Limma om Akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas
    Användare
    • April 2002
    • 65

    Limma om Akvarium?

    Mitt 375 liters akvarium började läcka för ett tag sen, så då tömde jag det på fisk och vatten, sen dess har det stått tomt och jag håller nu på och limmar om det! ingen jätte utmaning tänkte jag, men oj så fel jag hade Efter ett tag så märkte jag hur svårt det var att inte skada silikonet som "håller ihop" karet! Jag hade alltså bara tänkt limma om fogarna inuti! Nu efter ett tag så har jag märkt att jag har lyckats skära sönder en hel del! Tex en halv kortsida list har jag lyckats skära rakt igenom!!!

    Nu till min fråga håller det ihop endå när jag limmar på fogarna innuti?

    Kommer det kanske sjunka in silikon där om man pressar lite???

    Jag hoppas verkligen jag inte blir tvungen att limma ihop det från "scratch"!!??

    Ps. AKvariumet är alltså på 375 liter med standard måtten 150*50*50 ds.
    Senast redigerad av Joakim Draktoft; 20 April 2007, 10:20.
    Mvh Jonas
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Om du gör rent ordentligt med absolut rent aceton, och lägger en bra silikonfog i hörnen, blöter fingret i tvålvatten och stryker ut limmet lite, så att det blir en hålfog, så kommer det att bli bra.

    Jag har reparerat många burkar på så vis och det har aldrig blivit nån läcka.

    Nogrannhet är A och O !

    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • April 2002
      • 196

      #3
      Första gången du fylller akvariumet kan du ju va ute elller på nått annat okänsligt ställe för att testa att det håller
      mvh THerese

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Tvålvatten är kanske lite onödigt, även om jag förstår tanken med det.
        Blir det inte lite väl mycket arbete med att göra rent akvariet från tvålrester?
        Själv brukar jag slicka på fingret (silikon är inte vattenlösligt) och en annan jag pratat med använde äggvita för att slippa få in tvål i akvariet.

        Kommentar

        • Jonas
          Användare
          • April 2002
          • 65

          #5
          Jag tackar för svaren!

          Men är det verkligen säkert att det håller???

          Det är ju silikonet mellan glasen som håller ihop det hela medans det andra är väl mest för att täta!?
          Senast redigerad av Joakim Draktoft; 20 April 2007, 10:22.
          Mvh Jonas

          Kommentar

          • Jonas
            Användare
            • April 2002
            • 65

            #6
            Några fler kommentarer om ämnet?

            Jag ska snart till att börja limma, har du/ni några tips?
            Senast redigerad av Joakim Draktoft; 20 April 2007, 10:24.
            Mvh Jonas

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

              #7
              Får du bara insidan helt fri från silikon och andra beläggningar kommer det sannolikt gå bra, och skiter det sig vet man ju vad det troligen berodde på
              Håll oss informerade om hur det gick.

              Kommentar

              • Jonas
                Användare
                • April 2002
                • 65

                #8
                Ja nu var det gjort!
                Efter att ha gått och små pillat lite i ca 1 månad så har jag äntligen fått foten ur ....

                Det vart ganska bra, enda "problemet" var min dåliga "fingertoppkänsla" Då jag tröck lite hårt när jag skulle jämna ut silikonet och fick då med mig allt för mycket på fingret!

                Nu undrar jag om det kan vara bra att ha en fläkt i karet för att både lufta ur och påskynda processen!?
                Eller kan det bli nå vajsing med hrädningen då???

                Det ska nu få stå ca en vecka innan jag provar att fylla upp det!
                Senast redigerad av Joakim Draktoft; 20 April 2007, 10:27.
                Mvh Jonas

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • April 2002
                  • 880

                  #9
                  Jotack, nog är fingertoppskänslan bra att ha. Synd bara att man brukar få snitts på det hela när man börjar bli klar
                  Hur gjorde du när du skulle forma till silikonet, tvålvatten eller vad och skulle du göra på något annat sätt om du skulle limma om ett akvarium till nu på en gång ?

