Ofarlig stensort ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidkeeper
    Användare
    • July 2014
    • 17

    Ofarlig stensort ?

    Hej!

    Jag har försökt med lite geologisidor, Google Image search och så till sist uteslutningsmetoden genom att googla stenarter man bör undvika... Ingen träff har jag fått på bifogad stentyp, jag vet alltså inte vad det är men det ser inte ut som någon av de som brukar avrådas ifrån (alunskiffer, orsten, olivin m.fl). Stenen är plockad i ett skogsområde i södra Stockholm där marken rasat bort av regnet och några träd ramlat. Mig veterligen inget område som har haft någon slags industri eller annat mysko utan varit orörd natur länge. Den låg i en brungrå lera/jord som till viss del färgat in sig på stenen...
    Är det något proffs på detta område här som kunde hjälpa till med en identifiering ? Stenen har en given perfekt plats i baljan nämligen ... :-)

    /CKlicka på bilden för större version

Namn: photo.jpg
Visningar: 1
Storlek: 300,7 KB
ID: 700184
  • Erik Åhlander
    Användare
    • September 2006
    • 796

    #2
    Min vän geologen bekräftar att detta är någon form av granit. Alltså helt ofarlig.

    Kommentar

    • Cichlidkeeper
      Användare
      • July 2014
      • 17

      #3
      Hej Erik!

      Ok jag fick budet "Leptitgnejs", alltså en vulkanit som (dock sades vara ofarlig vad beträffar miljöpåverkan). Hmm vem kan ha rätt av de tillfrågade geologerna ?? :-) Någon med erfarenheter av stentypen vulkanit i akvarium ?

      Kommentar

      • Cichlidkeeper
        Användare
        • July 2014
        • 17

        #4
        Hej Erik!

        Ok jag fick budet "Leptitgnejs", alltså en vulkanit som (dock sades vara ofarlig vad beträffar miljöpåverkan). Hmm vem kan ha rätt av de tillfrågade geologerna ?? :-) Någon med erfarenheter av stentypen vulkanit i akvarium ?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #5
          Med tanke på hur mycket sten som jag (och många andra här på forumet) har lagt ner i (sina) mina akvarium utan att kolla speciellt noga vad det är så känns det rätt riskfritt Det man ska passa sig för är sånt som känns oljigt, glittrar eller rostar, det är det enda jag gått på

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #6
            Följer man Eriks råd är man rätt säker och det är man även om man inte följer dem. Stenar som hittas i naturen är vanligtvis helt ofarliga.

            mvh

            Olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Cichlidkeeper
              Användare
              • July 2014
              • 17

              #7
              Ursprungligen postat av olof
              Följer man Eriks råd är man rätt säker och det är man även om man inte följer dem. Stenar som hittas i naturen är vanligtvis helt ofarliga.

              mvh

              Olof

              Hej!

              Känns skönt att höra! Jag fick det här tipset av en expert, kan möjligtvis vara bakgrunden till den utmålade faran med stenar som "rostar" ?
              "Det mineral som är vanligt förekommande i Sverige berggrund och som skulle kunna påverka pH när det bryts ner är pyrit (FeS2). Dock brukar sönderfallet pyrit se rostigt ut (p.g.a. att Fe bildar järnoxider). Svavlet i pyrit förs vidare med vatten vid vittring vid ytan, men när detta sker i naturen är effekterna så små att det inte bör vara någon fara för omgivningen. Hade det varit en exponerad förekomst, eller en gammal varphög från en gruva, hade det nog varit värt en noggrannare utredning. "

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                #8
                Pyrit=kattguld



                mvh

                Olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1823

                  #9
                  Pyrit=kattguld



                  mvh

                  Olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Cichlidkeeper
                    Användare
                    • July 2014
                    • 17

                    #10
                    Japp. Såhär står det: "Den svenska berggrunden innehåller en hel del pyrit, både som spridda inslag i och som större eller mindre ansamlingar i de vanligaste bergarterna och i den yngre sedimentära berggrunden". Så små bitar av "kattguld" kan finnas i alla möjliga stenar, exponering i luften gör att det ser brunaktigt eller "rostfärgat" ut.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      Gnejs är stressad granit dvs. granit som utsatts för högt tryck och de olika mineralen har sorterats så att det blir streck istället för fläckar.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      Arbetssätt...