Malawi ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RickardK
    Användare
    • August 2013
    • 148

Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Jag skulle ha gått på 1500 L/T alternativet. 2000 L/T i en 250 L burk kan bli för mycket. Det blir inte kul om fiskarna står i ett stim och simmar mot strömmen

Är pumparna ställbara så hade jag valt 2000 L/T eftersom du då kan använda pumpen om du skaffar större burk eller om du behöver mer fart i vattnet trots allt.

Har du funderat på ett filterhörn? Då får du större filtervolym än ett innerfilter. Nackdelen är att det syns men har du svart bakgrund och svart filtermatta så blir det hyfsat diskret.
    Jo det var tanken från början. Hade tänkt göra en hörna med en egen gjord modul typ skulle ha filter kuber och ett powerhead bakom men innan det skulle vara klart skull priset ha dragit iväg. Svart matta och sätta ett elrör med massa hål mitt och ett pumphuvud och svart filter mata blir oxå ganska dyrt.

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Det som kostar pengar är pumpen. Filtermatta och pumpskalle går ju att få tag i för relativt liten peng.

Kommentar

• RickardK
        Användare
        • August 2013
        • 148

Sökte på nätet hittade bara svart på ett ställe som jag nu inte kommer ihåg var det va. Svart kostade typ dubbelt mot blå. Andra ställen jag kollat har bara blå.

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Om jag kollar på Akvarielagrets prislista (http://www.akvarielagret.se/prislista.pdf) så gäller följande priser:

Turbofilter 1500 L/T: 495:-
          Det är väldigt lite filtermaterial...

Aquaclear 70, ställbar 0-1500 L/T: 590:-
          Filtermatta, svart
          10 cm tjock: 30:-/dm2
          5 cm tjock: 20:-/dm2
          Totalt landar det på 790:- om du tar 5 cm mattan och köper en bit som är 20x50 cm. Mycket mer filter för pengarna!

Sen kan du dra av 10% på båda alternativen eftersom du får medlemsrabatt

Kommentar

• RickardK
            Användare
            • August 2013
            • 148

Om man tänker det mot ett Am-top 3337. Om vi tänker bort kvaliteten mot dom bättre märkena och bara tänker filtrering. Det är ju fått både ris och ros.

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Om man inte bryr sig om kvaliteten och att det skramlar och låter om pumpen så finns det ju billiga kinapumpar att köpa. Då kan du säkert komma ner under vad Turbofiltret kostar inklusive filtermattan.

Beggat är ju ett annat alternativ..

AM top hade jag två ytterfilter från för typ 10 år sen. Jag hade inga problem med dom iaf.

Kommentar

• RickardK
                Användare
                • August 2013
                • 148

Men om pumpen vevar runt vad den "lovar" l/h så borde ju bli samma vatten kvalitet. Tänkte på am-top ytterfilter men samtidigt tänker jag dålig filtrering och kvalitet=vatten skada. Att det skramlar och låter hos oss gör nog inte till lr från finns Dom som låter mer. Jag spånar tankar nu.

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

Grejen är att billiga powerhead håller inte vad dom lovar när det gäller L/T. Det brukar funka relativt bra tills filtret blir lite igensatt, då blir flödet riktigt dåligt. Visst det går ju att lösa genom att tvätta mattan oftare.

Läckage är ju alltid en risk med ytterfilter. Skulle jag ha ett ytterfilter igen så skulle jag ställa det i en sån här billig plastlåda som finns att köpa överallt. Det brukar ju oftast inte forsa ur vatten om det börjar läcka så då fångar man upp dropp och har en möjlighet att upptäcka läckan utan att riskera golvet.

