Fiskar till 375liter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    För det första: Ett stim på 20st är inte för mycket tillsammans med de andra arterna. Det som står i parentes är alternativ till de du först skrivit (Sorgmanteltetra). Mängden fisk i ditt 375 liters skulle då bli: ca 45st.
    Många av de arter du eventuellt tänkt ta är små. Pansarmalarna kan du nog plocka bort ifrån mitt "tips"...då det kan bli områdesproblem med cikliderna (Tänkte inte på det *s*).

    Om jag vore du så skulle jag byta ut gruset mot en lite finare sand. Rådasanden 0,8-1,2 är snygg och funktionell i ett sydamerika-akvarium.

    Ancistrus "äter" svärdsplantor ibland, men de är också de mest effektiva algätare som finns. Skall du ha svärdsplantor så får du nog ta bort Ancistrus. Ancistrus ger sig enbart på svärdsplantor, såvitt jag vet.

    Visst går det att ha 4st par dvärgciklider i ett 375 liters akvarium om du tillgodoser gömställen och grottor som behövs. Kurvcikliden är större så där kanske det skulle räcka med ett par.

    Om du har "Tigerbarb" eller vad nu denna "Zebra barb" heter så är det inte bra att ha tillsammans med Scalare då de oftast biter på deras fenor och fenstrålar.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #17
      du kanske menar zebra danio??
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Datate
        Användare
        • July 2003
        • 77

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

        du kanske menar zebra danio??
        Det kan nog stämma ganska väl det!
        MVH /Erik

        Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

        Kommentar

        • Datate
          Användare
          • July 2003
          • 77

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av Tricella

          För det första: Ett stim på 20st är inte för mycket tillsammans med de andra arterna. Det som står i parentes är alternativ till de du först skrivit (Sorgmanteltetra). Mängden fisk i ditt 375 liters skulle då bli: ca 45st.
          Många av de arter du eventuellt tänkt ta är små.
          Jo, använde den icke helt riktiga regeln "1liter/cm fisk" och då stämmde det ganska väl med det antalet du nämnde. Dessutom är ju alla arterna ganska lugna å inte så utrymmeskrävande(skulle jag tro) så jag förhastade mig nog lite när jag ifrågasatte antalet du föreslog.

          citat:Om jag vore du så skulle jag byta ut gruset mot en lite finare sand. Rådasanden 0,8-1,2 är snygg och funktionell i ett sydamerika-akvarium.
          Okej. Har funderat på detsamma, eller snarare Blästersand från Biltema. Problemet är bara det att man får ju olika svar från alla håll. Jag vill ha mycket växter och bottenlevande ciklider. Cikliderna älskar nog ett finkornigare bottenmaterial, men hur är det med växterna. Vad jag förstått är det MEST folk med Malawi och Tanganyika som använder väldigt finkornigt material, och dom har ju sällan mycket växter.

          citat:Ancistrus "äter" svärdsplantor ibland, men de är också de mest effektiva algätare som finns. Skall du ha svärdsplantor så får du nog ta bort Ancistrus. Ancistrus ger sig enbart på svärdsplantor, såvitt jag vet.
          Okej, så om jag skiter i att svärdplantorna ser ut som skit (vilket dom gör redan idag pga Malawibehandling) så struntar Ancistrus i övriga växter? Då kanske det är bättre å skaffa Ancistrus och gå med på att dom svärdplantor jag har får se lite taskiga ut. Kanske är mer effektivt å ha Ansistrus i karet å skippa svärdplantor istället för tvärt om...

          citat:Visst går det att ha 4st par dvärgciklider i ett 375 liters akvarium om du tillgodoser gömställen och grottor som behövs. Kurvcikliden är större så där kanske det skulle räcka med ett par.
          Skall man då ha en grotta/ciklidpar, eller skall man bygga en hel hög med grottor? Kanske lättare att skaffa 4 par direkt och ev sälja/skänka bort ett par om det skulle visa sig att dom inte går ihop i längden. Menar att det kanske är bättre att låta dom växa upp i samma kar, istället för att ev tillsätta ett till par senare!?

          citat:Om du har "Tigerbarb" eller vad nu denna "Zebra barb" heter så är det inte bra att ha tillsammans med Scalare då de oftast biter på deras fenor och fenstrålar.
          Nej, detär inte "Tigerbarb" jag menar. Det är som Fjärilscikliden sa "Zebra Danio", men den är inte längre aktuell som jag tidigare skrev.

          Tackar för alla goda råd och förslag!
          MVH /Erik

          Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Datate skrev:

            citat:Okej. Har funderat på detsamma, eller snarare Blästersand från Biltema. Problemet är bara det att man får ju olika svar från alla håll. Jag vill ha mycket växter och bottenlevande ciklider. Cikliderna älskar nog ett finkornigare bottenmaterial, men hur är det med växterna. Vad jag förstått är det MEST folk med Malawi och Tanganyika som använder väldigt finkornigt material, och dom har ju sällan mycket växter.
            Jag förstår att du nappat på dessa lovord om blästersanden och jag skall väl hålla med om att den ser bra ut. Frågan är ju om den är funktionell i ett välplanterat sydamerika-akvarium. Jag tror inte det, men jag hoppas att någon här kan tala om ifall de använder det med växtakvarium. Känslan som jag har är att dimensionen 0,8mm-1,2mm är den bästa...men det är min känsla...*S*

            citatkall man då ha en grotta/ciklidpar, eller skall man bygga en hel hög med grottor? Kanske lättare att skaffa 4 par direkt och ev sälja/skänka bort ett par om det skulle visa sig att dom inte går ihop i längden. Menar att det kanske är bättre att låta dom växa upp i samma kar, istället för att ev tillsätta ett till par senare!?
            Bygg inte grottor enbart för dina ciklider utan försök att få det att se naturligt ut. Jag körde tidigare med kokosnötter som var urgröpta och delade på mitten som jag sedan silikonade ihop så de såg "hela" ut. Det enda som var skillnad var ett fyrkantigt hål för cikliderna att simma ut och in...
            Detta kan du bygga och gömma under en stenformation. Placera ut ca 3-4st sådana och gör även några naturliga stengrottor så får fiskarna att välja på. Har du tur så får du även tillökning av Ancistrus om du nu köper sådana då de älskar dessa kokosnötsskal!

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • July 2003
              • 44

              #21
              Skulle inte kardinaltetran bli angripen av skalarerna
              mvh malawi victor

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • July 2003
                • 44

                #22
                Skulle inte kardinaltetran bli angripen av skalarerna
                mvh malawi victor

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • July 2003
                  • 44

                  #23
                  skulle inte kardinaltetran bli angripen av skalarerna

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • July 2003
                    • 44

                    #24
                    skulle int karinaltetran bli angripen av skalarerna

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • July 2003
                      • 44

                      #25
                      skulle inte kardinaltetrorna bli angripen av skalarerna

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #26
                        En kardinaltetra i normal storlek (vuxen) riskerar inte att ätas upp av en Scalare. Däremot mindre arter såsom Neontetra riskerar att med största sannolikhet ätas upp av en vuxen Scalare.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...