Hur montera filter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • July 2003
    • 77

    Hur montera filter.

    Har i mitt 375 2st innerfilter. Ett Fluval 3+ och ett Hydor nånting som 600/800 l/h (ser inte riktigt då lappen är sliten).

    Okej, det jag undrar då iallafall är om man skall sätta dom i var sin ände på akvariet, eller om dom skall monteras på samma sida.

    Som jag har dom nu så sitter dom i varsitt bakre hörn. Det ena med utblåset riktat framåt, och det andra medutblåset riktat "åt sidan" (så att vattnet blåses utmed bakkanten på karet).
    Detta gör att rotationen på vattnet går som i en "cirkel".
    Min kompis var just här, och han tyckte det verkade dumt å ha dom på detta sätt. Han tyckte att det kanske vore bättre att ha båda på samma sida så det vlir en enkelriktad vattenströmmning.

    Jag har ingen aning vad som är bäts. Nån som har någon bra idé om detta???
    MVH /Erik

    Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

    #2
    Det går vilket som.
    Det man tror på, är det bästa.

    Kommentar

    • Muggen
      Användare
      • July 2003
      • 26

      #3
      Själv försöker jag undvika att få en koncentrerad & stark _ström_ av den anledningen att firrarna inte simmar i den starka strömmen.
      Den strömmen av 1250(1200l/h) pumpen gjorde att fiskarna inte var i 33% av akvariet vilket kändes dumt, jag löste det genom att skaffa ett plaströr med hål.
      375l Malawi
      152l Växtodling, yngel.

      Kommentar

      • Datate
        Användare
        • July 2003
        • 77

        #4
        Mitt problem där är ju att jag har 2 inner filter å inte ett ytter som jag skulle kunna ha gjort så med.
        DOCK har jag ett Eheim 2013 som står i garderoben. Den jag köpte karet av sa att det funkade helt perfekt, men att han inte ville ha några saker utanför. Han använde det inte själv, men skickade med alla akvarieprylar som han hade i garderoben. Dock ligger det på 390liter/h så det är ju inte tillräckligt för ett 375. Men man kanske skulle byta ut ett av innerfiltrena mot det ytterfiltret...inte vet jag!?
        MVH /Erik

        Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Det är aldrig fel med god filtrering. Om jag vore du skulle jag använda ytterfiltret tillsammans med de innerfilter du redan har. Rikta vattenstrålarna så de möts i mitten mot framrutan i akvariet.

          Kommentar

          • Muggen
            Användare
            • July 2003
            • 26

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Datate

            Mitt problem där är ju att jag har 2 inner filter å inte ett ytter som jag skulle kunna ha gjort så med.
            DOCK har jag ett Eheim 2013 som står i garderoben. Den jag köpte karet av sa att det funkade helt perfekt, men att han inte ville ha några saker utanför. Han använde det inte själv, men skickade med alla akvarieprylar som han hade i garderoben. Dock ligger det på 390liter/h så det är ju inte tillräckligt för ett 375. Men man kanske skulle byta ut ett av innerfiltrena mot det ytterfiltret...inte vet jag!?
            Du förstod mig inte riktigt, från pumparna i akvariet, när dom är i akvariet, drar du slangarna till röret.
            375l Malawi
            152l Växtodling, yngel.

            Kommentar

            Arbetssätt...