Ny soppa....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pertan
    Användare
    • January 2014
    • 32

Ny soppa....

Då var man igång med hobbyn igen efter ett 10-tal år utan kar. ( Räknar inte räkor. ) Blev ett 343-liters möbelkar, med en eheim 3:a som filter, hjälpt av ett innerfilter på 1400 L/timma. Julas blästersand på botten, och handplockad sprängsten. ( Diabas. ) Velade fram och tillbaks mellan Malawi och Tanganyika, men det blev Malawi. Risken att det blir fler kar är överhängande, och då blir det säkert Tangisar i nästa. Har förut haft mest Tanganyika, men även en del Mbunas. Aldrig förut sysslat med andra Malawi, men nu blev det ändring. Utgår ifrån att någon har tips och synpunkter på valet. Dela gärna med er.

3+3 C. Afra "Jala"
    3+3 Ps. Saluosi.
    2+2 Hap. "Electric Blue"
    1+1 Aul "Cobue"
    1+1 O Lithobates "Zimbawe Rock"
    1+1 Hap Thereuterion. ( Victoria )

Pelle.
  • Mony
    Användare
    • December 2013
    • 187

Välkommen tillbaka till ciklid-febern

Själv är jag väl en av få här på forumet som gillar soppa. Tror ditt kar kommer bli kanon!

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Låter toppen, återkom med bilder.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pertan
        Användare
        • January 2014
        • 32

Ska se till att fixa lite bilder. Men dels behöver jag lära mig hur man får in bilder här, och dels behöver karet få lite renare vatten... är lite dimmigt av julasanden än... Svårt att få bort allt. Har lite funderingar på att utöka beståndet lite redan i morgon... Vad sägs om Cop. Borley "Kadango" ??

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Copadichromis borleyi behöver en större burk.

Det kan bli för tufft sällskap för aulonocara och lithobates men det kan funka beroende på hur mbunas-firrarna funkar i burken.

Ska bli kul att få se lite bilder!

Kommentar

• Pertan
            Användare
            • January 2014
            • 32

Jo... Dom föredrar väl större egentligen... Mbunasarna funkar kanonbra... Fick rådet att ta just dom av Kent i Nol, eftersom dom ju är ganska lugna av sig, utom mot varandra. Så det är ganska bra harmoni måste jag säga. Har 2 stenpartier, och en Afrahanne och en Saluosihanne har tagit varsitt, som de delar broderligt. Gör lite småutfall mot varandra, men inget allvarligt. "Electric Blue" kom till en dag efter de andra, och fick verkligen Aulonocarahannen att färga. Ett par småfighter i början, men det lade sig när de gjort upp vem som bestämde. Nu är det inga problem. Har ju mest erfarenhet av Tanganyika förut, och då mest Troffar. Där har man ju alltid hört att man ska ha si och så stora kar, men min erfarenhet säger att balansen i gruppen är viktigare än storleken på karet. Hade grupper med vuxna i 222-or utan några som helst problem. De lekte och frodades. Kan samma sak gälla även här? Eller är Malawi helt annorlunda? En kompis har just Borleyi i 310 ihop med Aulonocara och Golden.

Kommentar

• Pertan
              Användare
              • January 2014
              • 32

Blev inga Coppisar... Blev ett par Protomelas "Taiwan Reef" istället. Och karet verkar funka okej... 1 Afra, 1 Saluosi, 1 Electric Blue och 1 Thereuterion går och tuggar redan... Nitrit 0. Ger blodad tand detta... Var lite rädd för det... Vill gärna bli fler kar....

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Brukar bli fler burkar än man tänkt från början

Kommentar

• Pertan
                  Användare
                  • January 2014
                  • 32

Jo tack... Har erfarenhet av det... Ganska rejält... Och nu lutar det åt samma håll igen... Blir nog en beställning av ett par 222-or innan veckan är slut. Och senare något större... Är sugen på Frontosa... Och annat...

Kommentar

• Pertan
                    Användare
                    • January 2014
                    • 32

Hade verkligen nästan glömt hur kul det är med firrar. Men kör som förr. 20% vatten varannan dag. Och nu står jag och gör räkmix.

Kommentar

Arbetssätt...