Fiskar till 375liter...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • July 2003
    • 77

Fiskar till 375liter...

Jag har skaffat ett kar på 375 liter som jag bestämt skall vara ett sällskapskar.
    I dagsläget simmar endast 2st 15cm långa Silverhajar i det.

Vill gärna ha ett eller flera stim med småfiskar, men eftersom jag gärna skulle vilja skaffa några skalarer så får dom inte vara för små.

Detta är vad jag funderat på:

20st Kejsartetror
    20st Sorgmanteltetror
    20st Sebrafiskar
    4-5 Skalarer
    5st Siamesiska Algätare eller linande
    2-3 Ciklider av något slag.

Vad gäller cikliderna så är tanken att jag vill ha tåliga, lättodlade och snälla ciklider som funkar bra med lugna, snälla och fredliga fiskar. De får inte äta växter å häldst inte gräva. Viktigt att dom är tåliga å lättodlade då jag häldst skulle vilja ha dom för å se om man kanske kan få dom å leka.
    Har kollat lite på dessa arter:
    Grön Bågciklid
    Kurvciklid
    Nyckelhålsciklid
    Boliviansk Fjärilsciklid
    Tomas/Tomat -ciklid

Ev några silverhajar, men jag antar att det inte går ihop eftersom dom är relativt stora och väldigt livliga.

Är detta möjligt, eller är det för mycket fisk i mitt kar? Någon som har något förslag på ändringar i fiskbeståndet?
    MVH /Erik

Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • Rigan

Snällare och mer tacksam än nyckelhålciklid får du allt leta efter...enligt din beskrivning av sällskapsakvarium så borde ett nyckelhålspar passa perfekt.

Mvh Rigan

Kommentar

• Datate
      Användare
      • July 2003
      • 77

Okej.

Läste på beskrivningen på zoopet att den skall ha fin sand. Jag har halvgrovt grus i mitt (3-6mm ungefär). Skulle det funka endå?
      Det står också att det är väldigt svårt å se skillnad på könen. Hur ska man då veta att det är en hona å en hande man köper? Skall man ha 2 eller flera, sådom kan bilda par själva?
      MVH /Erik

Kommentar

• Datate
        Användare
        • July 2003
        • 77

Har nu beslutat att flytta fram tankarna på Malawikar 1-1½ år å kanske skaffa ett halvstort kar till när jag får jobb. Tills vidare skall mitt 375 stå som det gör idag. Dvs sällskapskar med ciklider, tetror och malar.

Har bestämt mig för dessa:

4-5st Scalare
        2st Palettciklider ELLER 2st Nyckelhålsciklider
        1-2 stimm Tetror (10-20st / stimm)
        Några malar/algätare

Vad gäller malarna funderar jag främst på Siamesisk Algätare, ELLER Randig otocinclus.

Vad gäller Tetrorna så vet jag ännu inte, men Sorgmanteltetra har jag skippat. Funderar starkt på Kejsartetra, Dolkstickstetra eller Vinkeltetra. Främst pga att Scalarens inte skall ge sig på dom när dom växt till sig.

Någon som har andra förslag på tetror som passar med ovanstående ciklider? Dom får gärna vara färggranna och gärna stimmiga.

Någon som har förslag på vilken mal/algätare jag skall ha?

Någon som har förslag på ciklider. Scalare ska jag ha, sen vet jag inte om jag ska ha palett eller nyckelhål eller kanske någon annan? De skall hälst inte gräva å inte vara särskillt aggressiva, de får hälst inte ge sig på växterna och GÄRNA vara lättlekta. Frågan är också om det kan finnas möjlighet att ha kanske ytterligare ett par av någon annan ciklid, eller det kanske blir för mycket fisk å för konstig blandning?

Skall även skaffa mig lite mer växter å tänkte skicka en beställning till HjortgatansZoo om någon vecka eller så. Någon som har något bra förslag på växter för både för/mellan/bak-grund till ett 375. Har idag bara 3st "svärdplantsliknande" växter som är hårt åtgångna efter en bra tids Malawi attacker... Dessutom 3st långsmala växter liknande nån form av Valisneria (eller hur det stavas) som skickar ut utskott åt alla möjliga håll. Dessutom 6st "skott" av någon annan småbladig svärdväxt som en polare skänkte... Det är vad som finns i karet i växtväg. Vill ha mer förslag på lättskötta växter som gärna får vara snabbväxande...iallafall några arter...

