Hjälp mig komma igång med ciklider :)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koneko
    Användare
    • May 2014
    • 14

Hjälp mig komma igång med ciklider :)

Är riktigt sugen på att dra igång ett ciklidkar men jag behöver er experthjälp så jag gör det så bra som möjligt för fiskarna.

Det största jag har utrymme för är 240 liter så behöver tips på en bra blandning av mindre ciklider och kanske tips på mindre fiskar som kan komplettera dem bra, det enda jag vet att jag vill ha däri förutom ciklider är ett gäng corydoras panda.

Jag vill att det ska vara fiskar som är lätta att få tag på, hyffsat lättskötta samt är lätta att bli av med ifall det blir yngel.

Vill även gärna ha tips på lättskötta växter, typ av sand och dekorationer samt styrka på pump och vad för ljusramp som blir snyggast

Hoppas någon/några har möjlighet att putta mig i rätt riktning så jag får en bra start!
  • olaw
    NCS Medlem

• July 2006
    • 474

Ursprungligen postat av Koneko
    Är riktigt sugen på att dra igång ett ciklidkar men jag behöver er experthjälp så jag gör det så bra som möjligt för fiskarna.

Det största jag har utrymme för är 240 liter så behöver tips på en bra blandning av mindre ciklider och kanske tips på mindre fiskar som kan komplettera dem bra, det enda jag vet att jag vill ha däri förutom ciklider är ett gäng corydoras panda.

Jag vill att det ska vara fiskar som är lätta att få tag på, hyffsat lättskötta samt är lätta att bli av med ifall det blir yngel.

Vill även gärna ha tips på lättskötta växter, typ av sand och dekorationer samt styrka på pump och vad för ljusramp som blir snyggast

Hoppas någon/några har möjlighet att putta mig i rätt riktning så jag får en bra start!
    Några växter som är lättskötta och ganska tåliga är olika varianter av
    Cryptocoryne, Anubias och Valisneria

Cryptocoryne och Anubias växer sakta, Valisneria växer snabbare. Du kan googla på dom se vad du tycker. Anubias trivs bäst med rotstocken ovanför sanden för att den inte ska ruttna, funkar bra att fästa på en sten eller trärot i akvariet. Lycka till med projektet!

Kommentar

• ewa
      NCS Medlem
      • March 2013
      • 457

Måste du ha många ciklider? Jag skulle satsa på ett par mellanciklider ( ca 10 cm.) från Sydamerika, och många snygga tetror plus 15 corydoras, någon algätare, kan funka bra. Lätta att få tag på- gå till fiskbutiken o kolla vad som finns och vilka du tycker om.
      Har du corydoras kommer de äta upp yngel, så det bli inget problem med försäljning

Kolla i artregister vilka ciklider du gillar och återkom. Lycka till.

Kommentar

• Koneko
        Användare
        • May 2014
        • 14

Nej måste inte ha många ciklider men vill att de är huvudnumret i karet så att säga Ska kika på arter!

Kommentar

• {_AquA_}
          Användare
          • February 2013
          • 1300

Ursprungligen postat av Koneko
          Nej måste inte ha många ciklider men vill att de är huvudnumret i karet så att säga Ska kika på arter!
          Ta en titt på denne persons akvarium
          // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
          Min Zoon:
          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Kolla Apistogramma, Biotodoma, Dicrossus (svåra), Ivanacara, Laetacara, Nannacara och Microgeophagus så har du lite arter att kika på

/Jocke

Kommentar

• Koneko
              Användare
              • May 2014
              • 14

Ursprungligen postat av {_AquA_}
              Ta en titt på denne persons akvarium
              http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...21&gid=3596832

Wow så vackert!

Kommentar

• Koneko
                Användare
                • May 2014
                • 14

Ursprungligen postat av Banderad
                Kolla Apistogramma, Biotodoma, Dicrossus (svåra), Ivanacara, Laetacara, Nannacara och Microgeophagus så har du lite arter att kika på

/Jocke
                Men jisses hur ska jag kunna välja? Vill ju ha allihop! Hur många sorter kan jag ha tillsammans? Förmodar att de hellre vill vara flera av samma sort än fåtal av många sorter?

Följande gillar liiite mer än alla de andra
                Apistogramma cacatuoides
                Apistogramma nijsseni
                Mikrogeophagus altispinosus
                Biotodoma cupido

Kommentar

• Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

Jo, det blir dessutom mer intressant med flera av samma art.

Kommentar

• Koneko
                    Användare
                    • May 2014
                    • 14

Blir tre sorter förr mycket?

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Välkommen hit.
                      Ser att du lagt tråden i Malawiforumet. Vill du helst ha Malawi? Storleken på akvariet duger fullt ut till Malawi i alla fall.

skulle det vara sydamerika kan du säkerligen ha tre varianter som ändå samspelar bra.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Koneko
                        Användare
                        • May 2014
                        • 14

Tanken var Malawi från början men nu börjar jag luta åt sydamerikanska

Kommentar

• Banderad
                          Användare
                          • February 2006
                          • 3479

Nej, det går med tre arter. Det gäller bara att kombinera rätt.

/Jocke

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Vad tror du om en art Apistogramma (2+2), Pterophyllum 5-6st.
                            Sedan en Guianacara kanske eller Biotodoma? Eller varför inte den vackra nyckelhålscikliden, Cleithracara maronii ?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Koneko
                              Användare
                              • May 2014
                              • 14

Vad menas med 2+2? 2 hanar och 2 honor eller?
                              Låter som en underbar kombination med scalarer med Nu längtar jag ännu mer efter skatteåterbäringen!

Hur introducerar jag fiskarna på bästa sätt? Min tanke är att låta karet gå en vecka och sen ha i corydoras och kanske ett par ancistrus och låta dem vara där en vecka till innan cikliderna kommer. Kan jag köpa alla ciklider på en gång eller ska jag köpa en sort i taget så karet hinner vänja sig vid mer fisk innan jag tillsätter nästa sort?

Kommentar

Arbetssätt...