Limma om Akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias

    #16
    Sorry, men anledningen till att jag skrev mitt inlägg var för att skrämma dig lite.

    Bättre nu än när det är för sent.

    Vad händer om din limning i kortsidan släpper. Skulle tippa att det tar några sekunder innan du har 375 liter på golvet. Mycket handukar går det åt.

    Jag kanske är överambitiös (feg) men jag skulle limma om det om jag kände mig osäker.

    Rent generellt så tycker jag att folk har lite för dålig respekt för dom vattenmassor som dom faktiskt har i vardagsrum och dylikt.

    Det gör mycket skada om det kommer ut.

    /Mattias

    Kommentar

    • Reily
      Användare
      • May 2002
      • 28

      #17
      Trodde jag var ensam med min hydrofobi! Vågar inte ens limma själv där jag bor nu, försäkringen gäller inte riktigt fullt ut nämligen.

      Det är värt och kolla upp det, det är vanligt att försäkringsbolagen säger att dom täcker alla skador men det gäller bara DINA skador! Om man bor i en hyreslägenhet så drabbar en översvämning även fastigheten och då hänvisar försäkringsbolaget till fastighetsägarens försäkring, så då blir det en bedömning av hyresvärden och han kanske inte alls vill stå för en självrisk på ca 150 000 - 170 000 kr! Så i mitt fall skulle en sanering av våningarna under mig pröjsas av mig!!!
      Man kan ju få magsår för mindre...

      Jag vill inte skrämmas, det här kanske inte är vanligt och jag gör allt för att hitta en bättre lösning.

      Mvh Rickard.
      /R

      Kommentar

      • Jonas
        Användare
        • April 2002
        • 65

        #18
        Hej igen,

        jo jag förstår dig matthias och tackar för omtanken

        Du har alldeles rätt i att det är bättre nu än sen, men fan nu har jag äntligen gjort rent hela skiten och sen limmat, jag tror nog att jag ger mig på ett välldigt försiktigt försök!

        Jag har faktiskt varit med om en läcka i samma rum (källare)! Det var ett 200 liters kar som botten sprack på, där var det bara svabba!
        Betonggolvet mår nog inte så bra att få så mycket fukt i sig, men det är nog bättre än parkett

        Man kanske skulle lägga in en stor matta när man endå fyller!
        Har lärt mig den hårda vägen att det kan vara välldigt praktiskt!

        Fan va jag kommmer¨ångra mig om det spricker!!!
        Senast redigerad av Joakim Draktoft; 20 April 2007, 12:44.
        Mvh Jonas

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

          #19
          Visst ska man ha respekt för de vattenmassor man har i sina akvarium. Själv har jag totalt över 1200 liter i olika akvarium i ett o samma rum med heltäckningsmatta på betonggolvet.... Det var inte så kul när jag fick ett läckage på mitt 540 liters kar, det rann ut kanske 150 liter i mattan. Men det ordnade sig med lite torkning och vädring.

          Jonas, jag tror inte ditt akvarium spricker såvida du inte avlägsnat ALL silikon mellan glasrutorna. Jag skulle inte varit orolig om jag gjort jobbet bra i övrigt. Det som möjligen skulle kunna hända är att en fog släpper där du skurit bort för mycket silikon. Jag skulle belastat karet med lite sten på bottenglaset, fyllt på med vatten och väntat en vecka. Ett par lätta slag på sidorna med knytnäven kan man kosta på sig också. Håller karet tätt efter detta så tror jag det kommer göra det i fortsättningen också.

          Men häng inte mig om det inte gör det...

          /Hasse

          - http://och.nu/ciklid -

          Kommentar

          • jerka

            #20
            citat:


            Fan va jag kommmer¨ångra mig om det spricker!!!


            Mvh Jonas Bokström
            Äh..Hur kul skulle livet vara om man var på den säkra sidan jämt?
            Kör på bara!

            Men försäkring skadar ju inte förstås. Själv har jag begärt, och fått, ett skriftligt och undertecknat besked om vad som gäller om mitt akvarium går sönder.


            mvh
            /Jerka -upplev livet i en gipsvagga, våga frontalkrocka.

            Kommentar

            • Jonas
              Användare
              • April 2002
              • 65

              #21
              Jag får tacka Jerka för dom peppande orden

              Det du säger Hasse låter välldigt klokt men en sak jag ej förstår är varför jag ska "belasta botten med sten"???

