450 liter kör jag ca 10 minuter vid vart tredje eller fjärde byte.
Resultatet
Oljedimman försvinner snabbt. Den lilla svampen inuti tvättas enkelt ur. Läst om att småfisk kan fastna i pumpen men har inte upplevt det själv. Troligen för att jag bara kör den temporärt vid vattenbyte och då har alla fiskar gömt sig i alla fall. Vid permanent installation borde en grov bit filterskum vid insuget övervägas.
Slängde också ihop en av en pet-flaska. Öppningen var perfekt storlek för att trä på insuget till en Maxijet 750 jag har. Verkar fungera bra såhär långt.
Hmm har köpt och installerat eheims yttavrinnare fungerar klockrent kristalklar yta på några sec =).
Men kommer den att skjuta ut syrebubbor hela tiden ???
Ska iofs köra den på timer 2 gånger per dag så bubblorna försvinner ju när den står still
men den är ju sjukt tyst så man skulle ju vilja köra den hela tiden .men vill inte ha några bubblor i mitt kristalklara vatten .
Kommentar