Grus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • July 2003
    • 77

    Grus...

    Jag funderade på hur finkornigt grus/sand man bör ha för att vanliga sällskapsfiskar och växter skall trivas.

    Skulle gissa på att jag har grus i kornstorliken 3-6mm i mitt kar. Är det lagom för att växter och fiskar skall trivas?
    Jag började fundera på om det kanske är för grovt. Dock lite jobbigt å byta grus i ett redan uppsatt 375..
    MVH /Erik

    Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • Muggen
    Användare
    • July 2003
    • 26

    #2
    Svaret är enkelt, har själv denna sanden te mitt 375a. 2 säckar av vardera sort.

    Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!
    375l Malawi
    152l Växtodling, yngel.

    Kommentar

    • Datate
      Användare
      • July 2003
      • 77

      #3
      Hehe...jag skrev just till dig i tråden "Inredning i ett tänkt Malaviakvarie?".

      Kanske lättare om du går in där å kollar mina frågor, så kanske jag slipper skirva om det
      MVH /Erik

      Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

      Kommentar

      • Datate
        Användare
        • July 2003
        • 77

        #4
        Jag lägger in det jag skrev till dig här med, om det gör det lättare:

        "Kollade katalogen och OJ så billigt det var i jämförelse med akvariesand.
        Förstod jag rätt hade du ett 375, precis som jag. 50 kilo säger du. Hur tjock lager får man med det i en 375:a?

        Tvättade du sanden eller behandlade du den på något vis innan, eller hällde du bara i den i karet?

        Hur blir det med grumligheten egentligen, blir det inte stora moln så fort någon fisk nuddar bodden? Materialet är ju väldigt finkornigt!

        Hade i mitt kar tänkt å ha Siamesiaska algätare, tetror, skalare och några dvärgciklider. Är det att rekomendera sådan fin sand då?

        Hur är det med växterna, gillar dom såpass finkornig sand (tycker att det bör vara bättre än mitt 3-6mm grus iallafall).
        Hur lätt är det å få en växt att "fastna" i såpass finkornig sand. Lossnar dom inte hela tiden tills rötterna "växt fast" ordentligt i underlaget?

        Ni som har såpass fin sand, använder ni växtnäring i botten, eller kör ni bara?"

        Så, nu finns samma svar i 2 trådar, du får la välja var du vill svara nånstans hehe
        MVH /Erik

        Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

        Kommentar

        Arbetssätt...