OBS Varning Eheim UV filter! OBS

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    OBS Varning Eheim UV filter! OBS

    Skulle flytta mitt UV filter idag och gjorde en jävligt skrämmande upptäckt.

    Började med att skriva isär grejerna inne i skåpet och tog ur själva filter behållaren utan problem.

    När jag sen ska ta ur transformatorn och sladden så märker jag att, va i helvete de skvalpar om transformatorn!!!!!

    Dyker in som ett skott i akvarieskåpet och letar febrilt överallt efter vatten på golv,väggar,på ytterfilter,slangar,på akvariet, inget, någonstans! Inte på golvet heller... Läckage uteslutet.

    Nu är jag riktigt förbryllad, kollar närmare på transformatorn igen, hade jag sett/hört fel? Nejdå den är proppfull med vatten, kommer ut brunt smutsigt vatten när jag skakar den hårt.

    Kollar närmare på själva UV lampbehållaren, packningen har inte läckt.

    De droppar vatten där sladden går in...

    Hur långsökt de här än låter, så har det pressats vatten ifrån filtret IGENOM kabeln och in i transformatorn, där har vattnet stannat.

    Hade en säkring som gick för några veckorsedan nu förstår jag varför...

    Ser ut som att de blivit ärjningar på lampfästet? Kanske där boven är?!

    Det lustiga är också att filtret har fungerat under tiden, de sitter en liten blå lampa som lyser när filtret är igång och de har den gjort.

    Hoppas verkligen de här går på garantin!

    Kolla era UV filter om ni kör med dessa!



  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

    #2
    Hade liknande problem med Aqua Uv. Den slutade funka och när jag tog isär den såg jag att det var vatten inne i fästet för lamphållaren. Nu är det den enda erfarenheta av UV jag har, men tyckte från början att hela konstruktionen kändes vansklig, även om den är ovan vatten.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Inte alls bra! Om man har kontakten ovanför akvariumet så slipper man risken med att det rinner in via sladden till transformatorn. Problemet med lamphållaren däremot..
      Jag har haft uv som framtida investering men nu blir man ju lite tveksam. Det är ju inte kinagrejer heller, eheim brukar ju vara bra grejer. Jag har spanat på deltec, någon som hänger på svg som har hört liknande där?

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • September 2006
        • 1805

        #4
        Det jag direkt reagerade på var att det är ett rätt stort tryck av vatten inne i cylindern, eller runt, men där fästet man skruvar in lampan var ganska plastigt. Antar att de flesta liknar varann i konstruktion.
        Men, många kör ju uv och så ofta hör man ju inte om detta.

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

          #5
          Ursprungligen postat av Pabbe
          Hade liknande problem med Aqua Uv. Den slutade funka och när jag tog isär den såg jag att det var vatten inne i fästet för lamphållaren. Nu är det den enda erfarenheta av UV jag har, men tyckte från början att hela konstruktionen kändes vansklig, även om den är ovan vatten.
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Inte alls bra! Om man har kontakten ovanför akvariumet så slipper man risken med att det rinner in via sladden till transformatorn. Problemet med lamphållaren däremot..
          Jag har haft uv som framtida investering men nu blir man ju lite tveksam. Det är ju inte kinagrejer heller, eheim brukar ju vara bra grejer. Jag har spanat på deltec, någon som hänger på svg som har hört liknande där?
          Ursprungligen postat av Pabbe
          Det jag direkt reagerade på var att det är ett rätt stort tryck av vatten inne i cylindern, eller runt, men där fästet man skruvar in lampan var ganska plastigt. Antar att de flesta liknar varann i konstruktion.
          Men, många kör ju uv och så ofta hör man ju inte om detta.
          Om jag inte minns fel, så vill eheim att man enligt manualen ska ha en "dropploop" på sladden. Men detta för att vatten inte ska nå eluttagen, likadant med filtersladdar och doppvärmare...

          Men man ska ju absolut inte behöva placera hela transformatorn ovanpå akvariet!

          De tråkiga är att jag fått infusorier igen så jag behöver verkligen UV filtret...

          Hoppas inköps ställe kan skicka ut nytt snarast.

          Kommentar

          • hollowman
            Användare
            • February 2006
            • 199

            #6
            Hmm postar i denna tråd istället för att starta en ny tråd när det rör denna produkt ..

            Frågan är : bör man göra rent uvfiltret något imellan åt ? Eller räcker det att göra det när man byter lampa när det är dax ?

            Mvh peter

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

              #7
              Ursprungligen postat av hollowman
              Hmm postar i denna tråd istället för att starta en ny tråd när det rör denna produkt ..

              Frågan är : bör man göra rent uvfiltret något imellan åt ? Eller räcker det att göra det när man byter lampa när det är dax ?

              Mvh peter
              Viktigt att ha UV filtret EFTER ett annat filter (typ ytterfilter alt. Filterskum på insuget till UV filtret) påsåvis slipper man mycket problem.

              Mitt hade gått ganska länge och var nästan helt rent innuti.

              Kommentar

              • hollowman
                Användare
                • February 2006
                • 199

                #8
                Ursprungligen postat av Punkfredd
                Viktigt att ha UV filtret EFTER ett annat filter (typ ytterfilter alt. Filterskum på insuget till UV filtret) påsåvis slipper man mycket problem.

                Mitt hade gått ganska länge och var nästan helt rent innuti.
                japp har det efter ett ytterfiltret . okej men då ska det inte vara några problem med skit i det uppstartat också i höstas så då får det vara till det är dags för lampbyte .
                när brukar man byta den efter 1 år eller ??? jag kör 24/7

                // peter

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

                  #9
                  Ursprungligen postat av hollowman
                  japp har det efter ett ytterfiltret . okej men då ska det inte vara några problem med skit i det uppstartat också i höstas så då får det vara till det är dags för lampbyte .
                  när brukar man byta den efter 1 år eller ??? jag kör 24/7

                  // peter
                  Ja eheim rekommenderar efter ett år... Men så vill dom väll såklart sälja lampor också!

                  Blir sugen på att dra igång mitt hemma nu, fick ju ett sprojlans nytt på reklamationen som bara samlar damm just nu.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...