skulle det gå att

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

skulle det gå att

på något sätt bygga ett register här på vilka som oldar "seriöst" så man skulle tex kunna ringa runt eller maila om det finns någon särskild fisk hemma. har märkt att på köp o sälj forumet får man (läs jag) inte så mycket svar om man skriver att man vill köpa fisk. inte iaf från lite "större" odlare. det vore underbart om man kunde gå in o kolla tex på er karta som redan finns idag o se vilka "stora" odlare som ligger i närheten dels för det skulle vara kul o kolla på men även ibland för att få tag i viss fisk då butikerna ofta kör med samma sortiment större delen av tiden.

är detta möjligt i någon form?
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

citat:är detta möjligt i någon form?
    Jodå men frågan är väl hur många som skulle vilja skylta där. Till exempel säger ju lagstiftningen att alla som odlar fisk i lite större skala skall ha gått en utbildning etc.
    Det krävs inte heller någon större omsättning för att man skall ta upp det i deklarationen och för att bli momspliktig.
    Så frågan är om någon vill finnas med i ett sådant register, inte någon som odlar i lite större skala i alla fall.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

hmmm. men man kan ju säga att man odlar för nöjets skull ej för vinst. man kan ju alltid "skänka" fiskarna

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

citat:hmmm. men man kan ju säga att man odlar för nöjets skull ej för vinst. man kan ju alltid "skänka" fiskarna
        Spelar faktiskt ingen roll, det har inget med antalet kronor det inbringar att göra.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

• Ante
          Användare
          • November 2002
          • 571

man får ju tjäna 50 000:- per år på hobbyverksamhet om jag inte missminner mig.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

citat:man får ju tjäna 50 000:- per år på hobbyverksamhet om jag inte missminner mig.
            Du missminner dig totalt.
            1/ Det handlar inte om du tjänar något eller inte utan om omsättningen.
            2/ Du är momspliktig om omsättningen uppgår till 30.000 kr/år.
            3/ Långt dessförinnan måste det tas upp i deklarationen - här finns ingen gräns satt överhuvudtaget utom för bärplockning där gränsen är satt till 5.000 kr/år - gränsen går alltså tidigare vid fisk.
            4/ Vad gäller utbildning så finns det idag inte någon gräns för detta utom att det gäller för de som odlar i "större omfattning".
            5/ Framöver (fr.o.m. 1/12) kommer det också att behövas tillstånd från myndighet för att odla i "större omfattning".
            6/ Vad är då "större omfattning" - ja för hundar har det t.ex. varit två kullar per år, men för fisk finns inget definierat.
            Detta kommer dock att definieras inom kort. För några månader var jag t.ex. på jordbruksverket för ett möte där jag lade fram NCS synpunkter (även SARF var representerat på mötet) på vad vi menar med "större omfattning".
            Ciklidhälsningar
            Kjell

Kommentar

• Joakim Draktoft
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 7334

Av intresse, vad lade NCS och SARF fram som definiering av "större omfattning".

Kan vara intressant att veta, för att kunna jämnföra, vilken linje de valt, när direktiven kommer från jordbruksverket.
              Joakim Draktoft
              f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Vi "slogs" naturligtvis för att få denna definition så högt som möjligt och vi förespråkade en definition som var en kombination av antalet akvarier och antalet liter.
                Snart lär hela lagförslaget komma på remiss och då får vi tillfälle att yttra oss igen.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

Kommentar

• Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 7334

Vore intressant (om möjlighet finns) att få ta del av remissat lagförslag, för att få en uppfattning om vart nivån kan tänkas ligga.
                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Det är en artikel planerad om lagförslaget till Ciklidbladet 3 eller 4.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 7334

Låter bra... tror att det är viktigt att medlemmarna blir varse om vad som komma skall, och om möjligt även kan lämna synpunkter innan det är för sent.

Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• mariaa
                        Användare
                        • May 2002
                        • 97

Hej!
                        Svenska Guppy Sällskapet har ju en odlingslista. Varför kan de ha det om inte vi kan?
                        Mvh Maria

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

citatvenska Guppy Sällskapet har ju en odlingslista. Varför kan de ha det om inte vi kan?
                          1/ Nu är det nog lite mindre pengar i att odla guppy än ciklider så det är ju inte riktigt samma.
                          2/ Tycker för övrigt att det var dåligt av Svenska Guppysällskapet, Guardians of Catfish, Killisällskapet etc. etc. att inte ens infinna sig på mötet med Jordbruksverket i Jönköping - det verkar tydligen överhuvudtaget inte bry sig om vilka inskränkningar som skulle kunna införas för vår hobby.
                          Ciklidhälsningar*
                          Kjell

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

skulle dessa inskränknigar kunna drabba hobbyn ganska hårt, dvs om jag har en odling där jag odlar så att jag kan sälja fiskar till affärer och privatpersoner för ca 2000kr om året, skulle jag bli tvungen att:
                            1. deklarera för det?
                            2. gå en utbildning?
                            3. ha tillstånd?
                            etc..etc...

i så fall så kan ju hobbyn drabbas riktigt hårt, i så fall kan man ju bara ha sina fiskar som ren prydnad i hemmet och inte få ta vara på yngel för att ha råd med diverse pumpar och foder som man brukar byta till sig. Hoppas att lagförslaget ser till så att vi hobbyister inte drabbas av det.

Men man måste ju definiera vad som är hobby och vad som är affärsverksamhet. Har jag ca 20 akvarium på ca 500liter/st med 20 olika fiskgrupper på ca 30-40 fiskar som ynglar av sig som in ibomben och jag säljer dessa fiskar till både privatpersoner och affärer och tjänar rejält me kosing på det så kan det ju inte definieras som en hobby, då är det ju bara att starta ett företag tycker jag. Men om man däremot sitter på två akvarium med sina favoritfiskar som ynglar av sig lite då och då och man säljer dessa till affärer och privatpersoner som är intresserade och knappt får sin hobby att gå runt så kan man ju kalla det för hobby. Jag tycker att det börjar likna ett företag när man säljer så mycket yngel att pengarna uppgår till flera tusen kronor i månaden i vinst då man har dragit av kostnaden för att driva runt sin anläggning.

hoppas att man kan fortsätta med sin hobby-odling och få det att gå runt!

de va mina små tankar i ämnet =)
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

citat:skulle dessa inskränknigar kunna drabba hobbyn ganska hårt, dvs om jag har en odling där jag odlar så att jag kan sälja fiskar till affärer och privatpersoner för ca 2000kr om året, skulle jag bli tvungen att:
                              1. deklarera för det?
                              2. gå en utbildning?
                              3. ha tillstånd?
                              etc..etc...
                              Ja deklarera måste du göra redan idag, det finns ingen nedre gräns angiven - se på www.rsv.se sök på Hobbyverksamhet. Det står lite kryptiskt där men verksamheten skall i alal fall ge en vinst för att man skall behöva deklarera för det (tyder jag det som i alla fall).

Vad gäller punkt 2 och 3 så får vi se hur lagen till slut kommer att lyda - vi (undertecknad från NCS och SARF (Ola Åhlander) gkorde i alla fall vårt bästa fär att plädera för en hög gräns.

citat:i så fall så kan ju hobbyn drabbas riktigt hårt, i så fall kan man ju bara ha sina fiskar som ren prydnad i hemmet och inte få ta vara på yngel för att ha råd med diverse pumpar och foder som man brukar byta till sig. Hoppas att lagförslaget ser till så att vi hobbyister inte drabbas av det.
                              Helt korrekt slutsats och det är ju märkligt att övriga akvarieorganisationer (förutom NCS och SARF) så totalt struntar i att "slåss" för sin verksamhet.
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell

Kommentar

Arbetssätt...