Lämplig storlek på sten för yngel gömmor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krypto
    Användare
    • May 2014
    • 78

Lämplig storlek på sten för yngel gömmor?

Köpte i helgen lite golden och rödzebra honor, och har nu 2 st av vardera arterna som redan tuggar.
    Funderar på att köpa lite småsten och bygga lite stenrösen så att man ökar chanserna att ynglen överlever, vilken storlek på sten är lämplig, dom är ju inte så stora i början men när dom växer vill man ju att dom har lite mer utrymme, så dom inte tvingas ut och hamnar i någons mun. Mixade storlekar på sten kanske?
  • Erik Österlund
    NCS Medlem

• January 2005
    • 3788

Det är bara att slänga i mindre sten i en hög så bildas lämpliga små grottor till yngel. Nyspottat gömmer sig i skrevor som dom lite större ynglena inte kommer in i. Här är en bild på ett av mina små rösen Dom har själva grävt ut gångar..
    Bifogade filer

Kommentar

• Krypto
      Användare
      • May 2014
      • 78

ok, vilken storlek är det på dina stenar, funderar på att köpa skotsk sjösten som är 2-4 cm stora.

Kommentar

• Erik Österlund
        NCS Medlem

• January 2005
        • 3788

Det är blandad sten som jag har plockat ute. Typ 2 - 6 cm kanske. Det är ju inte så noga, huvusaken är att det bildas springor som ynglena kan gömma sig i.

Kommentar

• Krypto
          Användare
          • May 2014
          • 78

Ok, tack Hur gör du med utfodringen?, smular du sönder pellets och hoppas att dom ramlar ner bland stenarna?, jag gjorde så förut och det funkade väl bra men då körde jag räkmix, vet inte om pellets sprider sig lika bra.

Kommentar

• Erik Österlund
            NCS Medlem

• January 2005
            • 3788

Jag matar med nls grow. Även om den innehåller lite mer protein än vanliga nls så går det ju att mata vuxna med det också om man håller lite koll på mängden. Och så mycket skiljer det inte

Kommentar

• Freppo
              Användare
              • November 2014
              • 37

När mina har yngel som gömmer bland sten o skrevor så smular jag flingfoder och matar samtidigt med NLS. Småsulorna går till alla men när NLS kommer väljer de större det och lämnar småsmulorna som ynglen tar.

Kommentar

• Ola Sjödin
                Användare
                • August 2003
                • 514

En metod som fungerar ganska bra är att gömma en tegelsten under stenarna. Tegelstenen skall vara av modellen som har en massa genomgående hål. Där gömmer sig gärna ynglen tills de är stora nog att lämna stenhögen.

Kommentar

• Krypto
                  Användare
                  • May 2014
                  • 78

Ok, menar du en vanlig stor tegelsten eller finns det något mindre för akvarium, kan man hitta det på något byggvaruhus eller finns det på akvarieaffärer?

Kommentar

• ICC
                    Användare
                    • May 2006
                    • 243

Skifferplattor eller platta stenar som man helt enkelt lägger ovanpå varandra fungerar helt perfekt. Bildas mängder med skrevor för yngel. Oftast lägger också smulad mat sig i skrevorna eftersom det blir lugnt vatten där inne. Därmed bordet dukat för ynglena. Bara att åka ner till hav/sjö och samla sten som du sen skurar noga.

Kommentar

• Krypto
                      Användare
                      • May 2014
                      • 78

ok, tack för tipsen

Kommentar

Arbetssätt...