Vad ska akvariet stå på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    Användare
    • June 2003
    • 54

    Vad ska akvariet stå på?

    Nu har jag fått besked om att jag får hämta mitt 450 liters när som helst. Jag har bestämt var det ska stå. Jag har en "mitt-i-rummet-soffa" i vardagsrummet. Akvariet ska naturligtvis stå längs med soffryggen mitt i rummet så att man kan se in i akvariet från alla håll. Dessutom ligga i soffan och blicka upp mot det.

    Men vad ska akvariet ställas på? Jag har ingen möbel som passar. Det är 150 långt och 60 brett om jag inte missminner mig.

    I andra trådar har rekommenderats lecablock som staplas=billigt och bra. I andra har väl florerats tips om olia ikea- och jyskmöbler. Men jag tar gärna upp tråden igen, för diskussionen är ofullständigt tycker jag.

    Vad står era stora akvarium på?
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    mitt står på en aluram som jag köpte till mitt 720. jag tycker kar som är över 300liter ska ha ställning så man kan höja o sänka "föttera" ifall golvet inte är 100% jämnt.

    Kommentar

    • alie
      Användare
      • June 2003
      • 54

      #3
      Det ingår tyvärr inte aluram till mitt akvarium. Det är begagnat. Annars hade det inte varit dumt. Men går det att få tag på relativt billiga ramar separat?

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Målade Leca-block som justeras med shims (tunna remsor av massonit eller annat lämpligt material.
        En rejäl skiva av plywood som betsas och lackats, gärna tre gånger och en tunn frigolitskiva som man satt silvertejp på kanten som skydd mot klånfingriga barn t.ex.

        Kommentar

        • alie
          Användare
          • June 2003
          • 54

          #5
          Jag måste erkänna att jag startat samma tråd på Zoopet.com. Detta var ett så generellt ämne tänkte jag nämligen - inte bara ciklidioter har stora kar som behöver något stabilt (och billigt!) att stå på =)
          Om någon är intresserad av att bygga går det bra att följa denna tråd även på: (Jag har nämligen fått lite mer svar där.)


          Det har kommit ett par förslag på träställning, vilket det helt klart lutar åt, även om jag även funderat på leca-alternativet som du tar upp Karon. Men jag avfärdade det tillslut pga att det inte riktigt faller mig i smaken. Här är förresten en länk som jag hittade när jag ville se hur ett leca-alternativ kan se ut: http://www2.blocket.se/view/1337627.htm?l=0

          Alltså - jag ska bygga en träställning. Hittade finfint "timmer" på K-Rauta idag. Skitsnyggt. Lite rundat och väldigt genuint. Kommer bli lite köpmannaskänksromantik tror jag. Robust bänk med tvärslåer. Vad tror ni om det? Men nu är frågan om någon har fler tips angående träställning, eller ännu hellre bilder!

          Här kan den nyfikne se en enkel träställning. Klicka på "butiken" bara. Den verkar ju vara funktionell och robust, dock lite tråkig. http://www.akvarievalvet.com/

          Kommentar

          • alie
            Användare
            • June 2003
            • 54

            #6
            Ja just det. Johan - tittade på aluställning på min närmsta akvarieaffär. Det skulle gå på 1200:- och då går det inte att höja och sänka några fötter alls. Dessutom måste man troligtvis stödstabilisera det på något vis. Många på Zoopet hade upplevt aluställningar som "rangliga" Det var även väldigt lågt. Som någon påpekade på Zoopet kommer karet inte att titta upp över soffan dessvärre.

            Mitt byggprojekt kommer icke bli rangligt. Timret jag tittat på till bänkens ben är tjocka som lår! =) Bra va? Dessvärre vet man ju inte i förväg om projektet blir lyckat eller ej, men man får väl vara optimist!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Jag har byggt en träställning för mina två 105 liters yngelakvarium och det blev kanonbra och snyggt. Jag förordar verkligen ett genuint träbygge framför andra dyrare alternativ. Lecablock är billigt alternativ, men om man väger in utseende så vinner träställning enkelt.

