If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har haft mitt i ett år. Håller det några år till så kan jag inte önska mer av ett filter. bra tryck , stor filterbehållare, tyst. Gjort rent en gång men tappa aldrig i flöde mellan.
Enda minus är att eftersom jag har 375 med alu ram så går inte dom "U" formade hållarna för slangarna runt ramen. och man får vara noga när man skär slangarna för det går inte att skarva.
Jag har haft mitt i ett år. Håller det några år till så kan jag inte önska mer av ett filter. bra tryck , stor filterbehållare, tyst. Gjort rent en gång men tappa aldrig i flöde mellan.
Enda minus är att eftersom jag har 375 med alu ram så går inte dom "U" formade hållarna för slangarna runt ramen. och man får vara noga när man skär slangarna för det går inte att skarva.
Rören går för det mesta att värma i kokande vatten och sedan böja om.
Ursprungligen postat av Mathias-D
Rören går för det mesta att värma i kokande vatten och sedan böja om.
Jag har FX5an och den rengör ganska bra. Man får olika tryck beroende på höjden man har.
Ganska hög filter och passar inte vart som helst. Ganska jobbig att rengöra om man har låg akvariebänk osv och måste ta in och ur behållaren.
Slangarna kan man ändra till transparenta på Bauhaus för billig peng. De blir mer flexibla då. Snap ons passar inte kar med RAM som är för bredd.
Jag tycker detta filter verkar intressant och prisvärt.
Men jag undrar och är lite skeptisk till, om jag fattat rätt, den funktion att filtret töms/luftas en gång varje dygn, samt att det finns någon slags inbyggd funktion som ska tala om när filtret behöver rengöras. Styrs dessa funktioner av något datachip?
Vad sker när det krånglar eller lägger av? Påverkar det de basala funktionerna? Hur länge har filtret funnits på marknaden?
Eheimfilter utan elektronisk styrning etc går ju i decennier. Eheim har ju också hakat på detta och kopplat till vissa filter, och det får man ju förstås betala för. Jag undrar gällande alla märken med dessa datorsstyrda funktioner: tummar man på kvaliteten i andra avseenden?
Är filtren beroende av att datorstyrd elektronik funkar, och hur lätt ar fel i detta att åtgärda?
Annars verkar ju Fluval vara den jämbördige konkurrenten till Eheim.
Jag vet inte om det finns något som säger till när man ska rengöra. Inte på FX5 iallafall. Den stannar var 24e timme, men skjuts fram en timme hela tiden verkar det som... typ kl 18 idag och kl 19 imorrn osv.. Den är ganska beroende av chippet. Den startar nämligen inte om all luft inte tömts ur filtret osv
Kommentar