Malawi akvarium med fart

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    NCS Medlem
    • March 2014
    • 314

Malawi akvarium med fart

Hallå allihopa. Det här blir mitt första inlägg här. Jag registrera mig för ett tag sedan här när jag starta detta akvarium men kunde inte skriva något tills nyligen på grund av lite strul. Men nu är jag igång.

Jag har hållt på med akvarier några år nu men har aldrig haft något sötvattensakvarium innan utan enbart hållt på med saltvatten, vilket jag fortfarande gör. Men jag har haft lite tankar till och från på att skaffa ett sötvattenskar men då främst Tanganyika med tropheus. Men jag har insett att det är lite för normalt och populärt så jag ville ha något lite mindre vanligt :-) Jag har alltid tyckt Malawi verkat ganska trista så jag besluta mig för att försöka ändra på det. Först ville jag ha Pseudotropheus demasoni . Men de hade inga på ciklidhuset när jag var där så då börja jag kolla mer lokalt.

När jag var nere på Akvariecenter i Skövde så rekommendera han Placidochromis electra som han hade hemma. Jag tyckte de verka ha rätt storlek(vill ha fiskar i 10-15 cm storlek) och hade ingen koll på de så de blev ett roligt val. Jag köpte en grupp på fem fiskar för det var det slantarna jag hade på mig räckte till.

Jag huserar fiskarna i ett 250 liters akvarium på Skövde akvarieförening. Först inredde jag karet ordentligt med kolsten som ett rev likt en klassisk rev-vägg och tänkte att där i grottorna så kommer fiskarna flyga in och ut som raketer... Men där fick jag tji för de är aldrig i stenarna. Total miss från min sida. Efter tips från en annan medlem i föreningen så trivdes de bättre med sand så jag placera om stenarna och gjorde en mer öppen yta. Jag vetitusan om fiskarna nödvändigtvis tyckte det är bättre men de är otroligt pigga matglada iaf och framme precis hela tiden. Sanden är från Biltema, den näst finkornigaste.

Såhär såg karet ut först:

Klicka på bilden för större version

Namn: Överblick.JPG
Visningar: 1
Storlek: 80,3 KB
ID: 700064

Nu ser det ut såhär:

Namn: Överblick 8 juni.JPG
Storlek: 96,2 KB
ID: 700063

En av anledningarna till att jag gillar Malawi och Tanganyika är deras vatten med högt ph och mycket kalk. Jag har dock ingen kalkhaltig inredning. Men min erfarenhet är att kalksten och grus bara hjälper till viss del då de inte löser sig så bra i vatten iaf utan hjälp. Istället så har jag en stor behållare jag fyller med kallt vatten och häller i släckt kalk i. Sedan får det blanda sig ordentligt och jag använder det vattnet till att fylla på mina saltkar och även byta och fylla på med i det här karet. Verkar fungera bra än så länge.

Jag är även mycket förtjust i filtrering. Då mina saltkar inte inbjuder till filtermattor på något kul sätt alls så får jag ta ut mig här lite istället. Då jag strävar efter ett högt ph med så är det mycket viktigt med ordentlig luftning av vattnet vid eventuell bildning av ammoniak i vattnet. Som bonus så får jag då även bra syresättning av vattnet vilket fiskarna gillar. Jag flyttar runt vattnet med två pumpar. En Jebao WP-25 som är en styrbar DC pump som genererar vågor i akvariet. Samt en Sicce 1.5 som driver filtret. Jag har även en 50W värmare till och från. Vill helst slippa den men akvariet står precis vid en luft ventil så temperaturen blir lite för låg på... Hela året utom sommaren. Får försöka gömma värmaren iaf på något sätt...

Filtret är ett hemmabygge. Jag är väldigt förtjust i tanken med våt/torr filter. Med filtermaterial som bara hålls fuktiga för att maximera syret för bakterierna. Jag ville även ha ett filter som syntes minimalt i karet. Även ett som krävde mycket lite underhåll.

Min första inkarnation blev en fyrkantig bytta som fylldes med filtermattor. Jag gjorde sedan ett duschmunstycke av en burk. Det fungera helt ok men jag tyckte inte det var luftigt nog och dessutom var det svårt att hänga upp vettigt och det stack ner i karet. Syns på första överblicks fotot. Min andra version är jag mycket mer nöjd med. Det är ett 110 mm PVC rör som jag hängt upp något sluttande. I toppen av det har jag gjort ett strilrör som då drivs av min 1350 liters Sicce pump och sprutar ut vatten jämt längs med hela längden på filtret(1 meter). Nedre delen av röret är då fyllt med filtermatta. Filtret porlar en del men är i övrigt kanon. Skulle gå att göra tystare men jag orkar inte bry mig just nu. Största fördelen är att det inte syns alls när man tittar in i karet. Utom på överblicksbilden ovan av någon knepig anledning...