              Efter att ha varit här på NCS forum så har jag inspirerats till olika byggen och om man tar sig tid, kollar in olika sajter och tips överallt så får man en kanonbra grund till det projekt man vill sätta igång.

              Jag har byggt frigolitbakgrund till min 375:a med riktigt lyckat resultat, jag har byggt en "fusk"-bänk som omgärdar alu-ställningen till 375:an av bröstpanel med dörrar så jag kan utnyttja tomrummet under akvariet. Resultatet blev även här riktigt lyckat. Nu sist så tillverkade jag en träställning gjord av 2" 4 reglar och spånskivor för de två 105 liters som jag har i hyllplan. Lackad och skyddad för vatten så blev det en riktigt funktionell och snygg möbel i min hall.*S*

              Många här på nätet har hjälpt mig med idéer och inspiration till att lyckas med dessa projekt. Jag har "sparat" många kronor samtidigt som jag tyckt det varit fantastiskt roligt till skapandet av dessa ting.
              Snappa upp allt du kan och kör på...*s*

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • April 2002
                • 1321

                #8
                Har du några bilder eller....
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Förut hade jag bilder på mitt frigolitbygge inlagt här på NCS medlemsbildslänk som nu tydligen är borta.

                  Kanske det vore idé för NCS att lägga in en bildserie på medlemmars hemmabyggen under den nya länken "Medlemmars bilder"...

                  Däremot kan jag visa länken som gav mig tips till det senaste ställningsbygget. Tipset är taget från "Tony´s" ställningstips. Jag har byggt enligt ställningsmodellen längst ned.
                  Länken på diskussionen får du här:



                  Jag kollade länken nu, men den verkade inte fungera...kanske är det tillfälligt fel...förhoppningsvis. Annars kan du ju alltid kontakta Tony för att eventuellt få bilder skickade...om han vill...*S*

                  Kommentar

                  • alie
                    Användare
                    • June 2003
                    • 54

                    #10
                    Tack för svaren! Så synd att Tonys länk inte verkar fungera, men jag kollar vidare så länge...

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      #11
                      Hallåj! Länken fungerar till 90%, haken är att servern står hemma hos mig och startas om av ungarna ibland

                      Jag skall ta och ta lite fler bilder på konstruktionen så den kanske säger lite mer. Ha tålamod tills ikväll =)

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • alie
                        Användare
                        • June 2003
                        • 54

                        #12
                        Ja, Tony..väldigt snällt av dig =)

                        Kommentar

                        • klassisk ära
                          Användare
                          • July 2003
                          • 139

                          #13
                          citat:Ja just det. Johan - tittade på aluställning på min närmsta akvarieaffär. Det skulle gå på 1200:-
                          Aluminiumprofilställningar är billigare i affärer som specialinriktar sig på, just det, aluminiumprofilställningar.

                          /mikael

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

                            #14
                            Aluställning + luckor av trä blir minst dubbelt så dyrt som en bänk som är gjord helt och hållet i trä så länge man inte går till överdrift, träbänken blir dessutom betydligt stabilare och detta bör man nog värdesätta om man ska ha akvariet mitt i rummet bakom en soffa.

                            Själv klädde jag dock in aluställningen till 375an och är ganska nöjd med resultatet om jag själv får säga...

                            ...men anledningen att jag inte gjorde ALLT i trä var bara för att det kändes för jobbigt att tömma karet när allt var uppe och igång. Hade karet varit tomt så hade jag inte tvekat en sekund att även bygga själva stommen av trä, hade detta trots allt känts för jobbigt så hade jag antingen köpt en färdig bänk eller förstärkt någon lämplig möbel jag redan hade. Någon aluställning hade det hur som helst inte blivit.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Det som du gjort Fredrik med din 375:a är ungefär det jag gjort med min. Det blir snyggt och funktionellt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...