Billigt och bra brukar vara klurigt att få ihop

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Malawi ciklider

Om du skall ha ett bra filter för liten peng som du kan lita på skulle jag rekommendera Eheim 2252. De sista 10 åren har jag använd dessa då jag har haft för många pumphuvud haverier av så kallade noname märken.
                    Jag använder mig av en mix av både beg. och nya.
                    En beg, hittar du för 300-500kr, (Edit menar att det finns att hitta för den pengen bland sälj annonser)
                    Senast redigerad av Johan F; 18 September 2014, 20:24.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• RickardK
                      Användare
                      • August 2013
                      • 148

Malawi ciklider

Ursprungligen postat av Johan F
                      Om du skall ha ett bra filter för liten peng som du kan lita på skulle jag rekommendera Eheim 2252. De sista 10 åren har jag använd dessa då jag har haft för många pumphuvud haverier av så kallade noname märken.
                      Jag har en mix av beg. och nya. En beg, får du för 300-500kr,
                      Det hade varit kanon men jag bor dessvärre så långt bort.

Kommentar

• chelmon
                        Användare
                        • March 2007
                        • 45

Hej så som oftast man får vad man betalar för,billigt är oftast skit oavsett vara

Kommentar

• RickardK
                          Användare
                          • August 2013
                          • 148

Håller med helt med er vad ni säger. Men jag tänker så. För mig finns de tre tyska bilmärken som är något att ha även Volvo är ju trotts allt ok. Ta en Mercedes tex. Tickar och går mil efter mil år ut och år in. Köp en 10år gammal Mercedes som är servad och skött som gått 30000 mil så kör man lätt 10000 till. Köp en seat eller en gammal Skoda tidigt 2000tal dom tickar och går dom oxå inte mycket strul om man servar och sköter dom. Både en Seat och en Mercedes tar dig fram och tillbaka till jobbet och Ica. Bekvämare och mer komfort i Mercedesen inte plastigt utan utstrålar kvalitet. Seaten är budget bil som ska föreställa en billig wv men den gör sitt jobb och funkar men lite plastig och inte lika kofort men ändock den rullar från a till b. På samma sätt tänker jag med akvarie utrustning nu. Vill ha något som funkat gör sitt jobb så bra att det inte är omöjligt att få bra balans i akvrarit. Att den har mer filtermatrial än en disksvamp. Men visst jag köper häller en 5 år gammal Mercedes än en ny koreansk bil.

Kommentar

• tropheusforever
                            Användare
                            • May 2013
                            • 119

Jag kör med innefilter på de flesta av mina burkar .
                            På odlingskaren har jag limmat glasstag i ena bakre hörnet 25-30 cm ut från hörnet på varje sida sen har jag böjt en 10 ppi matta så att den bildar en hörna och placerat pumphuvudet innaför .
                            Med denna filter lösning behöver du i stort set inte bry dig om rengörning eller annat meck .
                            Visa filter har jag kört i över två år utan att behöva göra nått , på sin höjd slamsuga upp "bajs" dammet på botten innanför filtret nån gång per år .
                            I visningburkarna kör jag dolda filter i hemgjorda bakgrunder med samma princip fast med filter kuddar och biobollar , samma där med minimalt med arbete .
                            Det enda jag behöver ha koll på är att inte slarva med vattenbyten samt ha koll på tempen .
                            Tropheus Ikola
                            Tropheus ilangi
                            VF Tropheus red rainbow kasanga
                            Tropheus Black Kiriza
                            Tropheus Red cheek Mpimbwe
                            Tropheus Black caramba
                            Tropheus Duboisi Maswa
                            Tropheus golden Kazumbe
                            Tropheus sp sjöberg
                            pettrichromis red bulu point

Kommentar

• RickardK
                              Användare
                              • August 2013
                              • 148

Tack för tipsen. Vad för typ av färg passar att måla bakrutan med?

Tack för tipsen. Vad för typ av färg passar att måla bakrutan med?

Kommentar

• Erik Österlund
                                Användare
                                • January 2005
                                • 3788

Vanlig vattenbaserad väggfärg funkar bra. Annars finns det dekorfilm på Bauhaus t ex som du klistrar på baksidan som ett stort klistermärke. Solfilm från biltema är billigt och fungerar också bra. Där har du några tips

Kommentar

Arbetssätt...