malar med dvärgciklider?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ollec

malar med dvärgciklider?

Hur funkar det att ha tex Corydoras och/eller Ancistrus tillsammans med tex fjärilscikldier. Antar att det går ganska bra om de bara ska bo tillsammans.
    Det jag är mera nyfiken på är hur det funkar om fjärilarna leker. Orkar de hålla ett gäng corydoras orta från ägg och yngel?

Funderar nämligen på att skaffa mig ovan nämnda kombination.
    Vore även tacksam på förslag på andra spänannde fiskar, dock inte ciklider då jag tänkte att fjärilarna skulle få vara ensamma ciklider i akvariet.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Det beror nog lite på hur akvariet ser ut. Det är troligen ingen perfekt kombination med sprattlande yngel och Corydoras. Om de lägger ynglen på ett blad så funkar det nog. De kan definitivt inte hålla ancistrus borta så om de t ex leker på en sten eller svärdplanteblad så blir det nog inget. Om du väljer små Corydoras som habrosus eller pygmaeus så funkar det säkert. Dessa är något knepigae och matningen är viktig. Sedan kanske du inte ska ha Ancistrus utan någon mindre. Förutom otocinclus så är Peckoltia och Chaetostoma är mindre men jag vet inte om små ciklider kan ta bort dem. När det gäller "spännande fisk" som rör sig i mitten och övre delen av akvariet så finns grön (falsk) neon, smycketetror och pennfiskar, bildbukfiskar och Corydoras hastatus(!).
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• ollec

Tack för svaret!
      Hur dyra är otocinclus och hur många tror du man behöver ha för att ha ganska rent i ett 375 liters?

Peckoltia har jag fått för mig att de är väldigt dyra, men jag kanske blandar ihop den med någon annan?

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Du blander nog ihop det med Panaque. Jag tror inte på Otocinclus (eller andra små malar) som renhållningsjon. De måste ha mat för att inte dö och de ger sig dessutom på andra fiskar om de är hungriga. Egentligen tror jag inte på renhållningsjon överhuvdtaget. Jag tycker att man ska hålla fisken för fiskens skull. Farlowella är en extremt bra algätare. De behöver extra mat. Det påstås att det måste vara grönt men jag höll en väldigt länge (>5år) och extramatade med cyclops. Ett tänkbart alternativ är en stor "plecko" som gibbiceps. Den kanske inte bry sig om fjärilsägg på någon skör växt och inte dess yngel heller.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• ollec

Detta är fel forum för det jag tänker fråga nu, men eftersom du är i farten kanske du kan hjälpa mig ändå

Växter, jag lyckas aldrig få dem att trivas. Får jag dem att överleva så växer de så gott som aldrig utan håller sig bara som dom är. Detta är väldigt tråkigt och är den största anledningen till att mina sydamerika kar alltid får ge vika för akvarier som inte har så mycket växter. Har du några bra tips på hur man får växterna att trivas?
          Jag vet att det är dumt att säga 'växter' eftersom det finns så många, men jag syftar inte på några av de växterna med "extrema" krav utan helt enkelt vanliga växter. För att nämna några, svärdplanta, valisnera, java ormbubnke/mossa.

Har läst en massa om näckroslera och torv, men finns det verkligen inget enklare sätt?

Tack!

/Olle Claeson

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

För att få igång det så är bra ljus + järngödning ett tips. Inte för många arter ett annat. Det viktigaste är annars tid. En botten som inte rörts på tre år är mums för Cryptocoryne. Jättevalisneria och javaormbunke är andra lätta arter. Dessa tre funkar nästan "utan" ljus. Även svärdsplanta är lätt om man har i lite järn samt lägger en lerkula vid rötterna. Lite mer ljus krävs. En sak till: skippa värmaren eller ställ den på 20 grader!
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...