Kanske skall tillägga att jag skall börja om helt vad gäller fiskar då det för närvarande endast går 2st 15cm silverhajar som jag tänkte byta in i en Zoobutik i stan...

Tacksam för svar.
        MVH /Erik

Kommentar

• Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

En snäll ciklid som skulle kunna passa in i samanhanget är Flaggcikliden, Mesonauta insignis.

Den är visserligen ganska stor men den låter bli växterna och är snäll och personlig.

mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

Kommentar

• salar
            Användare
            • June 2002
            • 227

Pristella är fina och kan bli rätt stora men de dör som flugor i ett av mina akvarier.Purpurhuvuds tetror ar väldigt fina i ett större stim.Har haft sådana en gång i tiden med scalarer och diskus.Mycket fina i ett större stim på minst 20st,helst fler.
            SALAR

Kommentar

• Datate
              Användare
              • July 2003
              • 77

citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

En snäll ciklid som skulle kunna passa in i samanhanget är Flaggcikliden, Mesonauta insignis.

Den är visserligen ganska stor men den låter bli växterna och är snäll och personlig.

mvh,
              Men är inte Flaggcikliden en fisk som håller sig i samma regioner som Scalarerna? Skulle nog häldst ha en ciklid som håller sig på botten,eller i de undre regionerna. Så vida det inte går att ha flera arter dvs..?
              MVH /Erik

Kommentar

• Datate
                Användare
                • July 2003
                • 77

citat:Ursprungligen skickat av salar

Pristella är fina och kan bli rätt stora men de dör som flugor i ett av mina akvarier.Purpurhuvuds tetror ar väldigt fina i ett större stim.Har haft sådana en gång i tiden med scalarer och diskus.Mycket fina i ett större stim på minst 20st,helst fler.
                Pristellan verkar ju vara en ganska trevlig fisk, dock lite tråkig i färgen... :

Har spanat in Citrontetran, som tydligen skall bli väldigt fin om den trivs. Kan det vara något som passar med ovanstående?
                MVH /Erik

Kommentar

• salar
                  Användare
                  • June 2002
                  • 227

Ja jag har även haft Citrontetran. Men personligen föredrar jag purpurhuvudstetran eller kardinaltetran.Men det är bara en smaksak.
                  SALAR

Kommentar

• Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

Det stämmer bra att Flaggcikliden rör sig i samma område som scalare men det går absolut att få in några sådana med i en 375:a om man skulle vilja.

mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

Kommentar

• Datate
                      Användare
                      • July 2003
                      • 77

Fick en rekomendation om att Bågcikliden var en förträffligt bra ciklid som stämmde på mina ovanstående önskningar. Någon som testat denna och kan säga något om den?
                      MVH /Erik

Kommentar

• Datate
                        Användare
                        • July 2003
                        • 77

citat:Ursprungligen skickat av salar

Ja jag har även haft Citrontetran. Men personligen föredrar jag purpurhuvudstetran eller kardinaltetran.Men det är bara en smaksak.
                        Är inte Kardinaltetror som en festmåltid för fullvuxna scalarer?
                        MVH /Erik

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Bågcikliden är en trevlig liten dvärgciklid. Jag har haft den tillsammans med Discus när jag hade ett 222liters. Lugn och riktigt fin. Enklare än Apistogramma arterna. Det finns ju en hel del underbara Apistogramma som du skulle kunna ha i akvariet...men de är tyvärr ganska känsliga och de har en relativt kort levnadstid.

Bågcikliden är ett bra tips. Fjärilscikliden är svår att ha då de sällan lever speciellt länge och är den känsligaste art jag haft. Kurvcikliden är fantastiskt speciell som jag starkt kan rekommendera då den är betydligt enklare än både Apistogramma och Fjärilscikliderna.

