Tuggande honor, problem...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmyottosson
    Användare
    • February 2007
    • 124

Tuggande honor, problem...

Har nu haft både Demasoni, Golden honor som har tuggat i ca 1 vecka(även lite längre) sen slutar dem...har nu en Ob Trewavasae hona som började tugga igår, ha läst mycket om hur man bör göra för att behålla ynglen men allt känns en aning svårt! det enda möjliga jag ser nu är att flytta en hona som tuggar till ett yngelkar där hon får gå ensam, känns som dem blir stressade i det vanliga karet eftersom det inte blir något....eller ska man ha honan i en yngelkasse i stora karet? att ha honan kvar i dessa 14-18 dagar och sen tömma henne känns mycket svårt då det innan var tre demasoni honor som tuggade och veta vilken som gått i tex 16 dagar och vem som gått i 5 var inte lätt när dem är så lika.
    Några tips mottages gärna!
    Om dem bara kunde behålla rommen/ynglen dessa 20 dagar hade ju underlättat....inte riktigt så smidigt som att odla ca där det finns starka duktiga föräldrar(oftast)
    Med vänlig hälsning Jimmy
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Jag skulle nog ta ut honan och låta henne gå i ett yngel-/spottkar. Funkar inte det så är det bara vänta tills nästa lek.Du kanske har för få honor och de jagas av hanarna och därav så käkar dom upp rommen, (Gissning)
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Jimmyottosson
      Användare
      • February 2007
      • 124

Tack Wilhelm. Jag får nog testa att göra så, gällande demasoni så är det nog för få honor, svårt att få tag i demasoni där jag bor men får väll köpa några fler honor när jag hittar några. sedan är ju trewavasae rätt tuffa mot alla så är nog en stressfaktor för dem tuggande..

Kommentar

• andreastell
        Användare
        • July 2014
        • 32

Jag har samma problem med min ene golden hona har en hane och två honor. Den ene leker o får rom o tuggar ett tag sen vips e dom väck. Men jag tror att min rödzebra hane stressar min för när dom leker så får allt annat i karet flytta sig. Han e ganska dominant. Och jag får yngel med rödzebran hela tiden dom leker hela tiden. Men jag skulle vilja lyckas med mina golden även.

Kommentar

Arbetssätt...