Lite frågor om träkar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • July 2003
    • 77

Lite frågor om träkar!

Jag tänkte jag skulle skaffa mig ett större akvarium. 250+liter. Problemet är ekonomin, vilket jag tänkte kunde avhjälpas lite genom att bygga ett träkar. (en annan anledning till att bygga med trä är att jag kommer va arbetslös 1-2 månader till å vill ha nått projekt å leka med för å slippa sitta framför datorn hela tiden)
    Det stora problemet i historien är att skaffa ett frontglas. Risken är stor att bara frontglaset kommer att kosta mer än vad resten av "lådan" skulle gå på. Ringde runt idag å frågade efter en 8mm skiva på 120x50cm. 850:- låg prister på, trots att jag hörde med säkert 7 olika glasmästare.

Å dyrare skulle det nog bli, eftersom man vid träkar måste överlappa glaset med frontskivan, vilket torde betyda att den faktiska rutstorleken inte blir mer än knappa 40cm. Det är kanske inte så mycke å hurra över. Så man skulle behöva ett "högre" glas, vilket betyder att det troligen skulle krävas 10mm glas, å då stider priset drastiskt.

Så, vad jag egentligen undrar över är om det är någon som har någon ide på hur man kan komma billigare undan å endå få en "stor" hållbar glasskiva som inte kostar skjortan!?

En annan fråga. Har läst en hel del om olika projekt med playwoodkar, och vissa förespråkar marinplaywood, medans andra förespråkar vanlig, obehandlad playwood. Vissa användert.om spånskiva. Det aldra billigaste är ju spånskiva, vilket även blir ofantligt stabilt i tjockare varianter, MEN blir rätt så förstört om det skulle råka komma vatten i kontakt med det. Marinplaywood däremot är ju vattentätt, men är gräsligt dyrt, och säljs tydligen normalt som ganska små skivor.
    Frågan är då. Vad skall man använda för material om man skall bygga ett träkar, och går det lika bra att använda vanlig playwood som marinplaywood??? (under förutsättning att man behandlar och "silikonar" väldigt noga)

Det var dom frågorna jag kom på för tillfället.

MVH /Erik
    MVH /Erik

Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • syrolis
    Användare
    • August 2002
    • 19

Jag skulle aldrig bygga i plywood i dagsläget när man kan finna akvarier till bra pris i begagnatmarknaden. Ofta så får man med tillbehör som gör det hela prisvärt.

Jag har haft ett plywoodakvarium när jag var yngre 120*60*50 ett rejält hemmabygge. Nackdelen är att det är svårt att få det helt tätt.
    När jag köpte karet (beg med Malawi) så tog det ett par dagar efter flytten innan jag fick i ordning karet och det läckte lite. Efter ett tag hade dock trät svällt och inget läckage kom mer.

En sak till är att det finns nog ingen försäkring som täcker ett ev läckage. Vattenskador är inte billiga.

Nej kika du på diverse annonsforum.
    Tex har jag hittat...

Akvarie ca 200 L m tillbehör 600:- Akvarie ca70 L m tillbehör 400:- 400:- (Kumla, Örebro län, Insatt 22-07-2003) 019-571025
    / 070-3781789

Akvarium, 375 liter, med alu-ramar, tillbehör som pumpar, lysarmatur, fiskar m.m. lekablock som ställ till akvariet ingår, 2.000:- eller högstbjudande. 2.000:- (Fristad, Västra Götalands län, Insatt 06-07-2003)

Kommentar

• syrolis
      Användare
      • August 2002
      • 19

Eller varför inte

Akvarium, 660 Liter. Ej repigt. Alu-ram + ben + alu-heltäckande lysramp. kanonfint 200cm långt. 3.000:- 3.000:- (Kumla, Örebro län, Insatt 30-06-2003) 019-263247
      / 070-6883247

Kommentar

• Datate
        Användare
        • July 2003
        • 77

Jo, har kollat så mycket jag orkar. Vill ha 250l+, å gärna större. Men i dagsläget ligger jag back 5k kr back, å måste låna 6k på måndag eftersom A-kassan strular, suck å stön...

Börjar tänka i samma banor faktiskt. Köra med mitt 90liters fram till den dagen jag kan köpa ett komplett. Har ju sett att kar mellan 345-500liter inte är alltför svåra å få tag i för mellan 2-3k.

En annan fråga, vad är rekomenderat att ha som "första" kar. Jag har redan haft akvarium X antal gånger, men senast måste ha varit nån gång mellan 10-15 år sedan. Har haft sebrafiskar, salamandrar samt Malawiciklider. (förutom massa guppy, å andra "nybörjarfiskar"). Men det har ALLTID slutat med "katastrof" och att karet hamnat i garaget.

