Valets våndor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • July 2003
    • 77

    Valets våndor

    Visst är det konstigt. Först drömmer man om ett större kar. Men man inser att man aldrig kommer ha råd. Sen hittar man, av en slump, ett stort kar som dessutom är "otroligt" billigt. Trots priset ingår allt, även fiskar å växter (även om det är en salig blandning).
    När man väl fått hem sitt kar å allt är frid å fröjd dyker frågan upp.

    Ska jag ha det som sällskapsakvarium, eller som Malawikar.

    Allt har fördelar och nackdelar. Ska jag ha sällskaps behövs mycket mer växter, vilket kanske inte måste bli så dyrt om man beställerpå "postorder". Växter är snyggt, men behöver mer underhåll. Man kan välja på massor med fiskar, men olika fiskar ska ha olika mat, vilket kostar mycket. Dessutom ärmitt kan urtustat för att funka som sällskapskar, å andra sidan är det väligt bra storlek för Malawi...

    Ska man ha Malawi så är fisken mycket dyrare, men mer personlig och värggrannare. Fiskarna äter samma sak, men å andra sidan behöver jag skaffa en mixer för å göra räkmixen. Man behöver inte skaffa växter vilket borde bli mindre skötsel, men växter är fint. Har ingen stark pump, men har många små som kanske kan göra jobbet. Man måste skaffa mycket sten (var nyss hos Aquarium Malawi AB å kollade, skulle ha dryga 1000:- för den sten som skulle räcka till mitt kar). Enligt "säljaren" där skulle jag kunna ha mellan 35-40Malawi i mitt kar, å andra sidan skulle det vara trevligt med ett stort stim med småfisk som måste gå i sällskapskar.

    Usch å fy!

    Hur jag än vänder å vrider på det så hamnar jag hela tiden på ruta 1. Å det hela blir knappast enklare av att jag fick med 6 fiskar till karet. 3 sällskapsfiskar och 3 Malawiciklider.

    Jaja, jag får la trösta mig med att vad jag än väljer, så har jag iallafall ett stort fungerande kar med alla tillbehör som fungerar bra vad jag än beslutar mig för.
    MVH /Erik

    Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • alie
    Användare
    • June 2003
    • 54

    #2
    Lombardoi, lombardoi! Heja! Heja! ;P
    Nä, skämt åsido. Sov på saken några nätter är mitt råd.

    /A

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      När jag satte ihop mina första två-tre kar så blev jag ganska deppig när det var klart.

      Jag tycker att det låter på dig som att du kommer att bli (eller kanske redan är) en akvarist. I så fall så tycker jag att du ska ta riktigt god tid på dig och sluta att tänka på pengar hela tiden. Det är bättre att du får exakt vad du vill i ditt kar starx efter jul, eller kanske till nästa jul, än att du fyller det med svärdbärare imorgon.

      När du inte kan skaffa mer fiskar, växter, stenar, eller pumpar till akvariet så kommer du att behöva köpa ett andra kar i alla fall.

      mvh,

      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • November 2002
        • 571

        #4
        jag håller med fredriks råd, låt det ta den tid det tar, om du panik fyller burken med vad som finns hos handlaren nu så kommer du ändå inte ha en av dom fiskarna kvar om ett halvår eller så.

        Jag har ju själv gått den vägen för att sedan sansa mig och spara ihop till det jag VILL ha, och inte det jag hittade och hade råd med för stunden, det blir bäst så.
        Du ska ju trivas med din burk lång tid framöver och inte månaden ut.
        sedan så kommer du säkert fastna för någon fisk som inte är "lagervara" och då tar det ändå lite tid.

        Kommentar

        • Datate
          Användare
          • July 2003
          • 77

          #5
          Tack för alla synpunkter.

          Lite svårt å INTE tänka på ekonomi då man inte fått "lön" sen i slutet på maj å man har levt på lånade pengar och föräldrarnas välvilja sedan dess. (kommer nog en rejäl check innom 3 veckor dock).

          En sak som kan vara intressant i sammanhanget är om det finns någon här på forumet som odlar Malawi och är boende i Örebro. Enligt killen på Aquarium Malawi så fanns det gott om odlare i Örebro. Det skulle ju kunna göra hela projektet många sedlar billigare antar jag.

          Men som ni alla säger. Ingen större ide å stressa. Dessutom borde karet stå några veckor å komma igång. Är ju rätt så mycket bakterier som behöver komma till för att det skall bli ett fungerande kretslopp. Kille i en annan akvariebutik sa ca1 månad, men det låter väl i överkant?
          MVH /Erik

          Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

          Kommentar

          Arbetssätt...