Vad har min Malawiciklid för sjukdom

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pia Lerigon
    Användare
    • April 2014
    • 3

Vad har min Malawiciklid för sjukdom

Hej, en av mina Malawiciklider har avmagrat och fått svarta fläckar på huvudet till skillnad från sina artfränder som är klart gula. Den äter som vanligt och har varit såhär i några veckor nu. Någon som vet vad som kan vara fel?

Jag har dock hittat två gula babyfiskar i akvariet som är ca 8 mm stora. Den ena har blivit uppäten men den andra lever fortfarande.

MHH Pia
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Välkommen hit!

Om det är en hona så kanske hon nyss har spottat eller inte hunnit äta upp sig mellan lekarna. Ibland så börjar fiskar magra av och till slut dör.Vad det beror påär svårt att svara på.

Äter fisken?
    Kan du flytta den till en egen mindre burk och prova att mata upp den?

Svarta fläckar kan bero på att dom får för mycket spirulina från fodret, då brukar flera firrar få fläckar. Vad det kan vara är svårt att säga, kan du ta en bild?

Kommentar

• Pia Lerigon
      Användare
      • April 2014
      • 3

Det är möjligt att det är honan som fått yngel. Jag har inte sett någon fisk som ruvat den här gången och jJag vet faktiskt inte vilka av fiskarna som är honor eller ej. Men det är bara denna fisk som fått svarta fläckar. Och fisken äter bra - verkar väldigt hungrig.

Kommentar

• Mony
        Användare
        • December 2013
        • 187

Så länge de äter brukar det inte vara någon större fara.
        Vissa av mina golden, Labidochromis caeruleus , blir riktiga benrangel. Det kan vara att de har ruvat, men jag tror en del är rent för snälla/rädda och hinner inte roffa åt sig mat när det erbjuds.

Av Stoby ciklidaffär fick jag ett mindre grönaktigt foder som sjunker. Vet ej vad det heter då de hade lagt det i en vanlig plastburk. Nu verkar mina golden lägga på sig lite..

Kommentar

• Pia Lerigon
          Användare
          • April 2014
          • 3

Tack Erik och Money, förhoppningsvis är min ciklid inte sjuk och repar sig snart. Och jag hoppas att den sista bebisfisken klarar sig. Jag har för många stenar i akvariet för att lyckas håva in fiskarna, men det ger å andra sidan mycket hålrum för fiskarna att gömma sig i.

Kommentar

Arbetssätt...