Idag är jag äldre, har mer pengar, mer plats å mer kunskap, SÅ... Hur stort är rekomenderat att man skaffar som "första" kar.

MVH /Erik
        MVH /Erik

Kommentar

• Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

vill man ha ciklider så är ju 250+ att föredra, för att de skall trivas bra. Jag har som mest i ett akvarium (obs, under en väldigt kort tid, 1 vecka) haft 12 malawiciklider i ett 90liters, och det var verkligen trångt. Just nu så har man ju liiite större akvarium, och det är mycket lättare med skötsel osv, det enda svåra är att håva upp honor som tuggar, men ingen har spottat ut ynglen än.

jag skulle (om du har råd) köpt ett 310 liters eller ett 375, där kan man släppa i (nästan) vilka firrar man vill ha. Ett litet tips om firrarna, köp ngn trevlig Aulonocara eller Protomelas från Malawisjön, extremt vackra firrar.

lycka till!
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Datate
            Användare
            • July 2003
            • 77

Jo, jag funderar ju starkt på att skaffa ett större kar, å då lutar det ju åt mellan 250-375l. Verkar ju finnas nästintill oändligt med sånna kar om man är villig att åka en bit å hämta...

Vad jag funderar på är om man ska ha Malawi eller Sydamerika. Lite sugen på Scalare å större stim av någon mindre art samt Palett eller Fjäril. Problemet SAMT fördelem med S.Amerika är ju växterna. Snyggt med mycket växter, men det lär ju bli betydligt svårare å sköta å få att funka, samt betydligt dyrare...

Hur många "mindre" Malawi kan man ha i ett ca 300l? GÅR det att ha en del växter i ett Malawi, utan att fiskarna vantrivs eller att dom bli uppätna. Finns ju ett mindre antal växter som påstås funka perfekt med grävare/växtätare?

Sen ett litet ekonomiskt dilemma...är det inte VANSINNIGT dyrt å sätta upp ett Malawikar, jag syftar på fisken. De verkar ju kosta närmare en hundring styck, å ska man ha 20st så blir det ju en hel del, eller är det t.ex billigare om man hittar någon lokal uppfödare, eller finns det någon annan bra idé?

Ett litet tilläg. Hur stort, i cm, brukar ett 310-375l kar vara???

MVH /Erik
            MVH /Erik

Kommentar

• Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

En 375:a är i reget 150 cm lång. Köp en sådan till Malawi och kör paletter och fjärilar i ditt 90-kar.

mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

Kommentar

• Datate
                Användare
                • July 2003
                • 77

Vad bör man vara villig att ge för ett 375, komplett med allt. Tycker mig se priser från 2000-5000kr. Å vågar man köpa ett sådan kar begagnat utan att först "silicona" om det innan fyllning?
                En annan fråga. Har hört något om att man måste skaffa någon form av specialförsäkrning över en vill mängd vatten, stämmer detta, och var går då den gränsen för hur stort man kan ha med vanlig hemförsäkring!?

En fråga till. Hur känsligt är ett såpass stort kar mot t.ex stötar. Det jag funderar på är var man bör placera ett sådant, om man kan placera ett sådant var man vill, eller om man bör placera det där man inte rör sig ofta. Med andra ord, klarar ett sådant att man råkar stöta till det då å då, eller skall det stå ganska "avskilt"?

MVH /Erik
                MVH /Erik

Kommentar

• Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

Om du har lite is i magen så ska du kunna hitta ett komplett för ca. 2000. Man får förstås ha lite tur. Tänk på att det är precis rätt säsong för att köpa ett nu på sommaren då många är trötta på sina akvarier. Jag har köpt flera begagnade akvarier som har varit friska i fogarna så det brukar man kunna lita på om det ser bra ut.

De är inte särskilt känsliga för stötar alls. Jag har två barn som har hamrat på duktigt med sina leksaker på glasen och det har inte skett något ännu.

Här har du lite info angående försäkringsfrågor:

mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

Kommentar

• Rickard
                    Användare
                    • April 2002
                    • 727

Man skall enl. de flesta försäkringsbolag ha en vanlig hemförsäkring. I Folksam skall man dessutom ha en Allrisk(drulle)försäkring, vilket man bör ha ändå. Du måste höra med ditt försäkringsbolag för att vara säker. Jag har aldrig hört någon gräns för liter vatten (jag har bl.a. ett 960 liters).
                    M.v.h.
                    Rickard

Kommentar

• syrolis
                      Användare
                      • August 2002
                      • 19

Om du är orolig över att akvariet skulle läcka så rekommenderar jag att köpa ett som är igång, när du hämtar det för en kontroll.
                      Ser akvariet fräscht ut så tror jag inte det är några som helst problem.

