jag har en digital kamera sony dsc-p50. om jag sätta på en slavblixt på-till den hur gör man och vilka passar?
slav blixt osv...
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Det här är iofs inte min grej men slavblixtarna kopplas väl inte till kameran om jag har förståt rätt, de reagerar väl bara på ljuset från när den inbyggda blixten utlöses. I så fall så borde vilken som helst passa tycker jag...
Om jag nu har fattat rätt alltså.
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
Bildarkivet -
innebär detta att om man har blixten avstängd (på kameran)så funkar den inte då el? för det blir mysko färg på korten när man anväder kamerans blixtKommentar
-
Nej, en vanlig slavblixt funkar inte. Du bör ha en blixt med sladd, som du använder från sidan (eller uppifrån om du vill det). Vill du ha två blixtar (en från sidan och en uppifrån) så har du läpligen slavblixten uppifrån. Jag vet folk som trixat med papprör od. som haft en stark slavblixt men som inte velat ha med den andra blixten.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
okej, så det finns blixt med vanlig sladd på finns. heter det nåt särskilt?
hur funkar den då. vad utlöser den?Kommentar
-
Du köper bara en vanlig extern blixt + sladd. Det är nog det första man ska skaffa. Sedan köper man slavblixt. Det är väldigt svårt att fota akvarier med den inbyggda blixten. Trycker man objektivet mot rutan så kan det gå.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jo så har jag fattat det, slavblixten utlöses först när den inbyggda blixten "blixtrar". Ska man slippa använda den inbyggda blixten så måste man skaffa en extern blixt som kopplas till kameran men DSC-P50n har tyvärr inga såna anslutningar.
Det där med de skumma färgnyanserna... DSC-P50n har ju ett ganska gulaktigt blixtljus, om det finns slavlixtar som kan neutralisera ett gulaktigt sken så skulle det nog funka att använda någon sådan variant för att få lite mer naturliga färger. Men om det nu finns såna eller ej törs jag inte svara på.
Tills vidare så kan du prova köra utan blixt och ställa upp ISO till 400. Flyttar du fram ljusrampen så att framkanten på den är ca 5cm från framkanten på karet och dessutom dumpar täckglasen så blir det tillräckligt ljust för att fotografera utan blixt. Men i så fall så måste man vänta tills fiskarna står stilla för att det inte ska bli suddigt, med blixt så kan de nästan hitta på vad som helst utan att det blir suddigt. Det blir inga "action-bilder" om man kör utan blixt... Inte med en DSC-P50 i alla fall.
BildarkivetKommentar
-
-
-
Slavblixt kan du rimligen ha till alla kameror med blixt. Den har en fotocell som reagerar på blixten. Nu skriver jag om "vanlig" kamera, inte digital, men jag kan inte tänka mig att det är någon skilnad.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
hur kopplas en slav blixt in?
skulle man inte kunna tejpa över kamerans blixt så det bara blixtrar från slaven?Kommentar
-
Den kopplas inte in alls. Det är fotocellen som utlöser den. Det är möjligt att leda ljuset från blixten till fotocellen med ett rör men det är rätt bökigt antar jag.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
"hur kopplas en slav blixt in?"
Den kopplas inte in, den bara ligger där och utlöses sedan så fort någon annan blixt utlöses.
"skulle man inte kunna tejpa över kamerans blixt så det bara blixtrar från slaven?"
Har du ingen extern blixt så kan du inte tejpa över den inbyggda blixten helt och hållet eftersom slavblixten behöver någon form av "blixtljus" för att utlösas, jag vet däremot inte hur mycket ljus som behövs, det är möjligt att man kan få den att reagera om man tejpar så att en liten mängd av den inbyggda blixtens ljus kommer fram... men det där är rena gissningar...
BildarkivetKommentar
-
-
jaha då får man gå på kamera jakt. blir tokig på att jag inte kan ta de bilder som jag vill kunna ta. undar om det finns något bra andrahands värde på min kamera och vad en ny ungefär samma kamera kostar? ,som man kan koppla in alla dessa blixtar till.
vilken skulle ni rekomendera?Kommentar
Kommentar