Guianacara Owroewefi, En stor grupp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • March 2013
    • 457

Tack Filip!
    Kul att alla dina fiskar har överlevt och mår bra.
    Ta ett par och sätt de i lekakvariet, de är roliga att studera när de vallar yngel. Och yngel som är ca 2-3 månader är jätte snygga med sin mohikan frisyr
    Tyvärr så växer de lite långsamt, jag har ett yngel av nanoluteus i samma ålder och han är 50% större (de bli ungefär lika långa som vuxna).

Kommentar

• MJohansson
      Användare
      • May 2013
      • 37

Kan hålla med om att de är enkla att odla. Inga krävande fiskar som kräver rätt temp,pH värden o belysning o etc. Kranvatten är det enda jag kör med. Ett trevligt gömställe eller två o så har man lek på dem i stort sett.
      Fungerar bra ihop med vanlig sällskaps-fisk, inga köttätare direkt mer än att de gärna nallar små yngel om de får möjlighet, men det gör ju alla fiskar.

Utav en kull på 100-200 st så brukar runt 40-50 överleva. Sen överdriver jag inte med yngelvården utan att det är de starkaste o hungrigaste som överlever.

Under mina 3 år snart med dessa har jag inte haft någon som dött av konstiga anledningar, då experimenterar jag en del med nya pumpar, rotar i karen, möblerar om men innan dess var det platys, Malawi o annan "hemsk" sällskaps-fisk som kunde dö utav att man bara tittade på dem?

En bra nybörjare-fisk, bra bättre än allt annat som erbjuds i det "vanliga" sortimentet i djuraffärer.

Mkt reklam för fiskarna nu

Kommentar

• ewa
        NCS Medlem
        • March 2013
        • 457

Håller med dig Marcus helt.
        Mina har inte lyckats försvara sina yngel lika bra, det blev 24-30 yngel som passerade blöjstadiet, men de är rätt unga, första leken va när de var ca. 5 cm då blev det 24 välmående ungfiskar, plus en som växer saktare och äter endast på botten. Jag slarvade med artemia i början, var bortrest en del.
        Vad bli för fisk för dig efter guianacaror?

Kommentar

• ewa
          NCS Medlem
          • March 2013
          • 457

Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
          Det här svaret från Imazo kan kanske delvis svara på din fråga Ewa.

Men visst är det märkligt att den inte odlas i större omfattning när de är så lättlekta. Kanske är de inte tillräckligt spektakulära och färggranna? Men antagligen är det inget större problem att bli av med Guianacara-yngel den närmsta tiden.

Betyder det att de som säljer guianacara efter vildfångade föräldrar är misstänkta?

Kommentar

• MJohansson
            Användare
            • May 2013
            • 37

De vuxna är nu bokade, och hämtas till helgen. Det finnes gott om ungtuppar kvar.

Kommentar

• MJohansson
              Användare
              • May 2013
              • 37

Ingen som är intresserade av dessa ungtuppar här? Finns en del kvar. 100kr/st. Vid köp av många ges mängdrabatt. Det finns ca 20 kvar.

Kommentar

• RickardK
                Användare
                • August 2013
                • 148

Ursprungligen postat av MJohansson
                Ingen som är intresserade av dessa ungtuppar här? Finns en del kvar. 100kr/st. Vid köp av många ges mängdrabatt. Det finns ca 20 kvar.
                Hur stort kar kräver dom?

Kommentar

• MJohansson
                  Användare
                  • May 2013
                  • 37

6-8 i ett minst 400 liter när de är vuxna. I nuvarande tillstånd så kan man ha dem i 240 liters o uppåt i samma mängd. Mindre grupp mindre storlek.

Kommentar

• RickardK
                    Användare
                    • August 2013
                    • 148

Ok. Då är min balja för liten har ett kar på ca 250. Det är 120 långt.

Kommentar

• MJohansson
                      Användare
                      • May 2013
                      • 37

Skaffar du en 4-6 st så räcker det ju närapå i 2 år innan de börjar bli så pass stora så att de borde ha större för att få mer utrymme. Handlar ju lite om du skaffar annan fisk där i också. Så måtten jag tog i förra inlägget var ju mest för o ha utrymme t annan fisk o rötter o allt som tillhör

Kommentar

• maltandis
                        Användare
                        • October 2003
                        • 1567

Fina, vill också ha Har inte tid att åka ner och hämta dem, annars hade jag gärna tagit 8-10 stycken. Hör av mig om jag är i krokarna och kollar om de finns kvar. Ska neråt i början på september.
                        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• MJohansson
                          Användare
                          • May 2013
                          • 37

Bara att höra av sig! ..

Det finns ca 10-15 kvar Fler är på väg, men för små att säljas ännu.

Kommentar

• MJohansson
                            Användare
                            • May 2013
                            • 37

Det finns fortfarande kvar.
                            6 st för 500 kr. 12 för 1000 kr.

Kommentar

• MJohansson
                              Användare
                              • May 2013
                              • 37