Öronål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • July 2003
    • 77

    Öronål

    Jag har fått med en öronål med mitt 375kar.

    Hur är det att ha en öronål i ett sällskapsakvarium. Av den lilla information som jag hittat om den, så står det att den är en rovfisk som äter de flästa små fiskar. Den jag ahr är ca 20-25cm lång å ca 1cm tjock. Går den att ha ihop med andra firrar som är mindre än dom jag har idag. Malawi och Silverhajar?

    Vad matar man en öronål med? Killen jag köpte karet av hade ingen aning vad den levde av, och den brukade gräva ner sig i gruset ibland. Ibland kunde den vara borta upp emot 2 veckor innan den dök upp igen enligt honom...!?

    Hur stor kan en öronål bli, eller...hur stor kan den bli i ett akvarium?

    Hur små fiskar är det minsta man kan ha med en sådan, jag har hört att dom ska gilla att äta tetror, så dom får man nog låta bli.

    Nån som har nån bra info, eller som har egna öronålar? Skriv gärna här då.
    MVH /Erik

    Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • Anette
    Användare
    • April 2002
    • 178

    #2
    Hej Erik!

    Du får nog fler svar på zoopet.com eller på akvarieguiden.

    Räkmix fungerar säkert bra till öronålar!

    Lycka till
    Anette

    Kommentar

    • collin
      Användare
      • April 2002
      • 27

      #3
      Hej!

      Jag har haft öronål i massor av år, så lite erfarenhet har jag av dom. Jag har alltid haft dem i sällskapsakvarium och aldrig upplevt att de tar några fiskar, inte ens småfisk. Uppfattar den som en fredlig fisk som gärna gräver ner sig i gruset. Jag har alltid matat mina med räkor och torsk, pellets äter den inte och inte gärna räkmix heller.

      vet inte hur stor den kan bli, men har själv aldrig haft någon som blivit mera än ca 30-35 cm.

      den ser dåligt så den förlitar sig helt på luktsinnet, vilket är otroligt starkt, vifta med en räka i vattnet så får den vittring direkt

      collin

      Kommentar

      • Datate
        Användare
        • July 2003
        • 77

        #4
        Aha, så du bara skalar dom å lägger ner dom i vattnet. Små räkor, eller normalstora?

        Så den har aldrig rört dina fiskar. Okej, det låter ju bra. Den enda infon jag kunde hitta var på zoopet och där stod det något om att dom brukar smyga sig på sovande fiskar under natten.

        Annars så är det ju ett ganska så fräckt djur.

        Hur stor är din? Tänkte om det var en väldigt liten ål. (med tanke på faran mot andra fiskar) Min måste vara runt 20cm skulle jag tro.
        MVH /Erik

        Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

          #5
          På zoopet står det att öronålen kan bli uppåt 70cm.

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Datate
            Användare
            • July 2003
            • 77

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Ola

            På zoopet står det att öronålen kan bli uppåt 70cm.

            Mvh Ola
            Jo, sant. Men å andra sidan står det också att Silverhajen blir 35cm när den i akvarier sällan blir över 20-25 så...

            Nädå, men en ål är väl inget man i längden skall ha i ett akvarium kanske.
            MVH /Erik

            Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

            Kommentar

            • Datate
              Användare
              • July 2003
              • 77

              #7
              collin:

              Glömde nog fråga. Vilken typ av räkor kör du med. Små skalade frysta, eller skalade i lake?

              Som u nämnde så gillar dom ju att gräva. Är det svårt att ha den ihop med växter då,eller gräver den såpass lite så det inte är någon fara?
              MVH /Erik

              Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

              Kommentar

              Arbetssätt...