Hur mycket cirkulation i 720l Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #16
    Streamers funkar väl inte så bra under motstånd som det blir i ett filter?

    Kommentar

    • XlntMan
      Användare
      • August 2014
      • 12

      #17
      Blir nog två stycken tunze 6045 ändå. Dom ger ju ett flöde på 9000l/h tillsammans och en bra spridning iom att det är streamers. Sen så har jag ju mina två ytterfilter som ger 3600l/h.

      Hur ur tycker ni man skall rikta utblåsen?
      mina ytterfilter blåser mest mot mitten av karet och upp mot ytan, detta innebär att det är rätt stilla på övriga ytan i karet. Skall jag då placera tunze pumparna på varsin kortsida och rikta dom upp mot ytan eller skall man rikta dom rakt ut?

      Kommentar

      • GraTis
        Användare
        • January 2013
        • 414

        #18
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Streamers funkar väl inte så bra under motstånd som det blir i ett filter?
        Motstånd?

        Kommentar

        • Trafter
          Användare
          • October 2013
          • 345

          #19
          Att i ett filter blir det lite som att du suger i ett sugrör, blir trögare och jobbigare att transportera vatten än när det hänger fritt i akvariet.

          Gissningsvis menar Erik att streamers i grunden är byggda annorlunda och inte är optimala att transportera vatten under sådana situationer.
          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #20
            Ursprungligen postat av Trafter
            Att i ett filter blir det lite som att du suger i ett sugrör, blir trögare och jobbigare att transportera vatten än när det hänger fritt i akvariet.

            Gissningsvis menar Erik att streamers i grunden är byggda annorlunda och inte är optimala att transportera vatten under sådana situationer.
            Det var precis så jag menade

            Kommentar

            • GraTis
              Användare
              • January 2013
              • 414

              #21
              Det blir ingen sugande kraft i ett öppet filter, då krävs en sluten kammare och det åstadkommer man inte i en hörnmodul.
              Det enda som kan hända är att det tar slut på vatten, sörpel sörpel. O det är samma sak oavsett om det är med en pump eller streamer. Eller?

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

                #22
                Som jag har fattat det så är en streamer bra för att flytta vatten framåt men är inte anpassad för att dra vatten genom ett filter. Typ som en fläkt, det är ju rätt stor skillnad på en bordsfläkt och en spisfläkt. Risken är att en väldigt liten del av vattnet kommer i rörelse genom filtret, streamern flyttar snarare vattnet utanför modulen.

                Men jag har inte testat så det är spekulationer från min sida.

                Kommentar

                • GraTis
                  Användare
                  • January 2013
                  • 414

                  #23
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Som jag har fattat det så är en streamer bra för att flytta vatten framåt men är inte anpassad för att dra vatten genom ett filter. Typ som en fläkt, det är ju rätt stor skillnad på en bordsfläkt och en spisfläkt. Risken är att en väldigt liten del av vattnet kommer i rörelse genom filtret, streamern flyttar snarare vattnet utanför modulen.

                  Men jag har inte testat så det är spekulationer från min sida.
                  Hur drar man vatten?
                  Akvariepumpar samt streamers flyttar på det som rinner in i dom. Pumpen har kraft nog att kunna trycka vattnet en bit uppåt, tryckhöjd.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

                    #24
                    Drar= suga/transportera osv.

                    Är du säker på att en streamer verkligen fungerar som en powerhead? Det är jag rätt säker på att den inte gör. Jag tror inte att den suger in vatten och sen "sprutar" ut det utan att den flyttar vattnet framför sig. Det skapar ju såklart också ett sug runt pumpen men inte lika koncentrerat som på ett powerhead där vattnet ska passera via insuget.
                    Senast redigerad av Erik Österlund; 30 August 2014, 18:49. Anledning: Tagit bort onödigt trams

                    Kommentar

                    • Carpus
                      Användare
                      • September 2012
                      • 142

                      #25
                      Jag kör ett tunze nanostream 6025 i mitt filterhörn, alltså sitter streamer innanför filtermattan och pumpar ut vattnet i karet.
                      Det har funkat klockrent för mig i ett halvår som enda filterlösning, bra cirkulation i karet med rejäl ytrörelse och rent vatten.

                      Vid vattenbyte brukar jag dammsuga av filtermattan och då ser man hur mycket skit filtret drar in.
                      Jag är mer än nöjd med denna lösning. Dock blir det ju säkert krångligare att köra lösningen i en modul eftersom man får ett mindre insug än om man kör en hel matta.
                      Kommer dock testa att bygga med modul och streamer framöver.

                      Jag kör ett tunze nanostream 6025 i mitt filterhörn, alltså sitter streamer innanför filtermattan och pumpar ut vattnet i karet.
                      Det har funkat klockrent för mig i ett halvår som enda filterlösning, bra cirkulation i karet med rejäl ytrörelse och rent vatten.

