Förslag på fiskar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • July 2003
    • 77

Förslag på fiskar.

Nu har jag då fått tag i ett större kar (375liter). Jag har inte till 100% bestämt om det skall bli ett sällskaps eller Malawikar, men som läget är nu så lutar det är ett sällskaps.

Med följer 2st silverhajar på ca 15cm(samt lite ciklider å malar, som nog får säljas eller likvideras ).

Dels har jag några frågor om just silverhajarna:
    *Går det bra att ha dessa bland andra och främst mindre fiskar. Har läst att dom skall vara väldigt fredliga och lättskötta å så!?
    *Hur många bör man ha, eftersom dom tydligen är en stimfisk?
    *Vad bör dom matas med? (Den nuvarande ägaren matar enbart med flingfoder.)
    *Hur stor plats "tar dom". Har läst att dom kan bli upp till 35cm i naturen, men sällan mer än 20-25 i akvarium. Någon som har sådana å kan bekräfta/dementera?
    *Vad kostar en sådan att köpa?

Vad jag hade tänkt hålla i karet är, förutom silverhajar är:
    *Skalarer. Ett gäng, 3-5st ungefär. (hur många bör man ha i ett större kar för att dom skall trivas?)
    *Siamesiska algätare. Hade tänkt ha 3-5st så man håller algerna i styr, dessutom ska dom ju vara ganska livliga, vilket kanske passar med silverhajar.
    *Palettciklider. 1-2par paletter. (vill nog egentligen ha fjärilar pga att dom är väldigt fina, men vad jag förstått skall dom ha lite svårt för livliga fiskar som siamesika algätare å silverhajar)
    *Stimm. Ett "större" stimm av någon art som klarar att leva med större fiskar som de ovan uppräknade. Neontetror lär ju bli mat åt skalarer, å det borde ju även de flästa andra mindre tetror. Funderade på Sorgmanteltetror, som iofs kanske inte är så fina, men relativt stora iallafall. Tänkte mig ett stim på ca 20 indevider så man ser att det är ett stimm. Någon som har något bra förlag på stimfiskar som skulle kunna leva bra med ovanstående arter?
    *Malar. Malar är nog aldrig i vägen å gör nog en del nytta likaså. Vet dock inte vilken art.

Skulle vilja ha kommentarer på ovanstående. Dels om någon art bör uteslutas, eller inkluderas. Dels om någon art bör bytas mot någon annan och om detta är för mycket eller för lite fisk för ett kar på 375liter.
    MVH /Erik

Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • Anette
    Användare
    • April 2002
    • 178

jag kan tycka att det blir lite fisksoppigt med de arter du valt. Paletterna har ju också helt andra vattenpreferenser än de andra.
    Jag tycker att du ska göra ett val mellan skalarer och silverhajar. Dvs antngen det ena eller det andra.
    Siamesiska algätare passar fint med silverhajarna, med skalarer skulle jag istället rekommendera ancistrus.
    Stimfisk med skalarer - de allra flesta lite högre tetror går bra tex dolkstygnstetror, vinkeltetror fungerar också bra hemma hos mig.
    Som foder skulle jag absolut rekommendera räkmix som basfoder - kanonbra till alla sorters fisk.

Om du vill att alla arter ska få schysst med plats skulle jag rekommendera något i stil med 4-5 skalarer, ca 15 tetror av en sort, 3 ancistrusar och en eller två andra malar (dock ej alltför stor storlek). Med denna fiskmängd har du chans att få se lite naturliga beteenden också...

Lycka till
    Anette

Kommentar

• Datate
      Användare
      • July 2003
      • 77

Okej!

Hade för övrigt tänkt att ha ett eller två par Fjärilsciklider istället för paletter. Bolivianska Fjärilsciklider som tydligen skall vara bra mycket mindre känsliga och robusta.

Vad är det som gör att man inte kan ha Silverhajar och Skalarer i samma tank? Är det storleksmässigt eller är det att dom inte går ihop med varandra?
      Var å kollade lite i en akvariebutik igår och där sålde dom Silverhajar som jag funderade på att skaffa fler av. De jag har idag är ca 15cm, å dom som såldes var ca 5cm. Vet inte om dessa skulle vilja leva ihop som ett stim (pga storleksskillnad) men 2 är tydligen för lite. Anledningen till varför Silverhajarna lockar är dels de snygga färgerna och dels att den gen en viss ståtlig känsla när dom glider runt med utspärrade fenor. Vad jag förstått så ska dom ju dessutom vara väldigt väldigt snälla mot alla andra invånare i akvariet.

Varför Ansistrus istället för Siamesiska algätare. Är inte dom siamesika bättre som algkonsumenter?

Aha, så du menar att jag skall köra räkmix till allt, oavsätt fisk. Det skulle ju i så fall förenkla ordentligt om man har en blandning av ciklider, tetror och malar!
      MVH /Erik

Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

Kommentar

Arbetssätt...