Gamla filtret med duschmunstycket:

Namn: Munstycke.JPG
Storlek: 111,9 KB
ID: 700062

Nya filtret utsida och från ena kortsidan:

Namn: Filter utsida.JPG
Storlek: 106,5 KB
ID: 700057Klicka på bilden för större version

Namn: Filter insida.JPG
Storlek: 108,7 KB
ID: 700056

Jag använder en Jebao WP-25 pump med gör att generera vågor i karet. Om ni kikar på vattenytan i den nyare överblicksbilden ovan får ni kanske en hint om hur pass väl det fungerar. Väldigt stark och trevlig pump. Kan varmt rekommendera de. Då vågornas frekvens förändras med vattennivån i karet så blir det ganska varierande flöde minst sagt. Ytan är mycket ren, inga hinnor här :-)

Belysningen är en billig T5 armatur från Biltema så länge, jag kommer nog skaffa en LED belysning senare men först ska jag hitta lite pengar till att bygga en sådan med... Röret är ett Korallenzucht rör jag hade liggandes på ungefär 10,000K. Fungerar, helt ok men lite tråkigt ljus. Som T5 brukar var med andra ord.

Namn: Ljus.JPG
Storlek: 68,2 KB
ID: 700061

Mina fiskar är då Placidochromis electra , de fem jag köpte i mars lever fortfarande och växer ganska bra. En växer betydligt långsammare än resten men verkar fortfarande må bra. Jag har ingen aning om hur könsfördelningen är då jag inte kan se skillnad på de där men jag tror det är en hane och fyra honor. "Hanen" är betydligt större än resten och har ett lätt blått skimmer i kroppen. Det verkar som det kommer bli lättare då de fått upp lite mer storlek. Jag matar primärt med spirulina flingor till fiskarna men vet att de även får vanligt fiskflingfoder också. Äter båda sorterna gör de med glädje iaf. Mycket matglada fiskar. De är sams och glada med, väldigt pigga och nyfikna. Otroligt trevliga fiskar. Ska bli skoj att se vad de utvecklar för beteenden när de blir äldre.

Fiskarna när de var nya:

Namn: Glada fiskar.JPG
Storlek: 114,6 KB
ID: 700059Klicka på bilden för större version

Namn: Hane.JPG
Storlek: 89,3 KB
ID: 700060

Största fisken idag:

Namn: Fisk 8 juni.JPG
Storlek: 74,8 KB
ID: 700058

Det var nog allt just nu... Tror jag :-)
    Senast redigerad av mikoto; 08 June 2014, 23:17.
  • mikoto
    NCS Medlem
    • March 2014
    • 314

Här kommer en snabb och lite dålig youtube film på karet med vågorna i full gång... eller gung?

Jag är ingen mästare på att film tyvärr, jag försöker lära mig fota först så filmen är ganska så överexponerad och skakig. Men den kanske glädjer någon ändå.

Kommentar

• mikoto
      NCS Medlem
      • March 2014
      • 314

Karet tuffar på. Jag har köpt in fyra till fiskar som är rostciklider, Iodotropheus sprengerae . De har också satt sig tillrätta i akvariet och trivs utomordentligt inne bland stenarna. Så då blev de till någon glädje iaf då Placidochromis fiskarna verka föga imponerade. De har iaf växt ganska kraftigt nu, de börjar bli stora fiskar. Tjocka och glada är de iaf, jag matar de mest med spirulinaflingor och sillrester från när jag matar västkustfiskarna. Men jag har inte sett något riktigt tecken på lek. Men det är ett helt nytt område för mig så det får nog bli något att upptäcka.

Börjar bli dags att göra rent filtret för första gången, vattnet börjar ta genvägar vilket är ett tecken på att det börjar bli dags...

