Rescape för rovmalawi, tips?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Rescape för rovmalawi, tips?

Jag är väldigt trött på inredningen i mitt 720 som består av massa BTN-moduler på baksidan och julas blästersand. Jag har fyllt mitt kar med mer och mer rovisar och tycker att BTN tar upp en massa plats. Jag skulle helst vilja ändra hela inredningen men vad passar fisk runt 20-25cm?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Försök att dela upp burken så att dom inte ser varandra hela tiden. I övrigt, stor simyta och gömställen för tuggande honor eller honor som inte är intresserade av lek

Kolla på riverstone modulerna, den stora "ägg-formade" stenen borde vara perfekt att ställa på högkant mitt i burken. Stadga upp den med större riktiga stenar så blir det lite grottor för honorna också.

Vilka arter har du?

Kommentar

• Doktor-T
      Användare
      • April 2012
      • 424

De "stenarna" är klart intressanta, har sett sådana och är positivt inställd. Jag har i dagsläget även en del Crinumlökar som skulle kunna fungera som avdelare. Trevligt med lite grönt i karet.

De arter som finns för närvarande är:

Dimidiochromis strigatus 1+1
      Nimbochromis venustus 2+2
      Fossorochromis rostratus 1+2
      Cyrtocara moorii 2+3
      Copadichromis borleyi Kadango Redfin 6st
      Sciaeochromis Fryeri Iceberg 1+1

Några andra simmar också omkring i burken för tillfället och dessa är:

Metriaclima zebra Maisoni reef 2+2
      Labidochromis Golden 2+2
      Aulonocara Firefish 1+1

Mkt arter har jag och det är möjligt att jag sorterar ut några varianter sedan men inget är klart än. Funderingarna går i att köra Maisonin och Golden tillsammans med P. Saulosi i en 375:a jag har yngel i för tillfället. Detta för att göra foderbiten lite enklare.
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Strigatus har jag inte haft men dom andra är ju knappast några mördarmaskiner så det borde ju funka med en rätt öppen burk också. Rostratus och moorii gillar ju att gå och sila sand så lite öppen sandyta och bygga med moduler mot gavlarna + någon enstaka på botten skulle kunna bli snyggt. Sen lite grönt på det också mot någon gavel mot bakrutan. Punktbelsning på växterna med en spot är snyggt

Kommentar

• Doktor-T
          Användare
          • April 2012
          • 424

Jag har en modul på botten så den får nog allt bli kvar och lika så dom ute i ändarna eftersom de ändå innehåller pumpprylar och värmare.

Jag funderar lite kring detta med stenarna som ska vara på botten. Jag tycker att sprängsten skulle rimma ganska bra ihop med bottenmodulen och dom moduler som sitter på ändarna eftersom dom är ganska skarpa i sina former. På sätt och vis stämmer det nog mer överens än om jag använt sjösten som är finslipad. Växterna gör sig nog fint bakåt i karet och kan samtidigt erbjuda skydd för tuggande honor.
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Lägg gärna upp lite före och efterbilder

Kommentar

• Ola Sjödin
              Användare
              • August 2003
              • 514

Håll gärna inredningen så öppen som möjligt tycker jag. Rostratus blir ju riktiga bjässar som verkligen gillar att sträcka ut när de simmar. Håller med Erik om att det är relativt fridsamma arter det rör sig om (undantaget kanske maisoni-zebran) och de uppskattar nog stor simyta. Om jag inte misstar mig (vilket jag säkert gör ) så trivs strigatusen, precis som compressiceps, i Vallisneria. Ett område med sådana skulle passa dem fint plus att det är snyggt.

Kommentar

• Doktor-T
                Användare
                • April 2012
                • 424

Jag ska fixa förefotot ikväll. Och precis som ni säger så är jag övertygad att Rostratusen mfl kommer vilja ha gott om svängrum. Han mäter idag omkring 23-24cm och är störst i karet. Växterna kommer säkert Strigatusen gilla att stå i, även om han inte upplevs så rovgirig som Compressiceps brukar göra. Tycker dom jagar konstant och skapar gärna lite oro i karet om det finns lite mindre fiskar i.
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

Hur har det gått med det här projektet?

Kommentar

Arbetssätt...