Ask,Lind,Alm eller Ek går någon av dessa att ha i akvarium? Med vänlig hälsning
Ask,Lind,Alm eller ek
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Kör på bara .. Vissa träslag får dock en beläggning på sina grenar när dessa sänks i vatten.// Nasser H
Följ mina projekt:
Tråd 1: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979
Finns mer gott på följande sida!
Min Zoon: http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1Kommentar
-
Jag tycker ek är bäst. Håller längre och sjunker snabbare.
Mvh
OlofKommentar
-
Jag har ekgrenar som jag plockat ur en sjö och kokat. På så vis ville jag undvika de syror torr ek skulle kunna fälla.
Jag har även två stora algrenar som fick mögelliknande beläggningar i börjar. Jag har hört att det är stärkelse som kommer ut ur träet. Mina Uaru amphiacanthoides äter upp beläggningen och mår bra efteråt, så den är inte giftig.
Många säger att grenar från fruktträd funkar bra.
Jag har hört varningar för barrträ och björk.Kommentar
-
-
Kommentar
-
Björk? Varför skulle björken vara farlig?Legitimerad Nortonist.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."Kommentar
-
björk funkar, men den blir mjukare änn dom andra snabbare
björk funkar, men den blir mjukare änn dom andra snabbareKommentar
-
När jag skulle stoppa ner svenskt trä i mitt kar läste jag på något forum (kan ha varit det här) om att björk skulle innehålla något ämne som inte var så bra. Vet inte vad och kan inte mycket om träkemi, men det näver innehåller något ämne som gör att det brinner ganska kraftigt.Kommentar
-
Jag har även bra erfarenhet av äpple som också kan vara väldigt snygga, knotiga grenar.
Jag har någon gång fått problem med ifusorier när jag använt andra träslag (alm tror jag)
Man märker att en gren är uttjänt på att det blir så mycket biomaterial i akvariet. Sönderfallet går snabbare på slutet och det bildas mycket slam.
mvh
OlofKommentar
-
Eftersom jag bor på landet plockar jag då och då upp grenar, rötter och stambitar för att eventuellt använda i akvarium i höst. En av dem jag plockat upp är från ett äppelträd som verkar lite knepigt att rensa bort barken från.
Har du tips på det?
(Att äpple har knotiga grenar ser jag och anar därför att de kan bli mycket fina i akvarium, precis som du Olof skriver.)Legitimerad Nortonist.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."Kommentar
-
Låt den torka och se om det går bättre. Annars gör det inget om lite bark är kvar. Håll koll på infusorier bara och ta ut den om vattnet blir vitaktigt.
mvh
OlofKommentar
-
Då är ek helt klart värt besväret.
Jag funderar på om avenbok kan passa, hårt och tungt trä som kan ha trevliga krokiga och vridna grenar. Några erfarenheter?
Vilka tjocklekar bör man satsa på? Jag tänker att det borde hänga ihop med hållbarheten i akvariet.
Då är ek helt klart värt besväret.
Jag funderar på om avenbok kan passa, hårt och tungt trä som kan ha trevliga krokiga och vridna grenar. Några erfarenheter?
Vilka tjocklekar bör man satsa på? Jag tänker att det borde hänga ihop med hållbarheten i akvariet.Kommentar
-
Jag har mest haft ek. Har du träätande mal kan jag rekommendera att behålla barken. Mycket omtycktKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
Kommentar