ciklider och andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marie

    ciklider och andra fiskar?

    Jag har just köpt ett större akvarie, som ska hämtas ikväll, i detta akvarie går bl.a. några ciklider. Jag vet inte vad det är för sorts ciklider, men de är ca. 10-12 cm. långa.
    Jag har aldrig haft cilkider tidigare och undrar nu ifall dassa går ihop med mina "gamla" fiskar? jag har segelfensmolly, öronål, fengädda, scalare, algätare. någon som vet??
    mvh/marie
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    #2
    vet di inte vilken art det är eller vilken kontinent de kommer ifrån så är det ganska svårt att svara på frågan. Om jag gissat rätt så handlar det troligen om malawiciklider, och då skulle jag absolut inte släppa tillsammans firrarna.

    hoppas att det fixar sig/
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • April 2002
      • 787

      #3
      Av vilken anledning är det troligen malawiciklider? Om man ska räkna på hur många ciklider det finns i världen så är väl sannolikheten större att det inte är malawiciklider, då det finns fler ciklider som inte lever i malawisjön, än som lever där.

      Det blev kanske lite klyddigt, men det är ju inte på något sätt mindre hjälpsamt än Jonas inlägg...

      Tips till Marie, ta först reda på vad det är för några ciklider, sen kan vi hjälpa dej vidare.

      Mvh
      Björn, som är något lättirriterad efter en 70-timmars arbetsvecka...
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • marie

        #4
        hej!

        nu har vi hämtat akvariet och fiskarna. Jag fick 6st ciklider med mig hem. varav en är zebraciklid och en är chokladciklid. De andra visste han inte namnen på, men en är gul, blå och rödrandig och en är röd och orangerandig. två är gråa med mörkare ränder. Det går även en liten silverhaj tillsammans med dem och det har gått bra.
        mvh/marie

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

          #5
          Här finns lite info om dessa, ifall du inte redan hittat den:





          Det är nog inte så lämpligt att släppa ihop dem med dina "molly". Särskilt Zebran kommer att ge sig på dem ordentligt vad det lider.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • marie

            #6
            Tack för era svar.
            Jag släppte ner 3 scalarer, 1 saxfisk, 1 öronål och 1 fengädda, hitillls har det gått bra, men jag släpper nog inte i mina mollysar, jag tror att jag ska försöka skaffa ett lite större akvarium till jobb (det nuvarande är bara ca. 20 lit.) så tar jag med dem dit i stället, det blir nog det bästa.
            mvh/marie

            Kommentar

            • Anette
              Användare
              • April 2002
              • 178

              #7
              Hej Marie!
              Skalaren är i allra högsta grad en ciklid så nog har du haft ciklider...

              MVH
              Anette

              Kommentar

              Arbetssätt...