Länge sedan jag uppdaterade den här tråden. Nytt sydamerika akvarium igång hemma. Artikel kommer i Ciklidbladet.
Olas olika projekt
Kollaps
X
-
-
-
Kommentar
-
Ja, den bör nå brevlådorna under slutet av nästa veckaKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Ok min artikel kommer inte med CB3-16, skickade in den för sent. Men det blir kul med ett nytt ciklidblad snart i vilket fall.Kommentar
-
Uppdatering:
Vardagsrumsakvariet hemma. Tidigare beskrivet i CB 4 -16. I korthet: Sydamerikanska ciklider och malar, btn-moduler, rötter och grenar, naturstenar och sand, mycket växter. Trevlig led-ramp, 3 invändiga pumpar i akvariet varav 2 monterade i btn moduler med filterbitar.
Invånare nu: Guianacara Geayi grupp på 6st, Geophagus Steindachneri grupp på 9st inte så stora än, skalarer grupp på 5st, Aequidens sp. Jenaro Herrera 1+1, Chokladciklid vuxen 1st. Någon överbliven svärdbärare som lyckats klara sig. Diverse malar; 1 lite större L-114 och 1 lite större vampire pleco L-240 samt diverse mindre malar som gula ancistrus, L-333, L-177, L-015 med flera.Kommentar
-
Kommentar
-
-
-
Kommentar
-
-
[ATTACH=CONFIG]52498[/ATTACH]SA Kub hemma
Volym: ca 140 liter
Mått: l50b50h55
Filtrering: 2 innerfilter
Belysning: 2x15w med hemmagjorda reflektorer
Invånare: 20 koppartetra silvertip, 5 siamensis algätare
Växter: många på försök t.ex anubias nana, anubias någon större variant, valisneria, lotus, javamossa, flytmossa och diverse cryptocoryne
Gödning/co2: PMDD vid vattenbyte som sker varannan vecka, Easycarbo dagligenKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Och de andra. Skitsnygga akvarium! In med dem bara!
biotop2017@ciklid.orgKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Tack JRB och DaRe, ska försöka lägga upp lite mera bilder.
Vad det gäller biotoptävlingen så tycker jag att det är en jättekul grej och skulle gärna testa att starta upp ett biotop akvarium någon gång. Men utav dom akvarium som jag har igång nu eller om det skulle räknas dom som har varit igång tidigare och finns fotade så är det nog inget som skulle hålla sig inom en biotop.
Visserligen så har jag dom senaste åren försökt hålla invånarna till fiskar och malar från sydamerika. Men växterna kommer ofta från andra världsdelar plus att akvariumen inte efterliknar biotopen i någon särskild del av sydamerika. Jag vet inte hur hårda domarna i biotoptävlingen är men vad jag förstår så är det mycket kunniga akvarister. Jag brukar titta på akvariumen i facebook gruppen Biotope Aquaristics och imponeras men läser man kommentarerna så är det ganska hårda kriterier för vad som räknas som ett biotopakvarium, vad det bör och inte bör innehålla. Vet dock ingenting om kraven i den här tävlingen och tänker föja den med stort intresse, tror säkert att vi har många akvarister i Sverige med väl värdiga bidrag.Kommentar
-
Missade bilderna tidigare! Ville bara säga att de är en riktigt fröjd för ögat Ola!! Riktigt snyggt och bra gjort!!Be careful when speaking. You create the world around you with your words.Kommentar
Kommentar