Vilka fiskar med guianacara geayi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • March 2013
    • 457

Vilka fiskar med guianacara geayi

Jag har flyttat mina Guianacara geayi till större och funderar på vilka andra fiskar skulle passa ihop med de. Då menar jag som ger lite kontrast i färg o form. Har bara ancistrus där. Akvariet är inte världens största, lite över 200 liter. Jag vill inte ha fisksoppa men en stim tetror.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Oj, denna missade jag. Jag tyckte att Tahuantinsuyoa macantzatza passade väldigt bra. Annars någon från följande släkten.
    Apistogramma
    Biotodoma
    Biotoecus
    Bujurquina
    Cleithracara
    Crenicara
    Någon av de mindre: Crenicichla, exempelvis regani eller compressiceps
    Dicrossus
    Ivanacara
    Krobia
    Laetacara
    Mazarunia
    Mikrogeophagus
    Nannacara
    Pterophyllum
    Symphysodon
    Taeniacara
    Teleocichla

Hehe, nu har du lite att bita i. Alla släkten ovan är klickbara, hoppas jag .
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• ewa
      NCS Medlem
      • March 2013
      • 457

Tack DaRe.
      De har lekt igen, riktiga frögurkor, då har jag lite tid att tänka ut och hitta snygga kompisar.
      Hur är Tahuantinsuyoa macantzatza när de leker?
      Det är så olika med olika arter, Cryptoheros nanoluteus är som dödsmaskiner när de har yngel.
      Jag vill ha ciklider som har små revir.
      Mina guianacaror har verkligen små revir, och slås inte utan markerar. PiaJos Guianacara owroewefi har hela akvariet som revir, nästan.
      Nannacara anomala par har jag , en par vrak som gömmer sig bakom filter i nanoluteus burken, svåra att fånga. Ska göra ett fösök till att fånga de.
      Det är lite kul med yngel o en sorts bevis att fiskarna trivs. Samtidigt rubbar det ordningen i karet.
      Och svårt att låta bli att odla Har redan en 90 liters med guianacaror geayi yngel, 24 små glada minifiskar på 3 månader o en 45 liters med små nanoluteus yngel på en månad.
      Att kläcka artemia är halvtidssyssla
      Ha det gott o tack för tipsen.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Läs min artikel i cb där står lite om mina erfarenheter av inkastencikliden.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Tror Alf Stalsberg letar geayiyngel.

///David

Kommentar

• Rasmus E
            Användare
            • August 2013
            • 68

Jag har fem stycken som sällskapar med Uaru amphiacanthoides . Naturligt förekommer de inte i samma vattendrag och Guianacara geayi är som jag förstått det inte direkt svartvattenfiskar, men de mår bra ändå. Inget lekbeteende dock.

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Ursprungligen postat av Rasmus E
              Jag har fem stycken som sällskapar med Uaru amphiacanthoides . Naturligt förekommer de inte i samma vattendrag och Guianacara geayi är som jag förstått det inte direkt svartvattenfiskar, men de mår bra ändå. Inget lekbeteende dock.
              Coolt. Bilder tack.

///David

Kommentar

• ewa
                NCS Medlem
                • March 2013
                • 457

Crenicichla regani var häftig. Men skulle behöva större akvarium, så alla fiskar har mer svängrum.
                Mina fiskar få rätt ofta levande, framför allt vita mygg och daphnia, blackworms och fryst krill o mysis. Plus flingor. Förutom har de inte så många andra fiskar i akvariet. Yngel artemia nauplier o nu även daphnier o flingor.
                Jag vill få upp de till åtminstone 5 cm längd, det är första kull och jag vill lära mig mer om deras utveckling.
                Vad jag har lärt mig om g.g. är att de är rätt tuffa, gillar att umgås med sina artfränder, bildar par rätt tidigt. Är små jägare o redan som riktigt små är snabba som blixtar. Om man jämför med Cryptoheros nanoluteus som har yngel samtidigt, är de mycket snabbare, letar mat självständigt direkt. Mer energi.
                Leker hos mig i en temp. på 24 grader, inga tillsatser , några boklöv och mycket rötter. Gräver som riktiga grävmaskiner. Äter både på botten och på vattenytan. Men de tuggar inte på sanden i jakt på mat som andra jordätare.

Kommentar

• ewa
                  NCS Medlem
                  • March 2013
                  • 457

Ursprungligen postat av Rasmus E

Skulle vara kul att se en bild.

Kommentar

• Rasmus E
                    Användare
                    • August 2013
                    • 68

De här bilderna får knappast något fotopris, men de får duga.

Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-01-16 08-24-49-844.jpg
Visningar: 2
Storlek: 73,1 KB
ID: 690842

Klicka på bilden för större version

Namn: bild 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 769,8 KB
ID: 690843

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Riktigt snyggt inrett

///David

Kommentar

• Rasmus E
                        Användare
                        • August 2013
                        • 68

Åh, tack.
                        Stora algrenar, små ekgrenar, granitsten och julas blästringssand. Bakgrunden är tillskrynklad brunpapp bakom akvariet. Fluval 4-filter som är ombyggt med en 15cmx15cm filtermatta. Jag har två katter i hushållet, så jag vågar inte riskera att de demonterar ett ytterfilter och placerar 375 liter vatten på golvet

Kommentar

• ewa
                          NCS Medlem
                          • March 2013
                          • 457

Fint med stora grenar, brunpapp som bakgrund tycker jag om.
                          Mina går i ett grönt akvarium med ljus sand o många rötter, som bildar små grottor på botten, växter (som bli flytväxter eftersom de gräver), nu går ett par med yngel o terroriserar alla andra, inga trasiga fenor dock.
                          Det bli ingen odling den här gången, vi får se om någon yngel överlever.
                          Yngel verkar vara självständiga, bryr sig inte om föräldrarna, gör som de vill, gör utflykter på egen hand, föräldrarna verkar inte ha någon kontroll. Skulle vara intressant att ha paret i eget akvarium nästa gång o se om de låter yngel vara när de växer upp, och inte äter upp de.
                          Nästa projekt ;-)

Kommentar

Arbetssätt...