Räcker Fluval 2 verkligen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • muppins
    Användare
    • September 2002
    • 96

Räcker Fluval 2 verkligen?

Hej hej!

Jag blir snart tokig!! Ända sedan jag köpte mitt senaste akvarium (för ca 1 år sedan) så har jag haft problem med sjuka fiskar. Det är för det mesta mina dvärgciklider som råkat illa ut. Jag försöker verkligen göra allt rätt. Jag gör regelbundna delvattenbyten 1 gång/ vecka. Rengör filter ungefär varannan vecka. När jag matar dom ger jag dom bara så mycket att de äter upp det direkt. Och jag har inte överdrivet mycket fisk i heller...
    Nu undrar jag om det kan vara så att pumpen inte räcker till i alla fall...
    Det är ett 93 liters akvarium och när jag köpte det följde det med en Fluval 2. Jag läste någonstans att den ska räcka för upp till 100 liter men jag är lite tveksam till det. På förpackningen står det att den räcker till ett 60 cm långt akvarium, mitt är ca 70 cm långt.
    Vad gör jag för fel??
    Ska jag införskaffa mig en annan pump?

Hjälp mig!!

/muppins
    /muppins
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

En ny pump kan man ju alltid köpa, men jag tror inte att den kommer att göra några underverk.
    Tyvärr har jag inte några goda råd vad gäller dvärg-ciklider då jag själv aldrig hållit några, men även om Fluval 2:an är lite marginell borde den räcka till.

Kommentar

• klassisk ära
      Användare
      • July 2003
      • 139

Hallå hallå!

Det är skillnad på Fluval 2 och Fluval 2. Fluval 2 plus, som är den nya modellen, pumpar mer vatten/h än den gamla, Fluval 2.

citat:Rengör filter ungefär varannan vecka.
      Detta verkar tråkigt för dig och dåligt för fiskarna. Hemma har jag två Fluval 3 plus och en utan "plus". I dessa pumpar har jag bytt ut orginalfiltermaterialet mot blå filtermatta(ppi 10, den grövsta). Jag slängde bort både filtersvamparna och alla plastgrejer som satt i och körde in en stor, härlig filtermattsbit. Nu för tiden kör jag tills de nästan blir igensatta vilket är mycket sällan jämfört mot innan. De kan hålla i upp till minst fyra månader. Fluvalen utan "plus" håller sig dock inte lika länge då pumphuvudet är svagare och inte orkar när det blir mycket skit.

Vad man också borde ha i åtanke när det kommer till sådana här färdiga innerfiler är att de inte klarar några större mängder fisk. Jag har de enbart i kar där det går några få fiskar(2), annars är det filterfack som gäller. Eller vattenbyte tre gånger i veckan.

Hur som helst så borde din Fluval 2 räcka, särskilt om det är en "plus" och du fixar bättre filtrering samt inte överbefolkar karet.

Tjingeling
      Mikael

Kommentar

• muppins
        Användare
        • September 2002
        • 96

Ok....tyvärr inga plus på min....
        Har satt i min lilla fluval 1 + också som låg o skräpade. Lite mer filter blev det ju... Fast jag tror inte det gör nån skillnad, det känns bara bättre. Tyvärr så är ju filterpatronerna så himla små att pumpen förlorar en stor del av sin kapacitet efter bara ett par veckor. I vilket fall som helst så ska jag starta om akvariet med helt andra fiskar nu, har tröttnat på det som det ser ut nu. Funderar på nån slags Asien-biotop... Men jag vill ju att allt ska funka innan jag stoppar i fiskar nästa gång.
        Lite större filterpatron då kanske....

/muppins
        /muppins

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Det är verkligen inte säkert att du gör något fel alls. Jag har haft dvärgciklider och de är tråkigt överkänsliga och kan dö fort om de inte har perfekta förhållanden. Även om du skulle ha det så är det inte säkert att de överlever ändå, då de som sagt inte är speciellt starka för att hålla emot sjukdomar t ex.

Jag har personligen erfarit flertalet dödsfall av dvärgciklider och gav upp att hålla dem.

Kommentar

• Karon
            Användare
            • April 2002
            • 880

Skönt att höra fler som gjort samma erfarenheter

Kommentar

• muppins
              Användare
              • September 2002
              • 96

Åh...tack för det!
              Jag har ju inte heller lycktas särskilt bra med mina. Innan hade jag fjärilar och dom var en aning knepiga. Det var svårt att hitta fina exemplar i affären också...nästan alltid såg man sjuka eller döda fjärilsciklider när man skulle köpa fisk. Väldigt tråkigt. Just nu har jag pandaciklider som var väldigt fina när jag köpte dem men nu funderar jag allvarligt på att ta livet av dem...de mår inte så bra. Jag orkar inte med att medicinera mer när jag inte vet om det hjälper.
              Men som sagt var...jag ska försöka med lite annan fisk ett tag nu...
              Jag får vänta med ciklider tills jag får att köpa ett lite större akvarium någon gång i framtiden...

