Vad gör jag för fel???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wadman83
    Användare
    • January 2013
    • 65

Vad gör jag för fel???

Hej på er alla.

Har haft ciklider nu snart 2år i mitt akvarium
    Och alla säger att det är enkelt att få dom att
    Yngla av sig. Mitt akvarium består av dessa.

Ps crabo 5st golden 6 st röd zebra 4st afra mara rock 2st
    Trewawase 3st Chinyangkwasi 3st och malar.

Och har endast under hela tiden sett ett enda yngel som tyvärr
    Inte lyckades överleva. Vad gör jag för fel då det ej ynglar???
    Har stadig värme på 24-26 grader och byter regelbundet vatten 1 gång i veckan. Har testat ta bort mycke inredning mm. Någon som kanske har tips/råd...
    Bifogade filer
  • {_AquA_}
    Användare
    • February 2013
    • 1299

I vår gamla lägenhet så fick jag yngel av alla sorters ciklider!! När vi flyttade för 5 år sedan till en annan lägenhet så har jag inte fått yngel alls...förutom några ancistrus och orange head tapajos innan...
    Det tar sin tid
    // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Jag tycker att du ska testa att utöka grupperna. Möblera om är ett annat tips.

Kommentar

• Mony
        Användare
        • December 2013
        • 187

Jag har nog 10 gånger så mycket inredning och därmed många gömställen till mina, och de ynglar som bara den. De vill gärna ha sin lilla "space" när de parar sig alt är i sina grottor. Dina kanske inte känner att det finns plats för det?

Kommentar

• Wadman83
          Användare
          • January 2013
          • 65

Klicka på bilden för större version

Namn: 1401432283006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 273,7 KB
ID: 690885

Följde rådet att möblera om lite grann. Skall även se till att utöka mina grupper något. Men hur många fiskar kan jag ha
          I akvariet som ligger på 350 liter.. vad tror ni om denna inredning i akvariet??? Temperatur 25-26 grader

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Jag tycker att det ser bra ut! Runt 30 stycken mbuna tycker jag du ska ha. Fundera på om du kan göra dig av med en eller två arter och utöka dom tre/fyra arterna du behåller.

Kommentar

• GraTis
              Användare
              • January 2013
              • 414

Ditt akvarium ser ju ganska dött ut . Mer sten och för sjutton sätt lite snurr på vattnet, ytan ska röra på sig och inte ligga blank som en skogstjärn.
              PH?

Kommentar

• Wadman83
                Användare
                • January 2013
                • 65

Det är bra cirkulation i akvariet vattenytan syns ej i bild då den är bakom ramen. Apropå mitt ph-värde kan jag ej svara på det.
                Har valt bort min grupp ps crabo. Då jag skall utöka mina grupper och sätta in en ny grupp med 5 blå Delfinciklid. Sen utöka med några fler golden och röd zebra. Är det bra blandning av fisk?. 6st Golden 4st röd zebra 5st blå Delfinciklid samt 3st afra mara rock. Och tänkt utöka dessa grupper med några fler om det är bra.

Kommentar

• Wadman83
                  Användare
                  • January 2013
                  • 65

Det är bra cirkulation i akvariet vattenytan syns ej i bild då den är bakom ramen. Apropå mitt ph-värde kan jag ej svara på det.
                  Har valt bort min grupp ps crabo. Då jag skall utöka mina grupper och sätta in en ny grupp med 5 blå Delfinciklid. Sen utöka med några fler golden och röd zebra. Är det bra blandning av fisk?. 6st Golden 4st röd zebra 5st blå Delfinciklid samt 3st afra mara rock. Och tänkt utöka dessa grupper med några fler om det är bra.

Kommentar

• endymion

Har du en jäkla cirkulation får fiskarna lägga massa energi på att simma istället för på att bilda ägg. Så det är möjligt att du får mata mer och kanske byta till ett foder med mer nyttigheter i. Matar du mer leder det till att du får byta mer vatten. Allternativt nöjer du dej med lägre cirkulation.

Kommentar

• Wadman83
                      Användare
                      • January 2013
                      • 65

Jag matar fiskarna varannan dag i regel. Byter vatten en gång i veckan. Har två innerfilter och tror inte det är för mycket fart
                      Utan det e nog på gränsen då det är två något mindre filter för detta akvarium. Tycker mig se vissa fiskar som leker och gräver bakom stenar/grottor men det kommer aldrig några yngel ännu i alla fall. ...

Kommentar

• Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

Mata mer en period så kommer dom nog igång. Mata en-två gånger om dagen.

Vad matar du med?

Kommentar

• Wadman83
                          Användare
                          • January 2013
                          • 65

Hej jag kör med två innerfilter som är något för för mitt akvarium. Därför jag valt använda två stycken i vardera ände. Det ger ett lagom flöde/cirkulation i akvariet. (enligt mig). Sen matar jag dom varannan dag med både pellets/torrfoder. Eller fryst räkmix. Gör vatten byte en gång i veckan 40-70% av akvariet byts. Har stadig temperatur på 25-26 grader. Det är rikt på grottor och gömslen. Tycker mig se lek på ett par fiskar då dom simmar runt ellee stryker sig mot stenar/botten. Dom kanske inte är mogna för lek eller vad kan det bero på???

Kommentar

• Wadman83
                            Användare
                            • January 2013
                            • 65

Hikari ciklid staple pellets. Samt fryst räkmix

Kommentar

• rbsthh
                              Användare
                              • June 2014
                              • 7

Stryker sig mot botten/stenar är inte lek, dom kliar sig och det kan ha med vattenvärdet att göra. Vad haru för värden? PH,no2,3,kh osv?

Kommentar

Arbetssätt...