Protomelas taeniolatus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillemor
    Användare
    • June 2013
    • 117

Protomelas taeniolatus

Hej på er alla.
    någon som kan svara på vilken storlek som hanen har när man kan se att han börjar färg ut.
    köpte nio yngel, dessa är nu runt 8 cm stora och helt silverfärgade med svarta streck.

Var ser man först att det är en hane som är på väg?
    På sidan bakom gällarna eller finns det några bra knep som ni kan dela med er av.
    Vända fisken upp och ned och studera kroppsöppningar har jag aldrig gjort så detta hjälper nog inte mig.

Tack på förhand
    /Lillemor
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

• Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Borde färga vid den storleken. Rygg och analfenan blir spetsigare på hanen. Har du bara fått honor kanske? Lyxproblem i så fall

Kommentar

• Lillemor
      Användare
      • June 2013
      • 117

Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Borde färga vid den storleken. Rygg och analfenan blir spetsigare på hanen. Har du bara fått honor kanske? Lyxproblem i så fall
      Hej Erik
      Dig kan man alltid lita på. Alla frågor jag haft så har du alltid tagit dig tid att svara. Tack för det.
      Jo, jag börjar misstänka det oxå. Har studerat dem, och då framförallt rygg fenorna på dessa och upplever att alla är relativt runda.
      Lyxproblem är bara förnamnet då jag under det senaste året alltid fått 80-90% hanar när jag köpt yngel.
      Ska ha lite is i magen och avvakta ett tag till, men sen kanske jag får göra nått som jag aldrig gjort förut. Jaga hanar.....

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Det är en självklarhet att svara på frågor Någon annan gång är det jag som frågar och du som svarar

Uppdatera gärna om hur det går!

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Ja, det är bl.a. det som gör medlemskap i NCS så himla värdefullt. Behändigt att ha ett ställe där man kan ställa både enkla och svåra frågor, och entusiastiska ciklidister delar med sig av sina erfarenheter. Därtill kan man leta i både Artregistret och Artikelarkivet.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Dashivas
            Användare
            • October 2013
            • 245

Vad jag märkte på mina var att hanarna växte betydligt snabbare.
            Och vid 8cm så var de fullt eller nästan fullt utfärgade.
            http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

Kommentar

• asaman
              Användare
              • November 2012
              • 30

Hej Lillemor!
              Jag köpte 4 st i den storleken, och det jag såg först på hanarna var att deras analfenor började skifta i rött, och sen började ryggfenan bli röd. När de väl började färga ut så gick det på ett par månader från helt silverfärgad tills att den dominante hannen är riktigt fin! Nu är jag nybörjare på arten, men jag har aldrig observerat att honor dominerar/jagar någon annan. Det gjorde däremot hannarna, även innan de färgade ut. Det kan ju vara ett sätt att se skillnad.
              mvh,
              Åsa

Kommentar

• Fisk via Frasse
                Användare
                • May 2014
                • 54

En fantastisk vacker fisk denna!

Kommentar

• Lillemor
                  Användare
                  • June 2013
                  • 117

Ursprungligen postat av Dashivas
                  Vad jag märkte på mina var att hanarna växte betydligt snabbare.
                  Och vid 8cm så var de fullt eller nästan fullt utfärgade.
                  dessa nio är jämnstora, så storleken kan jag inte gå på.

Ursprungligen postat av asaman
                  Hej Lillemor!
                  Jag köpte 4 st i den storleken, och det jag såg först på hanarna var att deras analfenor började skifta i rött, och sen började ryggfenan bli röd. När de väl började färga ut så gick det på ett par månader från helt silverfärgad tills att den dominante hannen är riktigt fin! Nu är jag nybörjare på arten, men jag har aldrig observerat att honor dominerar/jagar någon annan. Det gjorde däremot hannarna, även innan de färgade ut. Det kan ju vara ett sätt att se skillnad.
                  mvh,
                  Åsa
                  denna grupp är det inge tjafs i, är osäker då dessa är de första jag har men ser inte att någon skulle ha tagit revir eller liknande.

Kommentar

• endymion

Hos vissa av populationerna har honan lite svart längst ut på analfenan vilket inte hanarna har,

Kommentar

• Lillemor
                      Användare
                      • June 2013
                      • 117

Ursprungligen postat av endymion
                      Hos vissa av populationerna har honan lite svart längst ut på analfenan vilket inte hanarna har,
                      Oki, då blir det att studera lite imorgon när det blivit ljust igen. Tack.

Kommentar

• Dashivas
                        Användare
                        • October 2013
                        • 245

Ursprungligen postat av Lillemor
                        dessa nio är jämnstora, så storleken kan jag inte gå på.
                        Skulle nog tolka det som alla är honor men är ganska ny på malawi.
                        Mina hannar har blivit dubbelt så stora som honorna .
                        Mina honor har stannat på 6-8cm medans hanarna är 12-14cm
                        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

Kommentar

Arbetssätt...