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1081

                    #10
                    Det här med tvålvatten, är det bara jag som tycker att det inte spelar nån som helst roll? Det kladdar lika mycket ändå för mig i alla fall. Viktigare är att ofta torka rent fingrarna med hushållspapper. Det är min erfarenhet och har gett bra resultat hittills.

                    Jag tror inte man kan påskynda härdningsprocessen särskilt mycket med att lufta ur karet med en fläkt. Såvida man inte blåser med varmluft...men det kan väl vara lite riskabelt? Har man väntat en månad kan man väl vänta en vecka till? Det sämsta man kan göra är att stressa med lagningen.

                    När man provfyller akvariet ska man helst göra det där man klarar en vattenläcka, i rum med golvbrunn, utomhus etc. Låt det stå med vatten minst en vecka så kan du sova lugnt på nätterna sedan.

                    /Hasse

                    - http://och.nu/ciklid -

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      #11
                      Sist jag limmade om ett kar använde jag "baksidan" på en vanlig matsked för att trycka ut fogarna. Resultatet blev perfekt jämnt och inget sölande. Rekommenderas.


                      mvh

                      Tony Lejvell
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Hej

                        Jag brukar limma en hel del i jobbet (limma fast skal på kakelplattor, akvarium, plexiglasburar etc.). Jag kör med rent tvättmedel och tycker att det är helt överlägset allt kladdande. Det blir inget kladd överhuvudtaget. Försöker man utan så har man snart silikon överallt, i ansiktet, på kläderna, där man limmar osv. Att rengöra det hela med vattenslang utomhus när det härdat går hur fort som helst. Eventuella långtidseffekter (som jag inte tror uppstår) kan jag inte uttala mig om eftersom jag kör dessa grejer i naturen eller kortare tid i akvarier med breddavlopp och rejält spol.

                        Mvh.

                        Ola
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Jonas
                          Användare
                          • April 2002
                          • 65

                          #13
                          Hej,

                          jag får en, engång tacka för svaren!

                          Det där med fläkten skiter jag i, precis som du, hasse säger så finns det ingen större anledning stressa!

                          Limmningen fungerade som sagt hyffsat! Jag hade hela tiden hushållspapper i andra handen och torkade rent fingret efter varje dragning.

                          Fan det där med skeden lät ju skit bra! Att du inte kunde klämma fram det tidigare Tony!? ))

                          Jag kommer fylla karet i min källare (ingen golvbrunn) men komemr hålla rejälkoll på det, och får vara med, med trasor och hinkar om det skulle börja läcka!

                          Det mest närvösa är om akvariet kommer hålla har jag fått för mig!
                          Som jag förklarade lite längre upp så lyckades jag skära bort lite (ganska mycket i mina ögon) silikon MELLAN glasen! Och det är ju det som håller ihop karet, och fogen bara tätar! Har jag rätt?
                          Vad tror ni håller det?????
                          Senast redigerad av Joakim Draktoft; 20 April 2007, 11:17.
                          Mvh Jonas

                          Kommentar

                          • Mattias

                            #14
                            Personligen skulle jag ha skurit isär och limmat om akvariet istället för att chans med den här typen av lagning.

                            Ha du skurit igenom silikonet mellan glasen så bör hållfastheten ha sjunkigt ordentlig.
                            Vattenskador kostar mycket pengar att sanera/reparera och jag tror inte att du ska räkna med att få ut pengar från ditt försäkringsbolag efter en sån här reparation om något skulle hända.
                            Vissa bolag ställer kravet att akvariet skall vara fackmannamässigt byggt och jag tvivlar på att detta räknas dit.

                            Vill inte låta negativ men det är bättre att va på den säkra sidan.

                            /Mattias

                            Kommentar

                            • Jonas
                              Användare
                              • April 2002
                              • 65

                              #15
                              Fan nu vart man ju fundersam!
                              Du har ju rätt i att man ska vara försiktig, men faan!
                              Nä nu vart jag orolig!

                              Alltså det jag har sett är ungefär sammanlagt 10 cm på en kortsida lite utspätt, akvariet är 50 cm högt! Det kanske inte är såå mycket!????
                              Senast redigerad av Joakim Draktoft; 20 April 2007, 11:24.
                              Mvh Jonas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...