Nybörjare undrar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    Användare
    • June 2003
    • 54

    Nybörjare undrar..

    varför kan man inte blanda ciklider från olika världsdelar i samma kar? Eller kan man?

    mvh
    /A
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    För att vatten värden skiljer sig mycket från tex malawisjön och Sydamerika..Dessutom skiljer sig många i betende exempelivis är dom flesta malawi aggresiva och diskus lugna..

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • April 2002
      • 244

      #3
      Det finns säkert exempel på att det har gått bra men ofta behöver dom olika vattenvärden.
      Sen tycker många som jag att det inte är speciellt tilltalande att blanda hursomhelst.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #4
        Så länge kraven på vattenvärden är snarlika så kan man det. Det finns dock massor av andra saker som man måste tänka på när man sammanför ciklider i ett akvarie. Foderkrav är tex en viktig sak. En del ciklider lever nästan uteslutande på att beta av alger. Dessa får då i sig en blandning av själva algmattan och de olika smådjur som lever i denna. Algbetande ciklider har ett långt specialanpassat tarmsystem ämnat för att bryta ner den sortens föda och mår således mycket dåligt eller dör av rent animaliskt foder. Andra ciklider är utpräglade rovfiskar och tynar sakta bort av att man matar dem med ett foder med huvudsakligen vegitabilskt innehåll.

        Det finns också en hel del ciklider som kräver väldigt stora revir och som när de börjar leka slår ihjäl allt som kommer i närheten av detta. Detta helt oavsett från vilka sjöar eller värlsdelar fiskarna kommer.

        I takt med att man blir intresserad av en sorts ciklid kommer oftast även ett intresse av att uppleva denna i en så naturlig miljö som möjligt och det är därför som flertalet ciklidintresserade håller sig till en sjö eller biotop.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • alie
          Användare
          • June 2003
          • 54

          #5
          Tack för svar!
          Ja, jag börjar förstå en del nu...kommer väl sluta som en riktig ciklidfantast jag oxå är jag rädd
          Tycker att Tropheus är sååå fina, men de verkar ju mer än lovligt komplicerade med tanke på Troffetråden är på forumet! Men i framtiden så..

          Mvh
          /A

          Kommentar

          • alie
            Användare
            • June 2003
            • 54

            #6
            Måste så avslutningsvis här få fråga en antagligen hårresande dum fråga. Jag ska ju bli ägare till en grupp (1 hane + 3honor) Lombardoi som står att läsa i en annan tråd här på forumet. Till saken hör att jag även har lyckats bli mellanhand till en grupp sebraciklidyngel (8st) som skall hämtas av en kompis vid tillfälle. Naturligtvis skulle jag kunna få behålla ett eller två par sebraciklider om jag vill - det vet jag. Min kompis kommer ju inte att behöva hela antalet på 8 st. Men en kombination på 1+3 Lombardoi och 1+1 eller 2+2 sebrisar är alltså inte alls att rekommendera? (450 liters akvarium). Jag tänkte att dessa verkar ju vara aggressiva firrar båda arterna, så det kanske blir en trevlig terrorbalans i karet. Men det falerar alltså pga att de vill ha olika vattenvärden och mat? Eller?

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              Jag skulle inte rekommedera den kombinationen zebraciklider blir tokiga när dom leker när min lekte så fick dom 2 andra zebrorna som var i akvariet stå bakom pumpen och när dom kom fram ifrån pumpen så gick det lekande paret direkt till atack!..Ifall du menar samma sebra som jag inte malawisebran vill säga =P

              Kommentar

              • alie
                Användare
                • June 2003
                • 54

                #8
                Ja, jag menar sebracikliden från centralamerika. Jo, jag har hört att de är tokaggressiva! Samtidigt har jag hört att Lombardoi är tokaggressiva oxå samt att man ibland kan kombinera två tuffa firrar och lyckas rätt bra. Men dessa går alltså inte alls att rekommendera pga aggressiviteten?

                Vad mer intressant - jag skulle vilja veta om det inte heller går att kombinera dessa pga olika behov av vattenvärde eller mat? De är ju från olika världsdelar. Jag är ju nybörjare, och skulle bara vilja förstå. Dels pga nyfikenhet förstås och dels pga att jag vill slippa göra misstag!

                Mvh
                /A

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

                  #9
                  Jag har aldrig provat dessa men skulle inte tro att det går sedan jag såg hur min sebror var....ubgefär samma vattenkrav har dom...
                  Jag matade mina sebror med flingfoder och röda mygglarver...Och röda mygglarver är juh inte det bästa precis till malawi...Sen skulle jag aldrig vilja ha dessa 2 ihop i samma akvarium men men...Nån annan kanske har prövat dessa 2 ??=)

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

                    #10
                    Vattenvärdena borde fungera ganska bra, lombardoi behöver lite grönsaker men inte så mycket och det mår ju inte sebrorna dåligt av. Sebrorna är ju galna när de leker så då kan det bli rörigt men testa du, det är ju ett stort akvarie. Om det är yngel så är det ju långt till lek dessutom.

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...