              Men det ser bra ut nu iaf ska nog fyll adet i möra!?
              Det limmades i söndags vad tror ni, kan jag fylla i morrn??
              Senast redigerad av Joakim Draktoft; 20 April 2007, 12:45.
              Mvh Jonas

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • April 2002
                • 1081

                #22
                Ok, kanske skulle varit tydligare. Om du har ett ramakvarium kan det vara en god idé att belasta botten med sten eftersom bottenglasets böjning då blir mer rätt då. 20 liter sten väger som bekant mer än 20 liter vatten.

                Men har du helglasakvarium kan du glömma detta. Då spelar det ingen större roll.

                I morgon har silikonet härdat i 4 dygn om du limmade i söndags. Det ska räcka. Man brukar märka det när ättiksdoften avtar, när den inte är lika påtaglig längre, då är härdningen klar.

                Vi håller tummarna, lycka till med fyllningen!

                /Hasse

                - http://och.nu/ciklid -

                Kommentar

                • Jonas
                  Användare
                  • April 2002
                  • 65

                  #23
                  Hej,

                  kan nu medela att akvariet har stått fyllt i ca 7 tim nu och det har inte skett någon "explosion" eller läcka (Peppar, peppar)

                  Silikonet ser inte heller "belastat" ut där det hade försvunnit lite, utan allt ser ut att vara i sin ordning!

                  Tack för alla svar! Hoppas detta nu går vägen!
                  Senast redigerad av Joakim Draktoft; 20 April 2007, 12:45.
                  Mvh Jonas

                  Kommentar

                  • Fisherman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 53

                    #24
                    Grattis o lycka till!! Det går säkert vägen!!
                    Som du märker så var det inte så märkvärdigt att laga ett akvarium. Bara man gör det ordentligt och är noggrann så blir det bra.

                    Du har väl bankat och sparkat på det lite grand för att kolla hållfastheten?

                    mvh
                    Fisherman

                    Kommentar

                    • Jonas
                      Användare
                      • April 2002
                      • 65

                      #25
                      Nej fan det låter bar men såå modig är jag inte!

                      Får väl stå tills i möra (vågar inte lämna det på midsommarfirandet)
                      Sen fyller jag med lite akvarievatten mm så får det stå sig!
                      Senast redigerad av Joakim Draktoft; 20 April 2007, 12:45.
                      Mvh Jonas

                      Kommentar

                      • salar
                        Användare
                        • June 2002
                        • 227

                        #26
                        Det har ingen betydelse om du har "skurit igenom".Eftersom du har ett större akvarium bör du nog lägga en större och bredare fog.Gör en lämplig foginne. Man måste vara snabb när man limmar! En fog går dåligt att rätta till.Jag har limmat många akvarier och man lär sig.
                        Lägg en extra klick i hörnen och dra ut.Ett par droppar diskmedel i en kopp vatten där man blöter fingret brukar jag köra med.Man får torka av fingret(långfingret alt. tummen)med papper emellanåt.

                        SALAR
                        SALAR

                        Kommentar

                        • Mattias Nilsson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 467

                          #27
                          Vad ska man använda till att rengöra glaset med efter man skurit bort sillikonet?? T-röd? Acceton?

                          Mvh
                          Mattias

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                          Kommentar

                          • Karon
                            Användare
                            • April 2002
                            • 880

                            #28
                            Aceton är utmärkt, om än kanske lite lömskt att inandas. Någon form av sprit är också bra, metanol skulle nog jag välja med tanke på hur illa fingrarna smakar efter att ha fått t-dojja på sig. Själv använder jag metanol till spritköket pga att det inte sotar så illa som t-sprit.
                            Skulle det vara kalkbeläggningar kan man prova med ättika.

                            Kommentar

                            • Niclas Lundin
                              Användare
                              • April 2002
                              • 128

                              #29
                              Hej.

                              Är det bara vi som bor i mälardalen som känner till CITEK ???
                              Citek är, för dem som inte vet, ett dundermedel mot kalk, finns att köpa i matvarubutiken.

                              För att rengöra från siliconrester rekomenderar jag silicon borttagning, finns att köpa i bilreservdelsbutiker och färghandeln.
                              Methanol är oxå ett bra rengöringsmedel.



                              // Niclas Lundin
                              // Niclas Lundin

                              Kommentar

                              • Karon
                                Användare
                                • April 2002
                                • 880

                                #30
                                Det är gubevars inte så många akvarier jag varit tvungen att limma om, men som jag minns det blev det mycket lite siliconrester kvar om man hade använt fräscha rakblad, inte mer än att man kunde gnugga bort det när man tvättade med aceton.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...