citat:För långsam... än en gång... ;D
slav blixt osv...
Kollaps
X
-
-
Johan:
Har du provat det där med att öka ljuset i karet och ändra in ISO-inställningen till 400?
Jag bytte ut det främre lysröret från ett Aqua-Glo(130LUX) till ett Power-Glo(180LUX), flyttade fram lysrampen och tog bort täckglasen, sedan dess så har fotograferingen varit mycket enklare.
Men visst, jag håller med om att man känner sig rätt handikappad då fiskarna måste stå i princip helt blickstilla för att inte bilderna ska bli suddiga...
Man får vänta och vääänta och väääääänta... på att fiskarna ska stå stilla och dessutom ställa sig i rätt pose...
Här är några färska exempel på några av de senaste korten jag har tagit med DSC-P50n utan blixt och med de korrigeringar jag beskrev ovan.
Ola: det är inte uppkopplingen det är fel på här... det är väl snarare det faktum att det knappast smattrar i tangentbordet då jag skriver...
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
jag har malawi i mitt kar. detta innebär att fiskarna till 99% är i rörelse. om inte så kommer det garanterat en simmandes förbi just när du har hittat en som är still. jag blir grymt frustrerad att bliderna blir suddiga för att jag inte kan avända blixt.
jag har ett 720 liters med 3 lysrör i det rymms ytterligare ett fjärde. kanske skulle testa detta. (är billigare än ny kamera =P)
kanske skulle testa utan täckglas nån gång. hmm...kan det göra skillnad??Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren
hur kopplas en slav blixt in?
skulle man inte kunna tejpa över kamerans blixt så det bara blixtrar från slaven?
En slavblixt är en helt vanlig blixt med en liten sensor som ansluts till kontakten på blixten - sen kan du lägga slavblixten var du vill, bara det finns en ohindrad linje till din inbyggda blixt, så slavblixten kan 'se' den inbyggda blixten.
Du kan inte tejpa kartong etc över din inbyggda blixt, MEN slavblixten triggar på infrarött, inte på synligt ljus, så vad man vill ha är alltså nåt som stoppar synligt ljus men inte IR. Jag har inte ännu kunnat prova, men det sägs att svart men framkallad 35 mm film fungerar precis så - dvs för att göra ett sånt filter tar du ett foto med en 35 mm kamera med linsskyddet på, framkallar filmen, klipper till den svarta rutan så den passar precis över din inbyggda blixt utan att täcka din avståndssensor, och tejpa fast den.
En extern blixt däremot har en sladd till kameran, och får därmed fler funktioner än vad slavblixten kan ha (kameran 'vet' att externa blixten finns, och tar med den i beräkningarna).
Kontakter och sladdar är ofta olika för olika fabrikat av kameror, så kolla noga innan du köper att den passar din kamera. Jag har t.ex. Nikon-kamera, så jag är tvungen att använda Nikons sladdar och blixtar, inga andra tillverkares passar.
Vad gäller att din blixt är gulaktig: hos många digitalkameror kan man justera vitbalansen även i blixt-läge - kolla i din manual om du inte kan göra det på din kamera också.
För detaljerad hjälp med vad du behöver för hårdvara, samt kanske tips om hur du kan åtgärda den gulaktiga tonen på blixten, gå till www.dpreview.com och fråga i Sony forumet. Där finns folk som kan din kamera oändligt mycket bättre än jag.
Kommentar
-
-
citat:Jag har inte ännu kunnat prova, men det sägs att svart men framkallad 35 mm film fungerar precis så - dvs för att göra ett sånt filter tar du ett foto med en 35 mm kamera med linsskyddet på, framkallar filmen, klipper till den svarta rutan så den passar precis över din inbyggda blixt utan att täcka din avståndssensor, och tejpa fast den.
citatu kan inte tejpa kartong etc över din inbyggda blixt
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
jag har malawi i mitt kar. detta innebär att fiskarna till 99% är i rörelse.
Jaguarcikliderna är rätt lugna av sig och turligt nog så blir de bara nyfikna då jag plockar fram kameran, de står ofta snällt och poserar för kameran eller stirrar rakt in i den och funderar på vad det är för ett stort öga som stirrar på dem...
Alla mina bilder som jag har tagit utan blixt är tagna då fisken antingen står helt blickstilla eller endast rör sig jättesakta, såna tillfällen är inte så vanliga i ett malawikar...
I ditt fall så är det nog bättre att satsa på en ny kamera istället och sedan följa t.ex Olas råd och skaffa en extern blixt och en slavblixt. Eftersom man inte kan ställa in slutartiden på DSC-P50n så måste man ha sjukt ljust i karet för att slutartiden automatiskt ska ställas in till en sån hastighet att man kan fånga fiskar i rörelse. Jag är inte säker på vad som krävs men jag gissar att det rör sig om minst 1/100 sekund i alla fall, då jag fotar i mitt kar så får jag en slutartid på ungefär 1/50 sekund... Inte särskilt imponerande.
Mike_Noren:
Det där med den framkallade filmen framför blixten måste vara årets bästa fototips. Det där MÅSTE jag prova.
"Vad gäller att din blixt är gulaktig: hos många digitalkameror kan man justera vitbalansen även i blixt-läge - kolla i din manual om du inte kan göra det på din kamera också."
Iställningen för "White balance" verkar tyvärr bara fungera då man inte använder blixt. Jag har däremot hört att man kan skicka iväg kameran och få den korrigerad någonstans men jag vet inte var och hur mycket detta i så fall skulle kosta.
