Så var dagarna räknade för min första apistogramma-hane, en macmasteri (köpt som en viejita och omdefinierad här på forumet). Efter nästan två år blev han sjuk och avlivades. Honorna ska strax få gå i pension i mitt 375-literskar och jag funderar över vad som nu ska få befolka min lilla 43-litersburk på hallbyrån. Det ska få bli någon sorts apistogramma och det vore väl sjutton om jag inte lyckades få dem att leka den här gången.
Jag vill ha en hel del växter, och det gillar de ju att gömma sig bland. Jag har varit noggrann med att hålla Ph-värdet lågt (6.5), men mjukhet har jag inte brytt mig så mycket om som jag kanske borde. En faktor som kan ha förstört allt vad tillökning heter kan ha varit den växtnäring jag tillförde, som jag tänker har gjort vattnet hårdare.
Så, vilka erfarenheter finns på forumet av apistogrammor som inte kräver omvänd osmos för att leka? Eller är det bara vissa arter som kräver sånt?
Allmänna tips om apistogramma och växtnäring mottages även gärna.
Jag vill ha en hel del växter, och det gillar de ju att gömma sig bland. Jag har varit noggrann med att hålla Ph-värdet lågt (6.5), men mjukhet har jag inte brytt mig så mycket om som jag kanske borde. En faktor som kan ha förstört allt vad tillökning heter kan ha varit den växtnäring jag tillförde, som jag tänker har gjort vattnet hårdare.
Så, vilka erfarenheter finns på forumet av apistogrammor som inte kräver omvänd osmos för att leka? Eller är det bara vissa arter som kräver sånt?
Allmänna tips om apistogramma och växtnäring mottages även gärna.
Kommentar