Mystisk algätare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • July 2003
    • 77

    Mystisk algätare.

    Jag har fått en mysko algätare. Den är ca 15cm lång, gul-gul/vit och suger sig fast på rutor och stenar.

    Va skjutton är det för nått? Kollade på Zoopet å gick igenom alla malar å algätare,men kunde inte hitta någon som liknade denna. Killen jag köpte karet av ´hade inte heller någon aning, men han menade att det inte var någon ovanlig fisk.

    Nån som har någon idé?
    MVH /Erik

    Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

    #2
    Du får nog precisera lite mer om du ska ha någon chans att få svar. Är den långrandig, tvärrandig, prickig, etc? Kroppsform är också intressant.

    Fiskar kan ha ganska olika färger beroende på hur de mår och i vilken
    miljö de befinner sig i, så det är inte säkert den har samma färger på bilder som i ditt akvarium.

    /Fredrik
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Datate

      Jag har fått en mysko algätare. Den är ca 15cm lång, gul-gul/vit och suger sig fast på rutor och stenar.
      Kan det vara en sån här, kanske?


      Det är en gul odlingsform av kinesisk algätare.

      Kommentar

      • Datate
        Användare
        • July 2003
        • 77

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren
        Kan det vara en sån här, kanske?


        Det är en gul odlingsform av kinesisk algätare.
        Nej, det där var inte rätt tyvärr.
        MVH /Erik

        Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

        Kommentar

        • Datate
          Användare
          • July 2003
          • 77

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

          Du får nog precisera lite mer om du ska ha någon chans att få svar. Är den långrandig, tvärrandig, prickig, etc? Kroppsform är också intressant.

          Fiskar kan ha ganska olika färger beroende på hur de mår och i vilken
          miljö de befinner sig i, så det är inte säkert den har samma färger på bilder som i ditt akvarium.

          /Fredrik
          Okej. Den är nog ljusgul, med samma nyans över hela kroppen, förutom en lite mörkare gul nyans som ett längsgående sträck. Funderade på om det kunde vara ryggraden (om dom nu har det), men eftersom fisken inte är genomskinlig alls, så antar jag att det är en del av färgteckningen.
          Den har en "utfällbar" sugmun som den skjuter nedåt/framåt (lite dålig förklaring kanske). Den har 2 hål som skulle kunna liknas vid öron straxt bakom ögonen. Fäller ihop fenorna när den suger sig fast på något, och är långsmal med ett lite tjockare framparti och ett smalt bakparti.
          Ca 15cm lång.

          Hoppas det blev en lite bättre förklaring nu.

          MVH /Erik

          Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            Ta en titt på fiskarna på denna sida, och säg vilken den är mest lik i kroppen (bry dig inte om färgen):


            Kommentar

            • Datate
              Användare
              • July 2003
              • 77

              #7
              Hmm...skulle påstå att den är mest lik denna.

              Chinese algae eater Gyrinocheilus aymonieri "Siamese algae eater"

              Synd att man inte ser den från sidan, men det skulle nog kunna vara en sån.
              MVH /Erik

              Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

              Kommentar

              • walle_1
                Användare
                • February 2003
                • 708

                #8
                citat:Hmm...skulle påstå att den är mest lik denna.

                Chinese algae eater Gyrinocheilus aymonieri "Siamese algae eater"

                Synd att man inte ser den från sidan, men det skulle nog kunna vara en sån.
                Det var ju precis den Mike Noren gav på förslag, men den var det ju inte sa du =/


                MVH Martin

                http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                Kommentar

                • Datate
                  Användare
                  • July 2003
                  • 77

                  #9
                  Oj, förlåt.

                  Av någon anledning så tyckte jag tydligen inte det då....vet dock inte varför. Kan inte svära på att det är den, men ganska lik är den allt.

                  Jag ber så mycket om ursäkt!
                  MVH /Erik

                  Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Datate

                    Oj, förlåt.

                    Av någon anledning så tyckte jag tydligen inte det då....vet dock inte varför. Kan inte svära på att det är den, men ganska lik är den allt.

                    Jag ber så mycket om ursäkt!
                    LOL! No problem. Jag var rätt säker på att det var den, men hittade ingen annan bild på gul kinesisk algätare, så jag provade sådär istället, och det funkade ju! :-)

                    Vad gäller skötsel etc så är den gula formen likadan som normalformen av kinesisk algätare.

                    Kommentar

                    • Datate
                      Användare
                      • July 2003
                      • 77

                      #11
                      Tackar tackar.

                      Den verkar ju vara rätt så robust iallafall. Den går ju i samma kar som mina Malawi, av den elakare sorten. Dock s´kall den snart få följa med Silverhajarna till stora karet. Tror den kommer trivas bättre där.
                      MVH /Erik

                      Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...