Hur många Geophagusar ska jag behålla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 4164

    Hur många Geophagusar ska jag behålla

    För ett år sedan köpte jag 7 Geophagus surimanensis. Senaste månaden har ett par bildats som regelbundet leker. Paret vill jag behålla. Frågan är om jag ska behålla några av de andra? Som det är nu så håller den stora hannen ett rejält revir och de andra får mest vara lugna i kanterna av akvariet.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

    #2
    Hade fem g. brasiliensis, och ett par lekte nästan genast. Jag gjorde mig av med de tre andra - varpå honan två dagar senare tog livet av sin partner.
    Nu är jag i exakt samma situation med hantelcikliderna. Skulle gärna göra plats åt ett par snygga geophagus, men vågar inte ta bort hantlarna som inte leker. Ökar risken för att lekparet har ihjäl varandra om de inte har andra att bråka med?
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #3
      Jag har en grupp på 6 st Geophagusar sp. Orange-Head där ett par börjat visa vilja till lek. Den dominante hanen som hävdar revir håller resten av gruppen i schack. Jag tänker inte i första taget ta bort några andra ur gruppen, mest med tanke på risken för skador på hanen eller honan. Jag tror att det är bra att hanen kan avreagera sig på sina andra artfränder medan han försvarar revir och hona.

      Men jag vet ju inte om de kommer gå hela vägen till romläggning och yngel. Risken är ju att hanen är alltför upptagen med att hävda sitt revir och sig själv att han glömmer bort resten...? Tiden får utvisa detta.

      Fler inlägg med praktiska erfarenheter av Geophagusar i lek skulle vara uppskattat.

      /Hasse

      Kommentar

      • Agnes
        Användare
        • July 2002
        • 106

        #4
        På akvarieleasing i stockholm såg jag att dom hade ett ensamt par av någon jordätare (kommer inte ihåg vilken art) och massor med yngel.
        Men intil kortsidan stog ett annat akvarium med halvvuxna jordätare, som hanen hävdade revir mot. Kanska en lösning.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av daniel60

          Ökar risken för att lekparet har ihjäl varandra om de inte har andra att bråka med?
          mvh Daniel
          Ja, risken för att lekparet ska börja bråka ökar absolut om du tar bort de andra fiskarna.

          Man brukar rekommendera att man lämnar kvar åtminstone en strykfisk som kan hålla lekparet upptagna. Att försvara reviret är en viktig del av parbildningen, och en instinkt som lekparet behöver få utlopp för. Får de inte detta kan den starkare av fiskarna i paret vända aggressionen mot den svagare .

          Nobelpristagaren och etologen Konrad Lorenz använder precis detta ciklidbeteende som exempel i sin berömda bok "Aggression".

          /Daniel
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • pleco
            Användare
            • April 2002
            • 516

            #6
            "På akvarieleasing i stockholm såg jag att dom hade ett ensamt par av någon jordätare"
            Det är ett par VF Geophagus sp "Orange-Head" ,där hanen även atakerar framrutan om nån kommer för nära ,tror att akvariet var på ca 200L.
            ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

            Kommentar

            • Danny_C
              Användare
              • April 2003
              • 334

              #7
              Måste säga att dina Surinamensis är oerhört fina och ståtliga... Ska själv fixxa sånna till mitt akvarie. vad är det för sand du har?
              /danne

              Kommentar

              • daniel60
                Användare
                • March 2003
                • 527

                #8
                Tack för råden, Daniel!
                Blev oerhört sugen när jag såg Akvarieleasings ”Orange-head” (Tapajos, har jag för mig).
                Snyggaste geophagusen? Snyggaste cikliden?
                Men de verkar definitivt inte snälla mot varann.
                Och priset...
                mvh Daniel
                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                Mina fiskar & burkar

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #9
                  de har ungdjur ”Orange-head” Tapajos för 195:- på zoomässan i kungsbacka.

                  de som går på leasing är ju ståtliga vuxna djur.

                  men leasing verkar göra ett försök å dra upp ynglena av sitt lekpar så det kanske går att köpa billiga ungdjur i stockholm med snart
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

                    #10
                    Jag måste instämma i att "Orange head" är en alldeles fantastisk ciklid. Jag köpte denna VF hanen för några månader sedan och jag kan inte sluta plåta honom:



                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

                      #11
                      oj så snyggt fotat, hur får du till sådär kolsvarta bakgrunder?
                      och utan någon reflex av blixt eller något ... och en så skarp bild!
                      verkligen mästerligt fotograferat

                      men du fredrik ... de VF hanarna på leasing har myyyyycket längre fenspetsar än din.. har han varit i slagsmål eller är det ett par år kvar tills han är fullvuxen bara?
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

                        #12
                        Den svarta bakgrunden är i detta fallet faktiskt bara en pappbit som jag stack in mellan väggen och akvariets baksida. Blixtarna är två stora studioblixtar ovanifrån (i detta fall inget alls från sidan). Med blixtar rakt ovanifrån är det praktiskt taget omöjligt att få reflexer.

                        Han är nog ganska ung så jag väntar på att fenorna ska bli längre, men såååå mycket längre blir de väl inte? Har någon en bild på en "Orange-head" med riktigt långa fenor?? Jag tycker att "Orange head" bilderna som finns på nätet är väldigt dåliga.

                        Är det något i stil med denna G. areoes du menar Orm?



                        mvh,

                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

                          #13
                          vet du .. ja tar me min taskiga digikamera imorrn när ja ska förbi leasing å fotar lekparet. så får du se exakt
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

                            #14


                            tada!
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1884

                              #15
                              Vilken service.....och det ser ju långt ut men det är väldigt svårt att bedöma hur långt i den vinkeln.

                              Om jag tar en helt vanlig linjal och mäter på din bild så får jag avståndet mellan buken och högsta strålen på ryggfenan till 6 cm och bukfenan till 6½ cm.

                              På min bild får jag buk till ryggfensstråle till 5 cm och bukfenan till 4½. I så fall borde min ha en cm till i bukfena. Hoppas att han får det(måtten gäller alltså bilderna och inte fiskarna).

                              Det borde motsvara ca 2 cm i verkligheten så det känns inte som att han skulle vara direkt vanskapt. Man får dock intrycket av att fisken på din bild är yngre än min..?? Det vore också intressant att se hur långa spetsar den har på stjärtfenan.

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...