Ytterfilter meda- vilka saker är viktiga att byta ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krypto
    Användare
    • May 2014
    • 78

    Ytterfilter meda- vilka saker är viktiga att byta ut?

    att följa instruktionsboken om hur ofta man bör byta media, biobollar och rengöra dom olika sakerna verkar folk inte följa så slaviskt så kanske dom överdriver i boken för att sälja dessa delar.
    Tänkte därför fråga hur ofta ni tycker jag ska göra dessa grejer., har ett fluval 406 i ett 450 liters malawi akvarium + eheim innerfilter.

    Kol- byta varje månad?, verkar vara onödigt, har bytt ut gamla efter några månader och lagt in lite nytt, men inte varje månad.

    Polishing pads är filtermatta antar jag- ska bytas var 3:e månad, vad tror ni?
    Bio-foam - ska byta efter 6 månader behövs det?, men vilka är det på svenska?
    biomax- byta halva efter 6 månader, verkar ju iaf vettigt.

    slutligen, byta ut propeller och "ceramic shaft" varje år, verkar ju också vettigt.

    Hur brukar ni göra?

    /Kalle
  • Hannesc
    Användare
    • October 2014
    • 125

    #2
    kol behöver du inte ha i filtret. ta ur det o använd det bara efter eventuell medicinering av karet. då tar det bort medicinrester. annars är det onödigt då det inte är aktivt så länge o gör inte mycket nytta i ett balanserat kar.

    filtermatta byter du när den börjar falla isär. vilket är ungefär om 15 år.
    biomax verkar vara kermiska makaroner så de behöver du inte heller byta förrens de faller isär. vilket är om typ 500 år.

    byta impeller o axel behöver du göra när de går sönder. vilket inte är varje år.

    summasumarum. du behöver verkligen inte byta så ofta som det står. tillverkarna skriver självklart så så att de kan sälja på dig massa saker.

    jag byter typ aldrig nånsin något filtermaterial. har jag väl satt igång ett filter kan det gå med samma filtermaterial i säkert 10 år. självklart får du ju rengöra ibland. bara när det markant tappar flöde.

    så kasta du det där pappret där de där tiderna står. det är bara säljpropaganda

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

      #3
      Håller helt med Hannesc, med ett undantag för Polishing pads, om det är en fin vit matta. De är svåra att göra rent. Skiten gör att de blir för kompakta och bör bytas då och då, annars försvagas cirkulationen. Är det blå filtermatta kan man skölja ur och återanvända tills de typ faller isär, som Hannesc skriver.

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • February 2013
        • 1299

        #4
        Om du har filtervadd så behöver du byta ut det när det blivit väl föööör smutsig, annars behöver du inte byta ut något. Om det inte gått sönder såklart.
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • Krypto
          Användare
          • May 2014
          • 78

          #5
          ok tack, det här var vad jag trodde också, då blir det pengar till fisk och fiskar istället då

          Kommentar

          Arbetssätt...