Här är två bilder från två av invånarna. Pga vågpumpen så är det väldigt svårt att få de att stå stilla :-)

Namn: Placidochromis.JPG
Storlek: 95,9 KB
ID: 692222Klicka på bilden för större version

Namn: Rostciklid.JPG
Storlek: 247,3 KB
ID: 692223

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Detta hade jag helt missat. Härlig läsning och läckra bilder!!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• mikoto
          NCS Medlem
          • March 2014
          • 314

Dessa fiskar har fått flytta. Mitt lite udda filter har väl fungerat väl i slutändan men det skvätter ganska mycket. Behöver konstrueras bättre, men jag har övergett det nu och valt en vanligare lösning. Fiskarna har fått flytta över till ett 375 liters kar istället där de har lite mer utrymme.

Min förra inredning lärde mig att det var svårt att hålla rent i sådana stenrösen, så jag har skaffat mindre sten och satsat på lite större här istället. Det var bara rostcikliderna som var inne i rösena iaf. Så jag har möblerat upp med större öppna sandytor istället.

Namn: Malawi överblick.JPG
Storlek: 228,9 KB
ID: 694127

Jag har tre sorters fiskar i karet nu, Placidochromis Electra, Copadichromis Azureus samt mina två Iodotropheus sprengerae. Jag har råkat ut för prick en gång på fiskarna, troligtvis för att jag hade för kallt vatten och tillförde för många fiskar. Detta upptäcktes lite sent så jag tappa en del fisk, jag kompletera upp med lite nya efter det men har fortfarande ganska litet antal fiskar. 4 plus 5 plus 2 som blir totalt 11 fiskar. Rostciklider har jag försökt utöka gruppen av två gånger men båda gångerna har bara dessa två jag har nu kvarstått så jag misstänker att de ger sig på nykomlingarna.

Jag tycker fiskarna verkar tugga någon gång ibland men aldrig sett några yngel, men de kanske är för små ännu. Jag är fortfarande ganska ny på det här känner jag :-) Hoppas fiskarna ska växa till sig lite i ett större kar med renare vatten.
          Jag har kvar min vågpump men inte testat göra stående våg i detta karet, jag kör den på "slump" styrning som varvar pumpen upp och ner på ett slumpmässigt sätt. Ytan blir ordentligt omrörd av detta, i andra änden av karet har jag mitt utblås från mitt filterhörn. Jag kunde återanvända all filtermatta från mitt gamla kars filter så flytten av fiskarna gick otroligt smidigt.
          Vi har börjat hålla diskus fisk på ett annat kar i lokalen så jag har intresserat mig lite mer för vattnet där nere, kranens vatten har ett högt ph på 8,5 och ett lite lägre kh på 2. Jag byter vatten ganska ofta, nästan hälften en gång i veckan så vattnet borde vara ganska optimalt för dessa fiskar. Att hålla på med att tillsätta kalk till vattnet som jag gjorde innan känns ganska meningslöst :-)

På belysningsfronten har jag bestämt mig för att testa något "nytt", jag är ganska less på lysrör som ger ett tråkigt ganska livlöst ljus. LED är jag också less på, det är en kraftig ljuskälla men dyr att installera och jag tycker den fortfarande är usel på att sprida. LED kar har en tendens att se för dunkla ut då ljuset blir allt för riktat. Rent utseendemässigt är troligtvis Metall Halogen den källa jag gillar mest, men det är också dyrt. Men jag kom på att det ju finns ett trevligt budget alternativ till MH, vanlig halogen. Så jag har satt upp tre spottar ovanför karet och är strålande nöjd med ljuset. Det är ett trevligt varmt ljus med god spridning, de blev även väl placerade och skapar kraftiga och skarpa skuggor från fiskarna på sanden. En till bonus är att de hjälper att värma akvariet med på dagen. Ljuset påminner väl mest om en zon väldigt högt upp från sjön men det passar mig utmärkt.

Namn: Ljus.JPG
Storlek: 136,3 KB
ID: 694128

Det är en ganska bespottat ljuskälla, men jag tycker att de har många fördelar... Om inget annat så var ju priset toppen, 100 kr för ett komplett ljus med helt nya grejer kan man inte klaga på.

Det som återstår nu är väl att komplettera upp bestånden lite granna till, jag hade gärna haft någon mal från sjön. Riktigt kul hade varit att ha en malawi krabba med. Men jag har erfarenhet av att ha krabbor som gärna rymmer sedan tidigare så ska jag ha en dyr vildfångad sötvattenskrabba kommer jag behöva lösa några ordentliga täckglas först...

Kommentar

• Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • May 2006
            • 1816

Ursprungligen postat av DaRe
            Detta hade jag helt missat. Härlig läsning och läckra bilder!!
            Kan bara hålla med, något för CB kanske.