Vad det gäller Malawifiskar så kan du ju ha sådan tur att du får med "på köpet". Annars så finns det ju att köpa av privatpersoner från och till för en mindre penning mot zooaffärerna. Man kan ju skynda långsamt och behöver ju inte alltid köpa vuxna djur även om det är spännande när de leker.
                      Själv så tycker jag det har varit jätteroligt att se hanarna byta färg när de blivit könsmogna från yngel-ungdjur-vuxna.
                      Jag har dessutom sett till att köpa in från ett par olika privatpersoner för att minimera inavelsrisk.

Här hemma springer tre barn 4-13 år omkring samt 2 hundar modell större och 8 hoppande katter (som gärna testar täckglasets hållbarhet) och än så länge har allt gått bra. Det vill allt till mycket om akvariet ska gå sönder.
                      Bara akvariet står i våg och att golvet är stabilt. Man bör väl inte heller ställa akvariet vid värsta genomtrafiksleden heller kanske.

Att bygga i trä blir en dyr historia. Frontglaset kostar ju en hel del och plywood är inte billigt i rätt kvalitét. Sedan ska man ju ha skruv, silicon och bygga ramp...
                      Vänta i stället in rätt tillfälle och slå till på ett beg glasakvarie!

Lycka till!!!!

Kommentar

• Datate
                        Användare
                        • July 2003
                        • 77

Nu verkar det hända saker. Hittade en man som ville sälja sitt 375liters för en "billig" penning. Ska försöka åka å titta på det imorron, å verkar det ok så tar jag det direkt. Så bra var priset.
                        Var iofs ett 4-5 år gammalt hemmabyggt helglaskar, men han hade haft det 1½ år utan några som häldst problem med läckor. Inklusive alla tillbehör, samt växter, rötter å några få fiskar.

Hade dock inget ytterfilter, utan han hade bara 2st innerfilter, varav ett var 3 månader gammalt. Kostade runt 400:- sa han, vet inte om det räcker med innerfilter, men men...

Hade ju tänkt å köra ett Malawikar, men eftersom ekonomin just nu är väldigt kass så kanske det kan vara ett framtida projekt. Första steget måste ju va å skaffa ett ordentligt kar.

Han hade nog ingen större koll vad det var han hade i, för han hade skaffat det för barnens skull när dom tjatat om husdjur å han inte ville skaffa ett pälsdjur åt dom.

Växter, rötter, 3 ciklider (troligen Malawi 2 gula å en blå hehe), 2 silverhajar å en större algätare....en salig blandning med andra ord.

Men men...är det bara helt å så, så är hela paketet billigare än å bara skaffa glasskivorna till å göra ett eget.
                        MVH /Erik

Kommentar

• syrolis
                          Användare
                          • August 2002
                          • 19

Kul!

Hoppad det är vad du behöver :-)

Gå med i en lokal akvarieförening eller kika runt på lokala hemsidor med Malawianknytning... kanske finns det någon som har fisk över eller säljer lite yngel?

Lycka till!

Kommentar

• Juanito
                            Användare
                            • May 2002
                            • 180

Jag tycker att du inte skall ge upp byggar planerna.

Jag har en kompis som byggde i trä och vi andra var lite skeptiska mot om det skulle bli till något. Och jag måste säga att det blev jätte fint. Han byggde ett som var 200*40*40. Sen tycker jag att standard akvarier har helt fel mått. De är oftast högre än de är djupa. Jag tycker inte att du skall bygga högre än 40 cm sen kan du ju göra det hur långt och djupt du vill. Skulle jag bygga i trä något motsvarande så 40 cm högt 60 cm djupt och 200 cm långt.

Sen det man skall fundera på är lacken som man använder inne i akvariet. Kompisen min använde nåt rekomenderat lack men det tålde inte tex stenar som lutade mot bakväggen. Så han säger att när han gör bakrunden till det så skall han samtidigt pensla över glasfiber harts för att få det mera stryktåligt.

Han bygge i marinfast plywood, 25mm eller möjligen 22mm.

juanito

Kommentar

• Juanito
                              Användare
                              • May 2002
                              • 180

Eller ja du tyks ju ha hittat ett fint exemlar redan. Man borde vä läsa hela tråden innan man skriver.
                              juanito

Kommentar

Arbetssätt...