Channa av okänd sort, helt vit

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Jag hittade en för mig ny ormhuvudsfisk i veckan som jag inte får kläm på, helt vit, nästan silver typ som vissa koi så det är säkerligen någon framodlad variant eller korsning då den nästan lyser i karet vilket knappast kan vara praktiskt för en rovfisk. Jag har kollat runt men har inte kommit fram till vad det är för art/arter. Min spontana känsla är att den hör till de större arterna (50-100cm) baserat på beteende och rovgirighet. Den är väldigt aktiv och nyfiken men verkar inte vara aggressiv/revirhävdande vid så här liten storlek (10-12cm) i alla fall, ignorerar pulchrorna helt och hållet, men är desto mer rovgirig och tycks hela tiden vara på jakt. Lurar och gör utfall på stimfiskarna ständigt och jämt men verkar som sagt ha fel färg för sitt eget bästa och har inte knipit någon fisk än. Oväntat stort gap för det smala huvudet. Jag postar lite bilder nedan, är det någon här som vet eller har hört något om den här rackaren?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av FI; 01 June 2014, 01:27.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • westafrica
    Användare
    • March 2014
    • 320

Är 95% säker på att de är en channa argus platinum. Den nordliga ormhuvudsfisken, finns i kina och södra ryssland skulle till 100% klara av en vinter i en svensk sjö så länge det finns ställen där de är isfritt (så den kan andas), låg temperatur är inget problem, pulchrorna är ju åxå subtropiska så försök få ner tempen så mycket du kan på vintrarna. Lycka till o grattis på en fin och ovanlig fisk

Kommentar

• westafrica
      Användare
      • March 2014
      • 320

Make it 99% säker

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Tackar för det snabba svaret! Helt klart är det den nu då man kan googla på den, fler har haft samma funderingar ser man. Verkar ju kunna bli en riktig best. Inte helt oväntat iofs, de visar som sagt tendenser på att det är en storvuxen variant redan nu.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• westafrica
          Användare
          • March 2014
          • 320

Ja dem blir riktiga grisar efter ett tar

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Jag hittade ett havtimmes långt nyhetsreportage eller vad det nu var på kinesiska där de visar hur de odlar den här channan i enorma dammar, av småklippen att döma som ploppade upp mitt under reportaget på smaskiga friterade fiskrätter och soppor så drar jag slutsatsen att det är en dammodlad matfisk i Kina. Alltid lika knepigt att ta in
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• westafrica
              Användare
              • March 2014
              • 320

Har inte jättebra koll på hur ovanliga dem är då jag ej har letat efter dem själv, vet bara att platinum är vanligare än den "normala" färgvarianten. Bygg ett stort akvarium/damm aktigt ute på altanen hade ju vatt perfekt för denna fisk att gå i året runt då de sellan fryser intill husväggen

Kommentar

• Ola.L
                Användare
                • July 2007
                • 64

Häftig FI. Hur stor blir den?
                Jag har ju planer på en damm i trädgården med lite akvariefisk i på sommaren.
                Bor längst i söder så Channan borde kunna gå året runt i dammen?

Häftig FI. Hur stor blir den?
                Jag har ju planer på en damm i trädgården med lite akvariefisk i på sommaren.
                Bor längst i söder så Channan borde kunna gå året runt i dammen?

Kommentar

• Ola.L
                  Användare
                  • July 2007
                  • 64

Missade att du skrivit 50-100cm. Så stor blir inte dammen och den ska helt inte äta blåciklider till frukost. Inte vuxn iaf. En vuxen blåciklid är ju perfekt mumsbit för denna Channan.

Kommentar

• Erik Åhlander
                    Användare
                    • September 2006
                    • 796

Inte heller lämplig att sätta i damm. Rymningsrisken är avsevärd!

Kommentar

• Ola.L
                      Användare
                      • July 2007
                      • 64

Dom kan slingra sig fram på land ja. Kanske finns nån mindre variant som passar bättre.
                      Channa arterna är väl enbart sötvattenslevande?

Dom kan slingra sig fram på land ja. Kanske finns nån mindre variant som passar bättre.
                      Channa arterna är väl enbart sötvattenslevande?

Kommentar

• ScreamingBroccoli
                        Användare
                        • March 2013
                        • 231

Räcker det med ett staket runt dammen eller är de sinnrika nog att ta sig förbi såna hinder?

Edit: Läste på lite om den. Och med tanke på till vilka längder man gått för att försöka utrota dom när de påträffats i delar av USA ska man nog inte ha dom ute.
                        Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 02 June 2014, 10:54.

Kommentar

• westafrica
                          Användare
                          • March 2014
                          • 320

Om man ska ha dom i trädgårdsdamm så räcker det med ett kanske 30cm högt staket nån meter eller två ifrån dammen! Om de hoppar ut o kravlar utåt så stoppas de av staketet och om de inte vänder tillbaka så kravlar de längs med staketet och i sinom tid tillbax t vattnet, dock tänkte jag mer på o ställa ett akvarium utomhus

Kommentar

• Ola.L
                            Användare
                            • July 2007
                            • 64

De bli på tok för stora för min tänkta damm ändå. Hittade en sida om dom. Rekordet verkar vara 150cm och 7kg.

Aja. Matar du med levande föda FI?

De bli på tok för stora för min tänkta damm ändå. Hittade en sida om dom. Rekordet verkar vara 150cm och 7kg.

Aja. Matar du med levande föda FI?

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Ursprungligen postat av Ola.L
                              Missade att du skrivit 50-100cm. Så stor blir inte dammen och den ska helt inte äta blåciklider till frukost. Inte vuxn iaf. En vuxen blåciklid är ju perfekt mumsbit för denna Channan.
                              Som vanligt med storvuxna arter, allt hänger på hur stora de är då du skaffar dem och hur länge du har dem. Ingen anledning till panik om du skaffar såna här yngel, jag har små sebraciklider och agnestetra med mina. De visar rovinstinkter och kommer säkerligen rensa karet på sikt, men en sak i taget, inga bortfall än. Jag har hur som helst fått dem att äta daggmask och bitar av abborre nu så de är billiga i drift för tillfället i alla fall, får väl se hur länge det håller i sig
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...