men okej. här kommer det ( har mest uppdaterat från mobilen o då inte orkat skriva så mycket)
Material:
Frigolit (cellplast)
Husfix
Färgpigment (naturliga)
2 komp klar golvlack, Epolan V
Utrustning:
Värmepistol
Silikon
Gaffel
Kniv
Jag började med att raspa ut ett mönster i frigoliten som jag ville ha. Blev inte så avancerat till denna då det mest skulle likna en lerbank.
Skar ut så att min filterkammar-rot passade in.
Sen gick jag över med en värmepistol för att smälta ihop det så det blev en fast yta.
Efter det vart det ner i källaren o lägga på husfix. Jag har färgpigment i husfixen, men man kan likaväl måla om man vill.
Jag blandade till en rätt mörk brun grund. För att få lite färger o lite mer liv så strödde jag lite sand på. "puffade" lite färgpigment över. typ gult, rött o svart. satte dit några kvistar som jag plockade utanför.
sen var det bara att låta härda ett dygn.
sen dags för att lacka. jag brukar rekommendera 2 lager lack. framförallt om man har målat med färger som är giftiga. denna gången blev det bara ett lager. det räcker. samt att jag inte har nått giftigt i denna. ( färgpigmenten är helt naturliga)
lacken blandas 50/50 och är mjölkvit. men efter det härdat så blir det helt transparant. man får inte lägga för tjockt lager. då kan det vitna.
bilder kommer förmodligen ikväll på hur det blev.
Kommentar