Kommentar

• mikoto
              NCS Medlem
              • March 2014
              • 314

Haha, Skövdebo håller stackars förkrympta malawi med ett avloppsrör ovanför :-) Men det är kul om någon har glädje av eländet.

Här är lite bilder på fiskarna, jag är ingen mästerfotograf men med gimp kan man rädda några av bilderna iaf. Bilden som finns sedan tidigare på den blå hanen går inte återskapa då den fisken tyvärr hoppa ut. Så de två mindre hanarna blev kvar. Men på den positiva sidan så gav han de väldigt med stryk så den har det bättre nu iaf. Ta i trä...

Namn: Copadichromis hane.JPG
Storlek: 156,9 KB
ID: 694130Klicka på bilden för större version

Namn: Placidochromis hona.JPG
Storlek: 92,0 KB
ID: 694134Klicka på bilden för större version

Namn: Hane Placidochromis.JPG
Storlek: 195,0 KB
ID: 694131Klicka på bilden för större version

Namn: Hona Placidochromis.JPG
Storlek: 136,7 KB
ID: 694132Klicka på bilden för större version

Namn: Placidochromis Hane 2.JPG
Storlek: 98,8 KB
ID: 694133Klicka på bilden för större version

Namn: Rost Porträtt.JPG
Storlek: 172,4 KB
ID: 694135Klicka på bilden för större version

Namn: Rostciklid.JPG
Storlek: 170,4 KB
ID: 694136

Jag har även gjort lite efterforskningar på djur som inte är Ciklider som är från samma sjö.

Två malar:

Synodontis njassae
              Chiloglanis neumanni

En ål:

Aethiomastacembelus shiranus / mastacembelus shiranus

Samt malawi krabban:

Potamonautes orbitospinus

En eller två av dessa vore kul att introducera för variationens skull. Speciellt krabban och ålen verkar roliga... Synodontis malen verkar lättast att få tag på.

Kommentar

• Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • May 2006
                • 1816

Ursprungligen postat av mikoto
                Haha, Skövdebo håller stackars förkrympta malawi med ett avloppsrör ovanför :-)
                Ja titeln är redan klar

Kommentar

• Pettap
                  NCS Medlem
                  • January 2005
                  • 1385

Ursprungligen postat av mikoto
                  Haha, Skövdebo håller stackars förkrympta malawi med ett avloppsrör ovanför :-) Men det är kul om någon har glädje av eländet.

Här är lite bilder på fiskarna, jag är ingen mästerfotograf men med gimp kan man rädda några av bilderna iaf. Bilden som finns sedan tidigare på den blå hanen går inte återskapa då den fisken tyvärr hoppa ut. Så de två mindre hanarna blev kvar. Men på den positiva sidan så gav han de väldigt med stryk så den har det bättre nu iaf. Ta i trä...

[ATTACH=CONFIG]56523[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56527[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56524[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56525[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56526[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56528[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56529[/ATTACH]

Jag har även gjort lite efterforskningar på djur som inte är Ciklider som är från samma sjö.

Två malar:

Synodontis njassae
                  Chiloglanis neumanni

En ål:

Aethiomastacembelus shiranus / mastacembelus shiranus

Samt malawi krabban:

Potamonautes orbitospinus

En eller två av dessa vore kul att introducera för variationens skull. Speciellt krabban och ålen verkar roliga... Synodontis malen verkar lättast att få tag på.
                  Nols ciklidhobby har dessa arter ibland, nu var det ett tag sedan jag såg Malawikrabban dock men ålen och synodontisen finns säkert hemma.
                  //Peter
                  4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                  900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                  Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• mikoto
                    NCS Medlem
                    • March 2014
                    • 314

Jag får fråga efter ålen nästa gång jag är där! Det är nog den jag helst vill ha...

Kommentar

• mikoto
                      NCS Medlem
                      • March 2014
                      • 314

Jag har inte köpt några nya fiskar eller djur ännu till detta. Men det är fortfarande kul som sjutton.

Jag har nog matat mina fiskar för dåligt för att de ska växa till sig. Jag har stegat upp lite nu och matar försiktigt upp de då och då så de blir lite härligt runda om magen efter matning. Det verkar ge effekt. Jag har några otäckt spinkiga fiskar fortfarande men jag får ge de lite mer tid. De flesta hanarna ser bra ut formmässigt dock och de färgar ut ganska ok!

