Chokladciklider -lekbeteende

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

kaviarfrabrik!

jo det var riktigt stort.
    fish r friend

Kommentar

• GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

Snacka om sammaträffande!! mina lekte också nu för 1 2 dagar sedan och fick också ur sig en JÄTTE kaka 2 3 ggr större en den brukar va + att rommen låg mer strukturerat + att den såg mörkare ut.

Efter som mina har fått frisimmande yngel alla gånger förutom en och att dom alltid har blivit uppätna efter det (längsta kullen höll 4 - 5 dagar) så tänkte jag attdet kanske var en strategi omläggning från deras sida men med tanke på att dina också klämmde ur sig en jätte kaka så kanske det har med årstiden att göra? Ska bli mäkta spännande å se hur stor kaka Orm'sfår ur sig för det bör vara dax där snart va?
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

mina choklader har haft lekbeteende men vettefaen va de håller på med just nu, jag håvade upp brors alla fiskar ur karet och då blev mina choklader lite stressade å nu har de gått å gömt sig i ett par dar. Å ikväll ska det håvas mer i det karet så det dröjjer nog lite innan de leker igen.
        fish r friend

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Synd att man missar själva romläggningen, kan inte begripa hur hon lyckas sprida ut och fästa den så snyggt över en så stor yta.
          Vilken kraftig färgteckning mina jordätare fick samtidigt, kan det vara fermoner/hormoner i vatten som "smittar".
          Anders L

Kommentar

• GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

uj uj ja om det nu va en strategi ändring så har dom verkligen lyckats denna gång, i vanliga fall brukar jag kunna se 3 4 frisimmande yngel när dom är i roten denna gång är det MASSOR, vid en snabb titt precis så såg jag minst 20 30 stycken så ska bli riktigt kul å se hur långt odm kommer denna gång.

Kommentar

• GoSatta
              Användare
              • February 2003
              • 1686

Nu har dom varit frisimmande i fyra dagar (nytt rekord) en del vart plockade av tetror och min Apistogramma agassizii är garanterat mättare en på länge och scalarerna verkar ens inte bry sig om dom (enu iaf). Sen igår verkar dom ha fått bra koll på det. Inte en tetra vågar gå nära dom längre och agassiziin försöker ibland. 20 - 40 stycken är kvar som victoria vallar runt längst botten, rotens utsidor och uppe bland flytväxterna.

Dom verkar lära sig snabbt för dom har blivit otroligt mycket duktigare och fått ynglena å överleva längre varje gång nu så snart ska dom nog lyckas med att dra upp sina egna ungar i ett befolkat kar.

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Spännade må jag säga! Träning ger väl färdighet antar jag, mina har då en bit kvar.
                Jag har förstått att dina är lika skygga som Orms (som jag kikade på i söndags!), märkligt att mitt par beter sig så annorlunda. De först och främst en storlek större, sedan är ju mer eller mindre helt orädda. Nästan inte samma fisk... mina flaxar vid rutan och vill ha kontakt (mat) hela tiden så fort man närmar sig.
                Så där har de betett sig ända från början, från sett en kort period när hela gruppen blev kolsvarta och stod och darrade bakom rötterna.
                Ingen aning vad det berodde på.
                Men hur som helst, fixa knoddar får de öva på...
                Anders L

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Yes!
                  Äntligen har mitt par lyckats kläcka fram lite yngel!
                  Trodde att det var som vanligt, rommen uppkäkad och borta.. gjorde ett delvattenbyte, samt rumsterade om sand och rötter lite. Efter några timmar fundera jag varför chokladisarna vad så stillsamma, de studerade korkväggen ovanligt noga. Och vad ser jag en skock darrande loppor i skrevorna!
                  Skall bli intressant och se om det hinner bli frisimmand yngel oxå.
                  Anders L

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Underbart, nu såg jag hur en av föräldrarna plockade upp ett yngel som for i väg från korkskrevan. Han sög in försiktig och åkte tillbaka och spottade in den i väggen. De skyddar ynglen med bestämdhet.
                    Ok, det är väl vardagsmat med yngel kanske.. men har man väntat ett år så blir det en stor upplevelse!
                    Anders L

Kommentar

• GoSatta
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1686

grattis grattis!!! då har du frisimmande om 4 - 5 dar då! (ja om dom klarar så långt första gången) men det får vi väl hoppas!

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

Äsch, inte en "loppa" kvar när jag kikade in i karet på morgonen...
                        All fiskar såg skyldiga ut. Det går nog inte att ha en gäng gymnogeophagus astralis och Hoplosternum thoracatum i samtidigt.
                        Nåja, nästa gång kanske!
                        Anders L

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

När det var dags att mata mina fiskar på morgonen så upptäckte jag några strängar romkorn på favoritroten. De håller ju precis på att lägga och befrukta rommen! Snabbt fram med gummans digitalkamera och så tog jag denna gryniga filmsnutt (18 mb!), där man nu kan se att "Biffen" är en tjej... "Magica" blir då "Magic" istället. Man ser honans äggläggningsrör väldigt bra.

Nåja jag har i och för sig misstänkt att det var ett misstag vid namngivningen en gång i tiden. Blir lite svårt att tänka om bara.
                          Man kan även se hur de motar bort några Gymnophagus Australis (eller är det Brasiliensis, har mina misstankar...)

De håller just nu fortfarande på att lägga rom, det tar säkert några timmar som det verkar.
                          Mina eheim insug ligger dock farligt nära, kanske skall strypa insuget lite.
                          Anders L

Kommentar

• anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

När det var dags att mata mina fiskar på morgonen så upptäckte jag några strängar romkorn på favoritroten. De håller ju precis på att lägga och befrukta rommen! Snabbt fram med gummans digitalkamera och så tog jag denna gryniga filmsnutt (18 mb!), där man nu kan se att "Biffen" är en tjej... "Magica" blir då "Magic" istället. Man ser honans äggläggningsrör väldigt bra.

Nåja jag har i och för sig misstänkt att det var ett misstag vid namngivningen en gång i tiden. Blir lite svårt att tänka om bara.
                            Man kan även se hur de motar bort några Gymnophagus Australis (eller är det Brasiliensis, har mina misstankar...)

De håller just nu fortfarande på att lägga rom, det tar säkert några timmar som det verkar.
                            Mina eheim insug ligger dock farligt nära, kanske skall strypa insuget lite.
                            Anders L

Kommentar

• anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

Här är en samma film, men i mindre(10Mb) och smidigare avi-format (DivX codec krävs!).
                              Tack Orm!
                              Anders L

Kommentar

• anli
                                Användare
                                • March 2003
                                • 3740

Här är en samma film, men i mindre(10Mb) och smidigare avi-format (DivX codec krävs!).
                                Tack Orm!
                                Anders L

Kommentar

Arbetssätt...