                      Vid vattenbyte brukar jag dammsuga av filtermattan och då ser man hur mycket skit filtret drar in.
                      Jag är mer än nöjd med denna lösning. Dock blir det ju säkert krångligare att köra lösningen i en modul eftersom man får ett mindre insug än om man kör en hel matta.
                      Kommer dock testa att bygga med modul och streamer framöver.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

                        #26
                        Ja på det sättet som du har löst det så funkar det säkert jättebra. Om man har en modul däremot så brukar iaf jag sätta raster i nedre delen av modulen och pumpskallen i övre. Då måste vattnet sugas genom filtermaterialet och det är det jag är tveksam till att det skulle funka. Men jag har som sagt inte testat. Känns lite jobbigt att ta upp ett så stort hål för utblåset om det visar sig att det inte funkar :/ annars hade det varit kanonbra för mindre burkar där man vill ha bra rörelse på ytan men inte orkan i burken.

                        Kommentar

                        • Mathias-D
                          Styrelsemedlem
                          • January 2003
                          • 513

                          #27
                          Om man skapar ett filter där det uppstår ett undertryck så känns det som att filterlösningen är ineffektiv. Det måste även vara ett slutet utrymme.
                          Att en streamer inte ska jobba med ett undertryck/ att behöva suga in vatten håller jag med om men i ett filterhörn så kommer inte detta å hända så jag håller med GraTis. Därför fungerar luft väldigt bra att driva filterhörn med , det finns inget undertryck. Hade det funnits hade luften aldrig orka sträva uppåt.

                          Ursprungligen postat av GraTis
                          Det blir ingen sugande kraft i ett öppet filter, då krävs en sluten kammare och det åstadkommer man inte i en hörnmodul.
                          Det enda som kan hända är att det tar slut på vatten, sörpel sörpel. O det är samma sak oavsett om det är med en pump eller streamer. Eller?
                          Senast redigerad av Mathias-D; 30 August 2014, 15:38.

                          Kommentar

                          • GraTis
                            Användare
                            • January 2013
                            • 414

                            #28
                            Visst är det skillnad på streamer och cirkulationspump, men ingen av dom har någon sugande effekt. Fördelen med pump är att det finns en kammare ett inlopp och ett utblås. På utblåset kan man koppla slang och forsla vattnet en bit uppåt och genom modulväggen. En streamer är mer en flygplanspropeller som hänger fritt.(men stoppar du in din streamer i ett rör så blir det nästan som en pump)
                            Det som fyller modulen är trycket från vattnet som pumpen skapar då vattennivåerna i akvarier/filter utjämnar sig. Själv har jag numera alltid ett raster även i överkant på modulen så slipper man sörplande filter.

                            Visst är det skillnad på streamer och cirkulationspump, men ingen av dom har någon sugande effekt. Fördelen med pump är att det finns en kammare ett inlopp och ett utblås. På utblåset kan man koppla slang och forsla vattnet en bit uppåt och genom modulväggen. En streamer är mer en flygplanspropeller som hänger fritt.(men stoppar du in din streamer i ett rör så blir det nästan som en pump)
                            Det som fyller modulen är trycket från vattnet som pumpen skapar då vattennivåerna i akvarier/filter utjämnar sig. Själv har jag numera alltid ett raster även i överkant på modulen så slipper man sörplande filter.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

                              #29
                              Jag ska göra ett test i någon burk i höst. Det är ju som sagt rätt bra i mindre burkar då man kan få en större del av ytan i rörelse utan att det blir för mycket tryck.

                              Kommentar

                              • Marcus1979
                                Användare
                                • January 2003
                                • 404

                                #30
                                Jag har två Tunze 6045 i mitt 960L kar. Den ena sitter i en tom modul för att skapa cirkulation i framkant/ytan. Den andra sitter i ett filterhörn med biobollar i botten, kuber av filtermatta i 2/3 och sedan en bit filtermatta som lock. Själva streamern har alltså ett "fritt" utrymme med vatten att jobba i högst upp. På båda har jag monterat ca 10cm poolslang för att få mer flexibilitet med pumpplacering i modulen och för att få en mjukare kontaktyta mot modulen för att minska risken för vibrationer och missljud. Den i filterhörnet märker man att den inte får vatten så det räcker genom filtermaterialet för den tjuvar en del runt utblåsslangen. Kan i båda fallen konstatera att två raster ej är tillräckligt. För det räcker med minsta lilla växtbit framför 1/4 av ett av dem för att ytan skall sjunka och den skall börja suga vatten. Mina sitter ca 8cm under ytan i karet och skulle jag göra om det så skulle jag valt att sätta dom ca 15cm under ytan eftersom dom suger runt hela och lätt skapar en virvel uppåt och därmed suger med luft med ett jäkla ljud som följd.

                                Har även två Aquaclear 70. (1500 Liter/timme)
                                I en likadan hörna på andra sidan och den funkar bättre. Möjligt att det något mindre flödet i dessa två gör att vattnet "hinner" ta rätt väg.

                                Så för din del, (som är ute efter farten) skulle jag köra filtermodul med tre raster, endast en filtermatta i botten för att hindra småfisk att ta sig in och en Tunze med poolslang ca15cm under ytan.

                                Mvh/Marcus
                                Senast redigerad av Marcus1979; 24 September 2014, 20:10.
                                960L Malawi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...