Guianacara Owroewefi, En stor grupp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MJohansson
    Användare
    • May 2013
    • 37

Skåne: Guianacara Owroewefi, En stor grupp

Guianacara owroewefi .

Bilder på ungtupparna finns några inlägg längre ner.

sålda

Dessa finns i Lund. Skickas ej.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0193.jpg
Visningar: 1
Storlek: 630,3 KB
ID: 700151Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0190.jpg
Storlek: 493,3 KB
ID: 700152Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0195.jpg
Storlek: 608,9 KB
ID: 700153

Även bonusvideo från av mina fiskar:

Fler klipp finnes att skåda på youtube.
    Senast redigerad av MJohansson; 26 August 2014, 22:51.
  • par.fremdling@hotmail.se
    Användare
    • August 2011
    • 92

Fina synd man inte bor närmre

Kommentar

• {_AquA_}
      Användare
      • February 2013
      • 1299

Intresserad. Har du bild på ungarna?
      // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
      Min Zoon:
      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• MJohansson
        Användare
        • May 2013
        • 37

Ordnar det framåt dagen!

Kommentar

• MJohansson
          Användare
          • May 2013
          • 37

Nu fick jag mest med de allra minsta. Hittade inga i galleriet på de större. Men de är nån cm till i storlek. Kan ta fler i veckan.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1488.jpg
Storlek: 551,8 KB
ID: 691118Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1519.jpg
Storlek: 929,0 KB
ID: 691117Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_1402.jpg
Storlek: 905,8 KB
ID: 691119

Kommentar

• ScreamingBroccoli
            Användare
            • March 2013
            • 231

Snygga firrar!

OT, men hur stort akvarium har du haft till gruppen och hur har det fungerat platsmässigt? Har ett gäng g.geayi som börjar växa till sig och står i valet och kvalet ifall de ska få flytta till något större eller om jag behöver göra mig av med dom. Vore tacksam för svar.

Kommentar

• MJohansson
              Användare
              • May 2013
              • 37

Dessa simmar i ett 450 liter nu tillsammans med ungtupparna. Men då har jag enbart denna art samt ett x antal L-malar av diverse nummer. Fungerar bra med utrymme, då har jag ändå rätt mycket rötter och växter där i.
              Svårt och veta vad ett "gäng" är och vad du har för storlek på karet nu. Men skulle rekommendera minst 300 liters för kanske 5-6 vuxna så kan du ha fler arter i och allt annat bråte man brukar stoppa i ett kar. Så är det "framtidssäkert" utfall de parar sig och ska börja vakta yngeln.

Kommentar

• ScreamingBroccoli
                Användare
                • March 2013
                • 231

Är tio stycken som börjar närma sig 5-7cm. De går just nu i ett 375 med lite malar, corydoras, några tetror och siameser. Ett par leker i stort sett oavbrutet och har ockuperat nästan 1/3-del av karet med ytterligare ett par på gränsen mot området där resten trycks ihop. De två paren får löpande frisimmande som jag dessvärre verkar vara hemma för sällan för att mata regelbundet nog, men de brukar klara sig någon vecka eller två innan de sista försvinner. Det verkar även som om de stjäl yngel av varandra. Men min upplevelse att två par tar nästan halva karet och pressar ihop resten kanske skulle kunna lösas med ommöblering så att fler får möjlighet att ta revir.
                Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 12 August 2014, 17:37.

Kommentar

• MJohansson
                  Användare
                  • May 2013
                  • 37

Ja du, en ommöblering kan aldrig vara fel. Har nog möblerat om i karet ett x antal gånger då man märkte att det blev väldigt mycket liv emellanåt när paren skulle vakta och ha sig. Men nu har jag ordnat så det är ca 5 olika läger i karet. Det fungerar rätt hyfsat men skulle nog allt vilja ha mer utrymme för dem. Så det blir att man får sälja nu eller att man hade köpt större kar, men det får bli till nya bostaden i så fall.
                  Har haft 3 lekpar som mest under en o samma gång, då kan du tro att de körde närapå slut på varandra. Det var väldigt mkt "pussande" mellan dem och de andra stackarna som kom emellan fick ligga o trycka i ett hörn rätt länge.

Kommentar

• {_AquA_}
                    Användare
                    • February 2013
                    • 1299

Snygga. Ska snacka med polaren som också är intresserad. Jag hör av mig Vilka förutsättningar har dessa? pH och hela kitet..
                    // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
                    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
                    Min Zoon:
                    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• MJohansson
                      Användare
                      • May 2013
                      • 37

Dessa trivs i vanligt kranvatten från kranen, inga tillsatser eller konstigheter. Har haft dem mellan 27-29 grader, fungerar även vid lägre grader.
                      PH runt 7,0. Det sägs att de blir mer aktiva o mer parningar under 6,5 till 6,0 men här leks det för fullt i vanligt vatten. Mer info? Bara fråga på.

Kommentar

• micke_88
                        Användare
                        • January 2012
                        • 29

Fina fiskar
                        Att ha några småttingar hade varit spännande, hur många har du kvar?
                        Vill fundera en tag till, har några Brasiliensis som kanske får flytta till annat kar....

Kommentar

• MJohansson
                          Användare
                          • May 2013
                          • 37

Som det ser ut nu, har jag nästan alla ungtuppar kvar för stunden. De vuxna är bokade. Men har även 20-25 små 1-cms på gång i annat kar.

Kommentar

• ewa
                            NCS Medlem
                            • March 2013
                            • 457

Jag har Guianacara geayi som har gått för trångt, så jag behöll bara ett par plus ett gäng yngel (två generationer) som ser precis likadana ut som dina små på bilden.
                            De äldre yngel tappar färg och är rätt färglösa, tycker jag, säkert nåt övergående eftersom de får omväxlande foder och är snygga i formen.
                            Eftersom jag hade bara 5 stycken var det en fisk som var småmobbad när de andra lekte.Senaste leken - de två paren slutade att vakta revir utan hade yngel (ett par veckor åldersskillnad) tillsammans, då både hanar och honor var goda grannar utan tjafs.
                            Min erfarenhet är att fiskarna är lättodlade, två generationer yngel gick tillsammans med de vuxna.
                            Snabba på maten, energiska och lekfulla.
                            Konstigt att guianacara är så ovanliga i butikerna, de går ihop med alla fredliga fiskar och är trevliga även under leken då de inte är aggressiva mot andra, bara markerar utan att slå till. Inga trasiga fenor. Storleken är bra för de som har akvarier från 200 liter uppåt, men bäst att ha de i en grupp på 6-10 individer i större kar.

Kommentar

• ScreamingBroccoli
                              Användare
                              • March 2013
                              • 231

Det här svaret från Imazo kan kanske delvis svara på din fråga Ewa.

Guianacara geayi är en fisk som ej får exporteras från Brasilen, och från Guyana skickas det inte ut
                              mycket fisk från. Jag tror inte den finns i vild i några andra länder.

Så du ska inte hoppas att vi har dom på lista den närmaste tiden .
                              Men visst är det märkligt att den inte odlas i större omfattning när de är så lättlekta. Kanske är de inte tillräckligt spektakulära och färggranna? Men antagligen är det inget större problem att bli av med Guianacara-yngel den närmsta tiden.
                              Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 14 August 2014, 11:06.

Kommentar

Arbetssätt...