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
då ska vi se om jag fattar det hela rätt (det är varmt ute o jag är ingen fotonom)
till min kamera kan jag endbart ha slavblixt. för den kopplas ej till kameran utan reagerar på blixten i kameran
man kan sätta för ett svart negativ framför blixten- då funkar slavblixten. men täcker man för helt så går det ej för då finns det ingen som utlöser slavblixtens blixt.
är rätt uppfattat?Kommentar
-
-
puh svettigt värre.
denna är inte helt fel tror jag. lutar lite åt en sådan eller
nikon coolpix 4500 eller
canon G3
nån som har någon erfarenhet av dessa?Kommentar
-
Här kommer en liten blixtlektion...
Normalt sett har en kamera en blixtsko högst upp på prismat (som är den klump på en systemkamera där bilden studsar rätt så att den blir rättvänd i sökaren). (äldre kameror med shacktsökare har spegelvänd bild). Det är i denna blixtsko som blixten fästes. Här kan man även fästa en sladd, normalt är sladden töjbar, som sedan fästes i blixten så att man kan, till exempel vid makrofotografering, hålla blixten i handen så att ljuset kommer från sidan eller rakt uppifrån.
Det finns även ett annat sätt, nämligen att koppla i blixten i något som kallas för PC-kontakt, som inte allt har med datorer att göra. Denna används i studio för stora blixtar, men här kan man även koppla i mindre. Endast något dyrare systemkameror har sådanna, däremot finns det en adapter som kan sättas på blixtskon (sockerbitstor) som har en PC-kontakt i sidan. Då kan även kameror utan PC-kontakt användas i studio eller med andra blixtar som kopplas i med en så kallad "synkkabel". (Canon systemkameror kräver en polvänd synkkabel).
En blixt blixtrar i cirka 1/8000 sekund, vilket mer än väl räcker för att utlösa hur många slavblixtar som helst medan själva bilden tas, alltså slutaren på kameran är öppen. Detta gör även att bilden blir skarp eftersom filmen nästan bara påverkas under denna 1/8000 sekund, även om slutaren får en långsam tid, exempelvis 1/30 sekund.
(Testa att fotografera någon med blixt och låt ändå slutaren vara öppen en sekund på ett dansgolv med massor av ljus. Då kommer de ljus som påverkar filmen efter blixten slocknar gå rakt genom personen i förgrunden).
Vad du behöver är en blixt med sladd som du siktar med från sidan och en slavblixt (lägg på täckglaset). Då kommer du få fina fiskbilder.
Har du ingen blixtsko eller PC-kontakt så får du ta till med okonventionella metoder.
Jag har absolut ingen koll på vad du har för kamera, men kanske detta ändå hjälper dig på något sätt..Kommentar
-
tackar för infon. vad menar du med okonventionella metoder? för jag har inga utag för andra blixtar. det som jag funderar på att testa är att på någotsätt minska styrka på ljuset som kommer ifrån blixten på kameran . typ metoden negativ enl ovan. o sen koppla på en slav blixt som jag nog lägger på täckglaset el liknande.
tackasam för ytterliggare info. detta är en djungel som jag just gett mig in i. =PKommentar
-
nikon coolpix 4500 eller
nån som har någon erfarenhet av dessa?
4500'n är en hyfsad kamera för lite pengar, den har bra eller tillochmed väldigt bra macro, men den kräver väldigt mycket ljus, och saknar blixtsko (dvs antingen får man köpa Nikons *dyra* adapter, eller köra med inbyggd + slavblixt, som jag gjort).
Jag är kluven. Å ena sidan är optiken bra och ger rätt bra bilder om man ger den massor med ljus, men å andra sidan har kameran i sig rätt gott om nackdelar (t.ex. fördröjningen mellan man trycker och bilden tas; den tid det tar att processa bilder; det bökiga menysystemet...). Jag kan i alla fall inte helhjärtat rekommendera den.
Om jag själv hade fått välja, hade jag valt en Nikon D100 digital systemkamera med ett par bra linser och blixtar, eller, för rätt mycket mindre pengar än D100 men rätt mycket mer än 4500'n, en Sony DSC F717 (för att den har bra makro, snabb lins, och ger skarpast bilder av alla kompakt-digitaler).
Men börja med att gå till www.dpreview.com och kolla deras recensioner, och fråga i deras forum.
Kommentar
-
Ja, det är klart att du kan ju tejpa fast något som är väldigt mörkt men som precis gör att det blixtrar såpass mycket att slaven tänds. Det är väl bara att testa sig fram till olika material, eller ta en rulle film med olika exponeringar, mot en grå vägg, då kommer du ha flera olika tätheter på dina negativ att välja på.Kommentar
-
Joahn:
Jag har faktiskt en Olympus C-2100 UZ, kameran du länkat till, och det är en kanonkamera.
Dock utgick denna ut sortimentet för lite över ett år sedan. Ersättare till denna som är väl värd att titta på är Camedia 750UZ. Innehåller precis allt som C-2100UZ har, men har även plats för extern blixtagregat med sk. hotshoe och har 4megapixel.
Det otroliga med 2100UZ och 750UZ är att de har en så stor zoom (10x) vilket verkligen kan vara till hjälp vid akvariefotografering. Priset är helt ok för en kamera med så många funktioner.
Själv funderar jag precis som Mike lite på att gå över mot en digital spegelreflex-kamera typ Nikon D100 eller Canon EOS 10D. Dock är det fortfarande en hel del pengar bara i kamerahus, och dessutom tillkommer objektiv och blixtagregat.
Vore kul att höra Fredrik H.´s tankar om vår diskussion...
Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
Kommentar