era erfarenheter av denna fisk samt vad som rekomederas att ha med den. har fått lite info på internet men vill gärna ha mer.
Dimidiochromis compressiceps
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Min egen erfarenhet säger att det är bäst att köpa dem i liten storlek (5-6cm). De jag köpt som vart över 10cm har inte klarat sig nått vidare, det verkar som att de har lite svårt att ställa om sig till nytt hem när de blir större.
Tony Englund -
Skaffa Dimidiochromis Strigatus istället . Jag håller med Tony skaffa smått 5-7 st och spara sedan 1+2 när dom börja bli större. Dom är "ganska" snälla och kan hållas med de flesta bara dom är för stora till att ätas. Du kommer inte ha problem med att det blir för många yngel i burken.M.v.h.
RickardKommentar
-
-
Snyggare. Den är inte lika smal o tunn som Compressicepsen dvs mer propotionell. Har snyggare färger. Eftersom de flesta Malawikar innehåller nästan bara blåa fiskar ger strigatusen med röda gällock lite kontrast. På foto ser den ut som en silvrig Compressiceps men i verkligheten blir den nästan regbågsaktig på sidorna när den rör sig.M.v.h.
RickardKommentar
-
Jag har haft både strigatus och compressiceps och måste nog säga att jag tycker att compressicepsen är bra mycket snyggare, faktikst en av de allra snyggaste malawina överhuvudtaget.
Visst kan de vara lite ömtåliga men i ett tillräckligt stort akvarium är det inga problem. Det enda problemet brukar vara att de leker så ofta att honorna riskrerar att bli "vinkelhakar" och därför rekommenderar jag definitivt att man håller en hane med flera honor (3-4 st).
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
-
citat: Smaken är delad
citat:röda gällock
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
Micke skall komma hem till mig och fotografera mitt utställningsex(25 cm). Den slår alla små stackars Compressicepser med hästlängder.M.v.h.
RickardKommentar
-
-
citat:du får gärna visa bilderna sen.Kommentar
-
citaten slår alla små stackars Compressicepser med hästlängder.
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
Köpte 9 st av C.wrang för ett bra tag sedan..sålde alla utom en hane och hona...dom gick tillsammans med vanliga malawis..och höll sig på sin kant..Är en underbar fisk..dom älskar levande foder typ små kardinaler)))
Min hane växte friskt och blev 15 cm innan han dog av nån konstig anledning(( men som Kjell säger..så jävla snygg när han färgade ut,,synd att honorna har sin silver och svarta färg..men dom har väl sin charm dom oxå..hann och få en kull som jag sparade,,blev tyvärr bara vad jag kan se nu när dom är runt 7 cm 1 hane och resten 7 honor ...plus en stor mamma till dessa,så har nån vägarna förbi trollhättan så finns dessa hon min kompis Morgan som har en liten akvarie affär i en källar...20% på all fisk nu))REKLAM!!!!
Så det var det det...mvh stefanKommentar
-
-
citat:det ska tydligen finnas någon golden varient me tydligen
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
Kommentar