Hjälp! Jäst i akvariet....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

    Hjälp! Jäst i akvariet....

    Hej!
    Idag på morgonen skulle jag byta sats i min jäst Co2 annläggning. När jag skulle skruva loss korken tryckte jag till flaskan, och efterssom den var kopplad till ett filterhuvud drog den in lite av den färdigbryggda mesken i akvariet. Under dagen märkte jag att akvarievattnet blev lite grumligt, men trodde att detta bara var tillfäligt men nu på kvällen är vattnet jättegrumligt så jag förstår att jästen har börjat att arbeta i akvariet...
    Nu undrar jag vad jag ska göra... Jästen kommer att producera Co2 i akvariet och därmed sänka pH. Inför natten har jag nu riktat utblåset från filtret mot vattenytan, och satt filterhuvudet som pumpade Co2 att pumpa syre istället.
    Jag tror jag ska göra ett stort vattenbyte imorgon, men kommer detta inte och tillföra ny näring för jästen som överlever i så fall?

    Hoppas någon kan hjälpa mig...
    MVH Patrik K
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Det finns säkert jäst i akvariet jämt. Det som har hänt är samma sak som om du har matat för mycket. Vatten från kranen innehåller knappast näring till jästen (kolhydrater) så det lär strypa den. Vattenbyte är det du ska göra alltså.

    (Ett experiment på om det finns jäst i vattnet: Fyll en PET-flaska med vatten. Häll i några matskedar socker. Låt stå några dagar. Öppna. Jag är övertygad om att det är övertryck i flaskan. Skulle nästan bli orolig om det inte var det.)
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • patrik_k
      Användare
      • April 2002
      • 125

      #3
      Hej!
      Jag la ut samma ämne på forumet på zoopet.com under rubriken "växter och alger". Där kan du få läsa hur det gick åt mig om du är intresserad.
      Jag ska nog testa experimentet!
      MVH Patrik K

      Kommentar

      Arbetssätt...