/muppins
              /muppins

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Haken med Fluval 2 (och alla andra "standard" innerfilter) är inte cirkulationen utan att de har löjligt liten filtervolym. Vill du ha bra fungerande filter kan du bygga om samtliga fluval, dock ej +-serien.

Plocka bort hela filterbehållaren så ser du en liten tapp med galler där pumpen suger in vatten. Ta en liten bit "vanlig grön akvarieslang", tror den har 19mm i ytterdiameter. Trä på slangen på tappen och andra ändan ner i toppen på en 1,5-liters PET-flaska som du skär av i botten (eller så långt ner som får plats i akvariet). Fyll sedan flaskan med skurna kuber av 10ppi filtermatta. I botten på flaskan sätter du en bit filtermatta utskuren efter flaskans diameter.

En inte allt för estetisk lösning, men ett filter som fungerar suveränt med minimalt av rengöring. Själv har jag denna variant i alla mina små akvarier. Det finns säkert många små innerfilter som passar in i denna lösningen, men just fluval + fungerar inte då den har ytterst krångligt "insugskonstruktion".

Alltid svårt att förklara, så bild finns på http://warehouse.filetap.com/filter.jpg . Pumpen på bilden är en AquaEl från något kass innerfilter, men som sagt, Fluval 2 passar perfekt.
                Tony Englund

Kommentar

• Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

Jag har precis börjat med dvärgciklider. Det roliga är ju just att det är lite knepigt. man kan ju inte bara ge upp sådär väl..??

Vad filter beträffar så har jag gjort en liten beskrivning av hur jag gör mina. http://www.hagblomfoto.com/article_spongefilter.htm

mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

Kommentar

• muppins
                    Användare
                    • September 2002
                    • 96

Oj....tack för alla svar.
                    Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med filter men jag kommer väl på nåt smart...kanske.
                    Jag tycker också att det är kul när det är lite klurigt att få fiskarna att verkligen trivas och må bra. Men jag tycker ju synd om fiskarna också när de blir sjuka hela tiden. Och så kostar det ju pengar att köpa ny fisk. Ska fundera lite på hur jag ska göra med det där men först och främst kommer mina besparingar att gå till en ny kamera. Så det här kommer nog ta lite tid.
                    Kan jag inte bara ta behållaren som jag har nu, plocka bort alla onödiga plastdetaljer i och sätta i ett större filter??

/muppins
                    /muppins

Kommentar

• Mats
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 804

Hej.
                      Fluval 2 är bara bra på att ta bort skräp i vattnet och har ej någon stor biologisk rening.Själv har jag till mina apisto pumphuvud på ca 400L. med filter kuber på 10+15 cm.Rengöring när dom är igensatta.Rengör nästan aldrig botten som består av finkornig sand 0,55 M/M. Bok,eklöv och torv .Växterna är sagritta,vallisenera och hornsäv , utan suger ut ca.20% vatten var 14 dag.Temp ca.25gr.Mina fiskar får mycket frystfoder som artemia,vattenloppor,rödamygg,svarta plus torrfoder.PH ca.6.Det funkar bäst för mig när det bara bytts vatten utan att rengöra för mycket,men vattnet skall vara klart inte massa skräp som åker omkring.Tillsätter 1 msk.salt per 100L.vatten.
                      MVH Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• klassisk ära
                        Användare
                        • July 2003
                        • 139

Tog en bild med min webkamera: http://hem.passagen.se/adipow/fluval3.jpg

Ang. petflaske-principen så kör jag med detta i ett mal-kar men det är ju, som sagts, väldigt fult. Och så tenderar filtret att bli väldigt långt, vilket kan bli ett problem.

citat:Kan jag inte bara ta behållaren som jag har nu, plocka bort alla onödiga plastdetaljer i och sätta i ett större filter??
                        Ja, ta bort allt i behållaren lägg i lämpligt filtermaterial. Du kanske kan ha dina gamla filtersvampbitar närmast pumphuvudet och fylla med typ grus, filtermakaroner eller något annat under?

Mikael

Kommentar

• muppins
                          Användare
                          • September 2002
                          • 96

Hmmm...jag vet inte riktigt hur jag ska göra...
                          Kan jag inte bara ha ett stort filter i, eller måste det vara flera lager? Någon speciell "storlek på filterhålen"??
                          Jag vill helst inte ha typ en petflaska eller nåt i akvariet. Jag är lite petig med hur det ser ut nämligen Det ska vara snyggt och se så naturligt ut som möjligt. Pumpar, värmare mm ska helst inte synas alls.
                          Mina apisto är visserligen redan dödsdömda ( jag hatar att ta död på dem ) men framtida fisk behöver ju ha en bra miljö att leva i.
                          Filterförslag mottages därför tacksamt...

/muppins
                          /muppins

Kommentar

• klassisk ära
                            Användare
                            • July 2003
                            • 139

Kommentar

• muppins
                              Användare
                              • September 2002
                              • 96