Scalare mm!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • July 2003
    • 77

Scalare mm!?

Bakgrund: Har fått tillbaka mitt intresse av att starta upp ett akvarium igen, efter många härrans år. Tanken var att starta upp ett "stort" Malawikar, men det kommer få dröjja en tid då jag sitter lite knapert till rent ekonomiskt, å kommer göra så 1½ år eller så...

Dock har jag ett relativt högt 90liters kar stående i garaget hemma hos föräldrarna, som jag tänkte hämta på måndag å se vad som går att göra med.

Har tidigare använt det som akvarium/terarium för sebrafiskar å salamandrar, samt som Malawikar för 9!!! Malawiciklider (dom dog...undrar varför....

Nu förstår jag ju givetvis att det är vansinne att ha Malawi i 90literskar, så jag tänkte stoppa i lite annat istället.

Tanken föll på 2-3 Scalare, 2-3 Fjärlisciklider å nån form av stimmfisk.

Jag fattar ju att en stor Scalare inte kan funka normalt i mitt lilla kar, men om jag inte fattat fel så finns det något som kallas för dvärgscalare eller nått liknande som brukar säljas i djuraffärer. Är detta en art, eller bara väldigt unga scalare som kommer växa till sig med tiden!? Om detta då är en "egen art", är det då något man kan använda sig av, eller är dom besvärliga eller nått annat konstigt? (om dom nu finns)

Fjärilsciklider torde la inte vara någon konst att hålla i 90liter, eller?

Å vilken typ av stimmfisk lär man satsa på?

Eller har någon nått annat förslag på vad man kan ha för trevliga fiskar i ett såpass litet kar?

Tänkte ha en hel del växter i det.

MVH /Erik
    MVH /Erik

Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

Här är en tråd om Dvärgscalarer

Kommentar

• Datate
      Användare
      • July 2003
      • 77

Tack för svaret, fast frågan är om det går att ha sånna i ett 90l med andra småfiskar. Eller om det kanske är bättre å vänta på att få råd att skaffa ett större kar å sen skaffa stora (om det inte bli Malawi då dvs...).

MVH /Erik
      MVH /Erik

Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

Kommentar

• plåtis
        Användare
        • June 2002
        • 212

Det går fint att ha scalarer i ett 90L. Det så kallade dvärjscalarer är inte dvärjscalarer men dom är mindre och jag tycker dom är fredligare än vanliga. Du har säkert läst länken så jag går inte in på det. Har haft lekpar i ett 80L och det har funkat fint. Brosan har 5 st i ett 100l. Men det är bara ett tag.Dom är läta att ha med att göra. Vet att affärena i Varberg har sådana tillsalu. Anars hör av dig.
        Lasse.H

Kommentar

• Agnes
          Användare
          • July 2002
          • 106

Det gårväl att ha malawi i ett nittiliters? Annars kanske du kan ha snäcklekare och jullar från tangayika?

Kommentar

Arbetssätt...