Chokladciklider -lekbeteende

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Si där vilket sammanträffande! Väntar med spänning på bilder på både yngel och kar.
    Bytte förresten webbhotel idag, och har nu den snitsiga domänen www.lindersson.se
    Anders L

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

ja nångång kanske man ska erkänna sig besegrad och sluta använda sina kompisars servers och faktiskt _betala_ för sig på internet ... men usch det tar emot, lite rebell på nätet måste jag få vara.
      fish r friend

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Hm, vart tog min egen rebell vägen... strunt samma, vad skall du ha för belysning? Finns det heltäckande ramper som passar dessa mått?
        Anders L

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

Nä jag bygger en egen "canopy" heter det väll på engelska, vet inte riktigt vad man säger på svenska. Överdel, belysningshuv kanske?
          Beställde marinplyfa igår till bygget, fuskar lite med en 100cm bred vanlig lysramp som jag bygger in i det. Jag är dock inte 100% på hur jag skall få överdelen som jag tänkt mig... Jag vill att en tunn kant skall sticka ner nån cm eller två från övre kanten på akvariet, så man inte ser vattenlinjen i karet. Men det får inte vara tjockare än MAX 2mm och det blir svårt att göra i trä, så jag ska jaga runt efter nån som kan sälja mig hårdplast. Vi får se hur det går.
          fish r friend

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Det låter som en heltäckande ramp fast delvis hempulad
            Som sagt, fixa bilder du så snor jag konceptet sen...
            Är du riktigt snäll så lägger du ut en "från ax till limpa" beskrivning av "canopy" bygget.
            Anders L

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

Japps, hempulad heltäckande rmp. Jo kan nog bli lite bilder. Tänkte göra en ax till limpa på akvariebänken men blev inga bilder, orkade inte släpa kameran till svärfars garage
              fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

oki här kommer tre bilder. De vart inte så bra men ett humm får man väll.

Yngel: http://akvarie.vatt.net/images/puff_med_yngel.jpg
                Hemmapulad bänk: http://akvarie.vatt.net/images/timell_benk.jpg
                Bänk med nytt kar ovanpå: http://akvarie.vatt.net/images/new_tank+btn.jpg

Så fort ja inrett klart å fått i lite fisk ska ja fota lite mer så man ser hur bakgrunden ser ut.
                fish r friend

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Japp, jag ser di sma ynglen... synda att föräldrarna inte lyckades försvara dom. Men får de öva några gånger till så!

Snygg bänk, ser verkligen inte hempulad ut!

Hela akvariet + möbel + btn kommer att bli kanon. Shysst med skapligt djup i burken. Chokladisarna kommer nog att trivas!
                  Lägg gärna upp en bild när du har fyllt karet med vatten o sand, och fått rampen klar. Själv skall jag hålla ögona öppna i vinter efter en burk med liknade mått.

Var skall du placera guldsömmarna, med jaguarerna eller skall dom terra chokladisarna? Du får väl uppdatera hemsidan.
                  Anders L

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

guldsömmarna går hos lillebror, vi har lite joint venture i akvariesammanhang.

Jag var över och stirrade på dem i en timme igår. Vilka fiskar .. hanen är den absolut finaste guldsöm jag någonsin sett, han är röd mellan fjällen i de vanligtvis gråa partierna, och har så mycket blått i ansiktet så man tror inte det finns guldsömmar som kan se ut så
                    fish r friend

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

Arrgh... avundsjuk igen!
                      BILDER BILDER snälla!
                      Anders L

Kommentar

• GoSatta
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1686

Vill bara medela min start i denna tråd. Jag har precis tagit över ett par chokladciklider av orm (glömt deras namn nu men det kan säkert orm fylla i med) + en stor rot som utgör en pefekt centerpice i mitt kub-akvarium. under flytten har både fått svamp i munnen men båda verkar pigga och friska i sitt nya hem så jag hoppas bara på att dom snart ska återgå till sin lek i sin gammla lekrot som dom fortfarande har.
                        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                        http://www.gosatta.org

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

Mitt par lekar igen, nu har de bytt plats. En sten under en stapel av rötter i den andra sidan av akvariet. Biffen vaktar och fläktar, men Magica hjälper bara till halvhjärtat. Hon var väl inget drömkap som blivande morsa.
                          Undrar ibland om jag inte har blandat i hop könen... tänk om det är en Magic med sin Biffa! RYYYYYS!

ps: har det inte plötsligt försvunnit lite inlägg i denna tråd? ds
                          Anders L

Kommentar

• GoSatta
                            Användare
                            • February 2003
                            • 1686

Båda verkar ha gjort sig lite till hemma nu iaf, victoria åt i morse och nu ikväll så va både victoria och piff ute när det började lukta räkmix men tyvärr va dom på tok för slöa igämförelse med dom andra invånarna. Orm till din glädje kan jag berätta att ingen av dom har svamp kvar idag, piff har fortfarande ett rätt rejält sår på munnen men svampen är veck!

Dock verkar det vara lite relations kris, piff bor i roten och victoria bor bakom, nu när dom va ute och leta mat så va dom tillsammans men piff såg inte tvärglad ut över victorias närvaro men förhoppningsvis är det bara flyttångest så hoppas dom snart är återförenade dock verkar dom redan börjat småtrivas (redan visat sig mer en vad orm har berättat att dom har gjort på månader )
                            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                            http://www.gosatta.org

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

min post försvann :-P

lustigt att de verkar förlora parbanden efter flytt?
                              fish r friend

Kommentar

• Gimpan
                                Användare
                                • August 2003
                                • 183

Jag tror inte dom vita äggen är obefruktade...dom blir antagligen angripna av samma typ av parasit som gått hårt åt mina aquidens matae yngel och ägg. Jag har fått hjälpa till att plocka bort dom vita äggen..."hjälpa" tyckte inte dom att jag gjorde som attackerade mina fingrar rätt bra men det blev bättre och ynglen klarade sig till simstadiet i alla fall innan dom blev uppkäkade ändå. Om man tittar på dom vita äggen så ser man tunna trådar som går ut från kroppen, det är små tentakler som parasiten använder för att sprida sig till närliggande ägg eller yngel. Om ett ägg är angripet bör man nog göra sig av med det samt dom närliggande som kan vara angripna utan man ser det. Känns kanske tungt och kasta ägg som inte ser ut att vcara angripna men jag tror det är den rätta lösningen ändå. Det här är "självfakta" så det är mer en teori än FAKTA.
                                Hoppas det går bra
                                JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

Arbetssätt...