Jag tänkte utöka snart med lite mer ciklider dock. Jag vill ha något som avbryter lite mer från det jag redan har. Jag tänkte utöka mitt rost ciklid bestånd då jag bara har en kvar men de är vackra och intressanta fiskar. Samt Melanochromis Auratus då de har så intresanta färger och form som blir en härlig kontrast mot övriga fiskar, samt att jag länge velat ha sådana.

Men jag tänkte utöka rostciklid beståndet först. Är det någon som har tips på hur många jag bör köpa? Mina tidigare erfarenheter är att de bråkar ganska intensivt och lätt har ihjäl varandra. Så min tanke var att man skaffar en ordentlig grupp av de istället så slagsmål sprids ut bättre och de blir lite mer upptagna med att hålla koll på varandra.

Jag tänkte att jag skulle köpa nio stycken till och få ett bestånd på 10 individer. Eller bör jag ta i mer? Eller är det mycket?

Auratus tänkte jag en grupp på 5-6 fiskar sedan med en hane och resten honor. Men jag köper en grupp i taget så dessa tar jag nog senare.

På en sidonot så bytte jag en av mina halogenspottar på 35W mot en biltema LED spot på 4.8W. Trots att jag petat ganska mycket med LED innan så måste jag säga att jag blev väldigt imponerad av hur mycket energi jag spara och det ändå blev markant ljusare. Så nu är ena änden av karet mycket ljusare än resten...

Kommentar

• Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

Intressant tråd! Electra är ju lite vekare fisk så frågan är hur dom funkar ihop med mbuna.. Det kan funka men det finns risk att dom blir utsatta för attacker och aldrig färgar ut pga stress. Kan vara bra att ha en reservplan om det går åt h-vete

Kommentar

• mikoto
                          NCS Medlem
                          • March 2014
                          • 314

De har aldrig brytt sig om varandra tidigare här. Rostcikliderna har varit tuffa mot varandra men inte brytt sig om övriga fiskar öht. De verkar bry sig om helt olika saker som nog underlättar, rostcikliderna gillar stenar och rösen medans placidochromis och copadichromisfiskarna inte ger sig in i stenarna ens när de känner sig hotade. Gjorde inte inte innan rostcikliderna heller.

Så det är interna stridigheter jag är mest orolig över :-) Ska nog ta med kameran ner idag tror jag. Bilder behövs även om karet ser likadant ut som sist...

Kommentar

• mikoto
                            NCS Medlem
                            • March 2014
                            • 314

Nu blev det mycket på en gång helt plötsligt, jag åkte förbi Exotic Zoo i Mariestad och där råka det visst följa med en grupp Auratus hem. Fyra honor och två hanar. De är riktigt pigga och trevliga att följa. Det härliga med auratus är ju att honorna har så starka och fina färger tycker jag. Hannarna behöver nog vänja sig lite för de färgar inte ut ännu men det gjorde de i affären så det kommer nog...

Jag har även beställt en rostciklid grupp med så akvariet kommer gå från lite tomt till lite väl fullt. Men det blir nog bra :-)

Det är alltid massa fart här iaf, väldigt kul att följa akvariet.

När rostcikliderna kommer tänkte jag lägga i lite mer sten, mbuna cikliderna gillar ju stenarna så genom att lägga i mer så skapar jag mer yta för de att bo på. Det jag tänkt är att utöka de rösen jag har snarare än att skapa fler. Jag gillar de stora ytorna. Främst är det i vänstra hörnet jag tänkt bygga upp något som går simma in och ut ur.

Jag har satt lite valisineria i karet som nog synes men det är tveksamt om jag behåller den. Men de får sitta en stund till. Tog några bilder iaf den här gången, även om de inte blev sådär superkul kanske :-)

Namn: Overview.JPG
Storlek: 93,6 KB
ID: 694457

Namn: Auratus.JPG
Storlek: 176,5 KB
ID: 694455Klicka på bilden för större version

Namn: fart.JPG
Storlek: 129,7 KB
ID: 694456Klicka på bilden för större version

Namn: Placidochromis.JPG
Storlek: 141,4 KB
ID: 694458

Kommentar

• Pettap
                              NCS Medlem
                              • January 2005
                              • 1385

Super tråd jag har inte haft Malawi på ca 20 år utan bara Tanganyika men det finns en Malawi som jag går igång på och det är Auratusen. Den är magisk på något vis med sin täckning. Vet inte om det är för jag håller på Gnaget Skulle jag någon gång skaffa Malawi så skulle det bli dessa skönheter
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

Arbetssätt...