Uppsvällda magar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • January 2003
    • 404

Uppsvällda magar

Har ett kar med Haplisar. Har de senaste veckorna haft flera fall där fiskar blivit sega, stått i ett hörn och slutat äta. Dom blir mer och mer sega, står på botten med en mage som svullnar för att efter ett par dagar dö. Ser inga andra yttre färgförändringar på dem, inga prickar eller ngt.
    Spontant skulle jag säga att dom har förstoppning men det bör ju inte smitta eller? Oavsett, finns det ngn som har tips på hur en ev. förstoppning skall behandlas?
    Mvh/Marcus
    960L Malawi
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Vad äter dom?

Förstoppning är inte bra, då brukar det vara kört

Bukvattensot? Gör en sökning om du inte redan vet hur man behandlar.

Kommentar

• Marcus1979
      Användare
      • January 2003
      • 404

Dom käkar NLS på heltid å har gjort så senaste 2 åren.
      Förstoppning kan väl knappast smitta så det lutar åt bukvattensot då antar jag.
      960L Malawi

Kommentar

• Doktor-T
        Användare
        • April 2012
        • 424

Octozin & gärna något mer preparat som ger bredare spektra, gör detta snabbt och ingen mat på några dagar sen är det bara att be en bön.
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

Kommentar

• Marcus1979
          Användare
          • January 2003
          • 404

Hej, tack för tipset.
          Det verkar ju gå åt en hel hög med tabletter till ett 960L kar. Brukar ni med större kar ta ur den/de sjuka och behandla i mindre karantän eller kör ni hela burken för att få bort även på de som ej ännu visat symtom? Hur är det med UV-filter på denna typ av sjukdom. Det kan väl knappast försämra, men gör det ngn nytta?

Mvh Marcus
          960L Malawi

Kommentar

• Trafter
            Användare
            • October 2013
            • 345

Jag körde full medicinering i hela karet. Då hade de haft symptom ett tag och jag kände att det var bäst att gardera mig om någon okänd skulle blivit smittad. Man kan ju sänka vattennivån i akvariet för att på så sätt kunna minska dosen. I och med min filterlösning fungerade det inte för mig utan medicinerade fullt ut. UV-ljus, kolfilter och dylikt skall tas ut/kopplas bort medan man medicinerar. Tror även att vanligt ljus ska stängas av, annars förbrukas medicinen snabbare.

Lycka till!
            1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

Kommentar

Arbetssätt...