Rangordning på bästa dvärgciklider (enkla att hålla):

Kurvciklid
                          Bågciklid
                          Tommasi ciklid
                          Fjärilsciklid
                          Apistogramma

Om jag vore du så skulle jag faktiskt välja både Kurvciklid och Bågciklid tillsammans. Jag skulle definitivt plocka bort de Kejsartetror du funderat på då de är väldigt skygga och kommer att hålla sig i den region av akvariet där du önskar hålla lite mindre grupp av dvärgciklid.

Nu vet jag inte vad du har tänkt på för sorts Scalare, men med tanke på att du önskar Sorgmanteltetra som är lite vit/grå/svartaktig så skulle jag skaffa Scalare som är spräcklig med blandning av gult/vit/svart (Marmorteckning). Det skulle ge en fin blandning av färger.

Vilken art är de sk "Sebrafiskar"??

Förslagsblandning:

20st Sorgmanteltetra
                          (20st Kardinaltetra, 20st Koppartetra)
                          6st Pansarmal (Panda)
                          6st Scalare (Golden Marmor)
                          4st Ancistrus
                          4st Kurvciklid
                          4st Bågciklid

Lycka till med akvariet...och byt bort Silverhajarna...*S*

P.s. Vuxna Kardinaltetror går bra med Scalarer, men mindre och den s k Neontetra äts upp av [u]vuxna Scalarer.

Kommentar

• mikael33
                            Användare
                            • July 2003
                            • 69

Pristella kanske verkar lite tråkiga i färgen, men de är faktiskt väldigt fina och om de trivs så "lyser" verkligen rygg och analfenan + att mina har fått lite rödaktiga stjärtfenor (väldigt svagt).
                            Väldig fart och rätt så underhållande är dessa tetror.

Rekomenderar dem varmt

Mikael O
                            450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

Kommentar

• Datate
                              Användare
                              • July 2003
                              • 77

Hehe, ojdå. NU har jag skrivit samma inlägg på flera ställen, så jag har glömt uppdatera just här. Som läget ser ut nu efter de senaste inläggen så kommer "befolkningen" bestå av följande:

4-5st Scalare (vanligt odlade svartvitrandiga, "yngel" 2½-3cm)
                              1st Kurvciklidpar
                              1st Bågciklidpar
                              1-2 stimm Tetror (10-20st / stimm) Fuderar för tillfället på Citrontetra/Pristella/Dolkstickstetra/Koppartetra/Kardinaltetra. ar skippat zebrafiskarna och Sorgmanteltetra pga olika anledningar.
                              Några malar/algätare

Tricella: Tackar! Kommentarer på ditt förlag.

Förslagsblandning:

20st Sorgmanteltetra
                              (20st Kardinaltetra, 20st Koppartetra)
                              6st Pansarmal (Panda)
                              6st Scalare (Golden Marmor)
                              4st Ancistrus
                              4st Kurvciklid
                              4st Bågciklid

För det första, går det att ha så mycket fisk i karet verkligen?

Jag har ganska grovt grus (3-6mm). Funkar det för Pansarmalarna och cikliderna som lever nära botten?

Ansistrus, äter inte dom väldigt mycket på växterna. Har i dagsläget 3st svärdplantor, och hade tankar på att skaffa 1-2st till. Har inte dessa problem att gå ihop med ansistrus? Har kollat en del på "Randig otocinclus" som verkar trevlig. Kan detta var ett alternativ till Ansistrus om denna går hårt åt växter?

Går det att ha 4 par ciklider i 375liter, eller menar du att man skall ha 1+3 av varje art? Jag har ju aldrig testat någon av dessa arter själv, är det kanske så att dom är såpass fredliga så det går att ha dom utan att dom skaffar några revir alls?

Hur snabbt växer Scalare? Jag hade tänkt köpa "yngel" i storleken 2½-3cm (kroppen altså). Om man skulle köpa ett gäng Kardinaler, växer dom i ungefär samma takt så att när när scalarerna är fullvuxna så är Kardinalerna runt 5cm (vilket väl är maxstorleken på Kardinaler?). Koppartetran var ju inte så dum den heller...hmm...ju mer man kollar desto fler "passande" tetraarter hittar man... haha

Vad gäller zebrafiskarna jag skrev tidigare så handlar det om dom små "barberna" Zebrafisk som är blå/silverrandiga 5-6cm långa.
                              MVH /Erik

Kommentar

Arbetssätt...